Fotoaparati

Objektivi - tutorijal

Oly_E3 sub 4.4.2009 09:56

Evo jedan vodič vezan samo uz objektive, njihovu namjenu i druge važne pojmove.

 

Objektiv je optička naprava koja lomi svjetlost kako bi senzor mogao vidjeti sliku. Sastavljen je od nekoliko leća koje imaju različitu zadaću i princip lomljenja svijetla. Sada će mo se malo više upoznati sa objektivima.


POJMOVI


Žarišna duljina je udaljenost od optičkog središta leće do žarišne točke –koja se nalazi na senzoru- i izražava se u milimetrima (npr. 28mm).


Vidno polje (eng. Field Of View- FOV) određeno je kutem koji se većinom mjeri po horizontalnoj osi. Što je FOV manji (npr. 4°) žarišna duljina je veća (npr. 600mm). Isto vrijedi i za obrnuto, znači veći FOV (npr. 114°), žarišna duljina je manja (npr. 14mm).


Frame crop senzori– Kako je u doba filma 35mm gotovo bio jedini standard objektivi su se radili po njemu. Danas imamo digitalne 35mm fotoaparate, istina, ali ipak većina DSLR-a koristi fizički manji senzor od 35mm. Tako imamo APS-H (koristi ga Canon EOS 1D serija i Leica M8) veličine 28 x 19mm. Zatim slijedi manji APS-C (koriste ga svi proizvođači osim Olympusa, Panasonica) veličine 23 x 15mm. Najmanji senzor za DSLR-e je 4/3 veličina senzora (koristi ih Olympus i Panasonic) i velik je 18 x 13mm. Sada svaki senzor ima faktor izreza slike. Tako APS-H ima 1.3x, APS-C ima 1.5x (1.6x za Canone) i 4/3 ima faktor od 2x. Sada uzmemo objektiv rađen za 35mm i ima žarišnu duljinu od 24mm. Sada za APS-H senzor ta žarišna duljina više neće biti 24 pa de se množiti sa 1.3 puta i dobiti 31mm efektivne žarišne duljine. Tako isto vrijedi za APS-C i 4/3“ senzore, znači 24 x 1.5 = 36mm za APS-C i 24 x 2 = 48mm za 4/3 sustav. Tako postoje prilagođeni objektivi za manje senzore (APS-H nažalost nema te objetkive). Tako za APS-C Nikon ima DX seriju objektiva, a Canon EF-S seriju. 4/3 sustav već sam po sebi ima prilagođene objektive iako se mogu koristiti stari Zuiko objektivi iz 35mm vremena (uz prilagodni prsten).


Zoom je ustvari količnik krajnje i početne žarišne duljine. Npr. imamo objektiv sa rasponom žarišne duljine od 12-60mm, znači zoom je taj raspon od 12 pa sve do 60mm. Ako podjelimo 60 sa 12 dobiti će mo 5 što odgovara 5x optičkom zoom-u. Digitalni zoom je jako loš izbor za zumiranje jer on samo izreže postojeću sliku na manju iste rezolucije i dobivamo onda jako lošu fotografiju (pikseliziranu). Njega ne preporučam koristiti. Postoje zoom objektivi kao naš 12-60 iz primjera i postoje objektivi fiksne žarišne duljine (npr. Sigma 30mm f1.4). Taj objektiv ima samo jednu raspoloživu žarišnu duljinu od 30mm. Takvi objektivi nazivaju se PRIME objektivi.


Bleda (ili otvor objektiva) je dio u objektivu koji radi na isti princim kao ljudska zjenica, u mračnim prostorima se otvara, a u svjetlim se zatvara. Kod fotoaparat je gotovo isto tako. Blenda se označuje slovom f i određena je brojem (npr. f2.8). Svaki objektiv ima naglašenu blendu na objektivu (npr. Olympus 12-60mm f2.8-4). Vjerojatno se pitate što znači ovo f2.8-4. To je raspon blende po žarišnoj duljini što znači da maksimalan otvor na 12mm biti će 2.8, a na 60mm maksimalan otvor blende biti će 4. Sada što je veća blenda (npr. f1.4) objektiv će pustiti više svijetla u senzor, ali smanjiti će se dubinska oštrina. Znači da objekti koji je fokusiran biti će izoštrena a ono iza i ispred njega biti će mutno (van žarišta/fokusa). To vrijedi i za male blende samo obrnuto (npr. f22). Taj otvor jako malo svjetla propušta do senzora, ali raste dubinska oštrina. Tako objekt koji slikamo biti će u fokusu kao i prije, ali će pozadina i prednji plan biti izoštreni. Pošto otvori blende potamnjuju odnosno posvjetljuju, zatvarač mora uskladiti ekspoziciju. Tako veliki otvori blende propuštaju puno svjetlosti pa se senzor izlaže velikoj količini svjetlosti. Tada zatvarač koristi veću brzinu ekspozicije (npr. 1/500s). Mali otvori blende (npr. f32) propušta malo svjetlosti pa senzor mora biti duže vremena eksponiran svjetlu. Tada zatvarač koristi manju brzine (npr. 1/30s). Da bi ste fotografirali u postavci prioriteta otvora objektiva (blende), na kotčiću sa postavkama morate izabrati A ili Av ovisno koju marku fotoaparata koristite.

 

Dopuna by LupusInFabula

 

Oznaka f potječe od prvog slova engleske riječi fraction tj. razlomak (odnosno dio nečega, djelić, komadić). Oznaka f4 kazuje da promjer otvora objektiva iznosi točno 1/4 žarišne duljine objektiva. Na primjer, neka je u pitanju objektiv sa fiksnom žarišnom duljinom od 50mm i oznakom f4. To znači da je promjer otvora objektiva jednak jednoj četvrtini njegove žarišne duljine ili prevedeno 12.5mm = 50 mm* (1/4). Otvor objektiva je kružnog oblika i veličina (čitaj površina) tog otvora (kruga) izravno uvjetuje količinu svjetla koje prolazi do senzora. Površina otvora tj. kruga proporcionalna je kvadratu promjera (r2Pi=(d/2)2Pi). Broj uz f definira promjer otvora objektiva i posljedično time definira količinu svjetla koje prolazi do senzora.

 

Pored otvora objektiva, količinu svjetla se može ograničiti vremenom izloženosti senzora danom otvoru objektiva (posljedično se vremenski ograničava izloženost senzora količini svjetla koju otvor objektiva propušta). U kojoj mjeri se trajanje izloženosti može ograničiti navodi se u specifikacijama u obliku brzine zatvarača eng. shutter speedšto se izražava u obliku razlomka (odnosno djelića sekunde).

 

VRSTE OBJEKTIVA


- Ultra širokokutni objektivi su objektivi sa žarišnom duljinom ispod 20mm. Najčešće se koriste u fotografiranju interijera ili prostora gdje nemožemo uhvatiti objekt jer je nama preblizu i velik je. Neki od ultra širokokutnih objektiva su: Olympus Zuiko Digital 7-14mm (ekv. 14-28mm), Canon EF 16-35mm L, Nikkor 14-28mm, Canon EF-S 10-22 (ekv. 16-35mm) itd.


- Standardni zoom objektivi su objektivi sa početnom žarišnom duljinom od 24-40mm, ali imaju mogućnost ići i u respektabilne telefoto kuteve (70-150, pa i više mm) Svaki objektiv kompaktnog fotoaparata počinje sa tim rasponom objektiva (većinom oko 35mm). Takvi objektivi su dobri za fotografiranje krajolika i za svakodnevnu upotrebu. Nekoliko dobrih standardnih objektiva: Canon EF 28-135mm, Olympus Zuiko Digital 12-60mm (ekv. 24-120mm), Nikkor DX 18-135mm (ekv. 28-200mm), Canon EF 24-105mm L


- Standardni objektivi su objektivi sa žarišnom duljinom od 50mm kod 35mm aparata. Također naziva se standardnim jer pokriva slično vidno polje koje pokriva ljudsko oko. Obično nude i dosta veliki otvor blende (npr. f1.4) i vrlo su svestrani što se tiče njihova korištenja. Neki od standardnih objektiva su: Canon EF 50mm f1.2 L, Olympus Zuiko Digital 25mm f2.8 (ekv. 50mm), Nikkor 50mm f1.4, Sigma 50mm HSM f1.4.

                    o Svaki ostali objektiv sa fiksnom žarišnom duljinom naziva se prime objektiv


- Teleobjektivi su objektivi sa žarišnom duljinom od 70 pa sve do 600 i više mm. Sada imamo podjelu unutar skupine na kratke telefoto objektive (70 – 135mm) srednje duge (135- 300mm) i ultra duge (veće od 300mm). Ti objektivi koriste se kada želimo fotografirati udaljene objekte. Vrlo su popularnu među fotografima prirode, i sportskim fotografima. Mogu biti vrlo kompaktni i cijenom prihvatljivi te jako skupi i poprilično teški i veliki. Neki od tih objektiva su: Canon EF 70-200mm f2.8, Olympus Zuiko Digital 300mm (ekv. 600mm).

 

 

draenei sub 4.4.2009 15:43

opet da ispravim....

vrste objektiva (po "širini") se dijele na temelju vidnog kuta (bez obzira na format) i žarišne duljine (koja ovisi o formatu u kojem slikamo).

(npr. 50mmm je na olyju teleobjektiv, na APS-C je kratki teleobjektiv, na 35mm filmu je normalni, na srednjem formatu je širokokutni, na velikom formatu je to ultraširokokutni.)

ako nekoga uopće zanimaju ti detalji :)

draenei sub 4.4.2009 17:20

pa dobro, možda to jesu detalji, istina....ali vidimo po priloženom da čak i na digitalcima nije tih 50mm sasvim isto, pa zato tek toliko da se ima na umu, ako nekome zatreba :)

 

btw, super si primjer našao za žarišne duljine

Bara uto 7.4.2009 17:50

Ja nisam zadovoljan ovim tutorialom. Puno previše grešaka ima. Prvo odman šta bode oči je popis širokokutnih objektiva, a većin objektiva ide od širokog do tele područja. Široki objektiv bi bija 35mm na FF-u, pa 28mm, već malo širi su 24 i 20mm, a najširi 14mm.

Bara uto 7.4.2009 18:49

Bit je u tome da ono nisu širokukutni objektivi, standard zoomovi mogu bit, ali širci nisu. Imaš wide zoomove Canon 16-35, Nikkor 17-35, Canon 17-40, Nikkor 14-24. Za APS-C su wide zoomovi Sigma 10-20, Tamron 10-24, Tokina 12-24, Nikkor 12-24, Pentax 12-24, Canon 10-22, Tokina 11-16.

Oly_E3 uto 7.4.2009 18:51
Bara kaže...

Bit je u tome da ono nisu širokukutni objektivi, standard zoomovi mogu bit, ali širci nisu. Imaš wide zoomove Canon 16-35, Nikkor 17-35, Canon 17-40, Nikkor 14-24. Za APS-C su wide zoomovi Sigma 10-20, Tamron 10-24, Tokina 12-24, Nikkor 12-24, Pentax 12-24, Canon 10-22, Tokina 11-16.

 Ali pročitaj da sam napisao i oni spadaju u ultra širokokutne, manji su od 24mm ( u 35mm) u startu na najširoj postavci.

Evo napisao sam standardni zoom još.
Bara uto 7.4.2009 19:05
Oly_E3 kaže...
Bara kaže...

Bit je u tome da ono nisu širokukutni objektivi, standard zoomovi mogu bit, ali širci nisu. Imaš wide zoomove Canon 16-35, Nikkor 17-35, Canon 17-40, Nikkor 14-24. Za APS-C su wide zoomovi Sigma 10-20, Tamron 10-24, Tokina 12-24, Nikkor 12-24, Pentax 12-24, Canon 10-22, Tokina 11-16.

 Ali pročitaj da sam napisao i oni spadaju u ultra širokokutne, manji su od 24mm ( u 35mm) u startu na najširoj postavci
 Kako da ti objasnim da se ne gleda samo početna milimetraža nego početna i krajnja?
Oly_E3 uto 7.4.2009 19:06
Bara kaže...
Oly_E3 kaže...
Bara kaže...

Bit je u tome da ono nisu širokukutni objektivi, standard zoomovi mogu bit, ali širci nisu. Imaš wide zoomove Canon 16-35, Nikkor 17-35, Canon 17-40, Nikkor 14-24. Za APS-C su wide zoomovi Sigma 10-20, Tamron 10-24, Tokina 12-24, Nikkor 12-24, Pentax 12-24, Canon 10-22, Tokina 11-16.

 Ali pročitaj da sam napisao i oni spadaju u ultra širokokutne, manji su od 24mm ( u 35mm) u startu na najširoj postavci
 Kako da ti objasnim da se ne gleda samo početna milimetraža nego početna i krajnja?
 Ma evo dodao sam
Barbarosa uto 1.12.2009 15:32

to je kod tebe prime, fiksni objektiv, ekvivalent 36mm na film formatu(35mm) razlika u odnosu na standardni zoom kit objektiv bi trebala biti povelika, jer fiksni objektivi daju bolju sliku, e sad , fotograf fotografise aparat samo skljoca.

Zli Luđak pet 4.12.2009 00:20
iris1801 kaže...

spojila ja i vozim, hvala, samo neznam koja je razlika između standardnog i ovog, baš sam bedasta, za mene su samo idiotići

 To je pomalo čudan Sigmin objektiv, vjerojatno si ga negdje dobila jeftino Cool Zapravo nisam ni znao da tako nešto postoji kod Sigme i za Sonya.

 

Zašto čudan? Pa zato jer se fiskni objektivi (bez zooma) obično rade s većim otvorima blende, a macro objektivi s većim žarišnim duljinama. Po tvom opisu to je macro, dakle namijenjen za slikanje malih stvari izbliza, a otvor blende od 2.8 nije ništa posebno da bi objektiv bio portretni. Ja osobno uopće ne znam što bi s tim radio. 24mm macro znači da moraš doći bolesno blizu predmetu snimanja da bi to zaista bio "macro". Macro objektivi su obično 50mm, 100mm i više, što znači da možeš biti pola metra do dva metra od nečeg što snimaš. S ovim tvojim, ako npr snimaš cvijet, moraš mu doći na vjerojatno 15 cm da to ima smisla. 

 

Možeš probati raditi portrete s maksimalnim otvorom blende (f2.8) ali na toj žarišnoj duljini sumnjam da će rezultati biti zadovoljavajući. U svakom slučaju probaj pa pokaži rezultate...

Zvonko200 uto 26.1.2010 09:44

Svaka cast na ovome ali si zaboravio nesto reci. To je malo komplicirano ali pokusat cu jednostavije za objasniti.

Za vrijeme filma 35 mm film nije bio jedini standard bilo ih je vise

110 i 126 tzv pocket film iliti dzepni format http://www.camerapedia.org/wiki/110_film http://en.wikipedia.org/wiki/126_film koji su bili formati za male kazetne filmove

135 je klasicni film maloga formata ili popularni leica format

120 ili 220 srednji format 6x6 ili 6x4.5 (poput Hasselblada 500 c/m http://www.camerapedia.org/wiki/Hasselblad_500_C/M, Rolleiflexa sl66 http://www.sl66.com/pg/sl66models.shtml i mnogih drugih

veliki format da ne nabrajam dalje.

Kod digitalije si vec opisal

Po meni osnovna podjela je na fiksne objektive ili primeove te na zumove ili vario objektive a kasnije se oni dijele po kutu kojeg vide odnosno po sirini vidnog polja koje zahvacaju.

Zarisna daljina 100mm je jednaka bez obzira da li on projicira na APS senzor, FF senzor ili film srednjeg formata. Samo se mijenja vidni kut objektiva ovisno o velicini senzora odnosno filma.

 

 

Oly_E3 uto 26.1.2010 14:33
Zvonko200 kaže...

Svaka cast na ovome ali si zaboravio nesto reci. To je malo komplicirano ali pokusat cu jednostavije za objasniti.

Za vrijeme filma 35 mm film nije bio jedini standard bilo ih je vise

110 i 126 tzv pocket film iliti dzepni format http://www.camerapedia.org/wiki/110_film http://en.wikipedia.org/wiki/126_film koji su bili formati za male kazetne filmove

135 je klasicni film maloga formata ili popularni leica format

120 ili 220 srednji format 6x6 ili 6x4.5 (poput Hasselblada 500 c/m http://www.camerapedia.org/wiki/Hasselblad_500_C/M, Rolleiflexa sl66 http://www.sl66.com/pg/sl66models.shtml i mnogih drugih

veliki format da ne nabrajam dalje.

Kod digitalije si vec opisal

Po meni osnovna podjela je na fiksne objektive ili primeove te na zumove ili vario objektive a kasnije se oni dijele po kutu kojeg vide odnosno po sirini vidnog polja koje zahvacaju.

Zarisna daljina 100mm je jednaka bez obzira da li on projicira na APS senzor, FF senzor ili film srednjeg formata. Samo se mijenja vidni kut objektiva ovisno o velicini senzora odnosno filma.

 

 

Napisao sam da je bio gotovo jedini standard. No hvala što si se potrudio navesti ostale formate Osmijeh

draenei čet 4.3.2010 10:31

a da ti mi i hodamo okolo sa fotićem i slikamo?

pa ti samo pošaljemo fotke mejlom, da, to bi bilo zgodno....

Neodlučan

 

 

EDIT, da opet ne ispadnem zloća Nevinašce

 

općenito, to je objektiv rađen za analogne fotiće, gdje je 24mm poprilično široko! objektiv je iz kraja 80ih a ideja je bila napraviti fizički što manji objektiv.

riječ je o širokokutnom objektivu - koji je kao i svaki drugi širokokutni objektiv te i slične žarišne duljine - gotovo savršen za npr. uličnu fotografiju ili pejzaže. dodatni plus mu je makro, npr. za cveteke (što je zli luđak već dao kao primjer)

 

ako ti je neki od navedenih podataka iz naših odgovora nerazumljiv onda reci konkretno.

biliv mi, samo konkretnim pitanjem će se pojaviti neki tebi koristan odgovor Namigiva

"ajd se pozabavi još malo s mojom sigmom" je kao da ja tebi kažem "ajd se pozabavi još malo s mojim mikserom" - ti bi fotke, a ja bi kolače Cool

 

btw, 52 ti je promjer navoja za filtere.

LupusInFabula pon 10.5.2010 10:47

Bleda (ili otvor objektiva) je dio u objektivu koji radi na isti princim kao ljudska zjenica, u mračnim prostorima se otvara, a u svjetlim se zatvara. Kod fotoaparat je gotovo isto tako. Blenda se označuje slovom f i određena je brojem (npr. f2.8). Svaki objektiv ima naglašenu blendu na objektivu (npr. Olympus 12-60mm f2.8-4). Vjerojatno se pitate što znači ovo f2.8-4. To je raspon blende po žarišnoj duljini što znači da maksimalan otvor na 12mm biti će 2.8, a na 60mm maksimalan otvor blende biti će 4. Sada što je veća blenda (npr. f1.4) objektiv će pustiti više svijetla u senzor, ali smanjiti će se dubinska oštrina. Znači da objekti koji je fokusiran biti će izoštrena a ono iza i ispred njega biti će mutno (van žarišta/fokusa). To vrijedi i za male blende samo obrnuto (npr. f22). Taj otvor jako malo svjetla propušta do senzora, ali raste dubinska oštrina. Tako objekt koji slikamo biti će u fokusu kao i prije, ali će pozadina i prednji plan biti izoštreni. Pošto otvori blende potamnjuju odnosno posvjetljuju, zatvarač mora uskladiti ekspoziciju. Tako veliki otvori blende propuštaju puno svjetlosti pa se senzor izlaže velikoj količini svjetlosti. Tada zatvarač koristi veću brzinu ekspozicije (npr. 1/500s). Mali otvori blende (npr. f32) propušta malo svjetlosti pa senzor mora biti duže vremena eksponiran svjetlu. Tada zatvarač koristi manju brzine (npr. 1/30s). Da bi ste fotografirali u postavci prioriteta otvora objektiva (blende), na kotčiću sa postavkama morate izabrati A ili Av ovisno koju marku fotoaparata koristite.

Oznaka f potječe od prvog slova engleske riječi fraction tj. razlomak (odnosno dio nečega, djelić, komadić). Oznaka f4 kazuje da promjer otvora objektiva iznosi točno 1/4 žarišne duljine objektiva. Na primjer, neka je u pitanju objektiv sa fiksnom žarišnom duljinom od 50mm i oznakom  f4. To znači da je promjer otvora objektiva jednak jednoj četvrtini njegove žarišne duljine ili prevedeno 12.5mm = 50 mm* (1/4). Otvor objektiva je kružnog oblika i veličina (čitaj površina) tog otvora (kruga) izravno uvjetuje količinu svjetla koje prolazi do senzora. Površina otvora tj. kruga proporcionalna je kvadratu promjera (r2Pi=(d/2)2Pi). Broj uz f definira promjer otvora objektiva i posljedično time definira količinu svjetla koje prolazi do senzora.

 

Pored otvora objektiva, količinu svjetla se može ograničiti vremenom izloženosti senzora danom otvoru objektiva (posljedično se vremenski ograničava izloženost senzora količini svjetla koju otvor objektiva propušta). U kojoj mjeri se trajanje izloženosti može ograničiti navodi se u specifikacijama u obliku brzine zatvarača eng. shutter speedšto se izražava u obliku razlomka (odnosno djelića sekunde).

 

Naša raja iz nekog razloga umjesto fraze trajanje izloženosti više voli koristiti trajanje ekspozicije ili kako ovaj gore ima rečenicu: Tada zatvarač koristi veću brzinu ekspozicije (npr. 1/500s) - smiješno, presmiješno da bih komentirao.