učo sub 23.11.2024 09:53

Odličan članak. Eto još jednog dokaza da se pametnom primjenom tehnologije može puno postići. U cijeloj priči me jedino malo brine dysprozij, s obzirom da on spada u rijetke zemlje i pitanje njegove dostupnosti u dovoljnim količinama za izradu katalizatora (mada ga ne treba jako puno, sudeći prema formuli).

učo ned 24.11.2024 10:04

Pitanje za Dr Raosa: Doktore, koliko enerije se gubi pri pretvaranju vodika i dušika u amonijak, lijepo zvuči da amonijak uz katalizatore pri izgaranju daje samo energiju, dušik i vodenu paru, ali koliko je to energetski isplativo?

učo pon 25.11.2024 17:47
danen kaže...

Odgovor Uči: u reakciji između NH3 i NO se ne troši, nego oslobađa energija - reakcija je egzotermna. 

 Nismo se potpuno razumjeli, pitanje je koliko energije se troši na dobivanje NH3, koji kasnije izgara sa NO i kisikom pa dobivamo energiju.

J-man pon 25.11.2024 18:05

Veliko hvala gospodinu na Raosu na još jednom vrhunskom članku!
Uvijek ih sa gustom pročitam iako nikad nisam pretjerano volio kemiju.

Nisam mislio da ću ikad argumentirano išta dodati na Vaše članke pa kamoli kritiku s obzirom da sam u kemiji teški laik - ali evo i to se desilo; smrtnicima nebitno ali nama na brodovima bitno - nije dimnjak već cimunjera! 😉

Usput, na zadnjim generacijama brodskih motora koji za pogonsko gorivo mogu koristiti dizel i/ili prirodni plin (LNG) koristimo SCR (Selective Catalytic Reduction) - katalizator na bazi amonijaka.
Katalizator je potrebno zagrijati prethodno na nekih 450 stupnjeva Celzijusa tako da ovih stotinjak stupnjeva što Vi spominjete u članku bi sigurno bilo lakše dostići…

Do slijedećeg čitanja!

danen pon 25.11.2024 22:18

Da odgovorim Uči: kada se napavi sumarna reakcija, u koju ulazi dobivanje vodika iz vode te sinteza amonijaka, dolazi se do reakcije 2NO = O2 + N2, a ta je reakcija također ekzotermna. Dakle, nema utroška energije. Na kraju sve je to nebitno, jer je NO vrlo malo, pa je opravdan utrošak amonijaka radi čistog zraka.