zoki.zlikowski čet 30.11.2017 10:28

Poruke idu brzo pa ne stignem sve procitati, ali vidio sam da se spominje pitanje kako ce to hrvatska mreza izdrzati ako svi auti prijedju na struju?

Prosjecno auti u Hrvatskoj prodju oko 13.000 km godisnje (15.000 u EU): https://www.24sata.hr/tech/hrvatski-vozaci-prosjecno-na-godinu-voze-12757-kilometara-362090

Ili ukupno svi auti u RH oko 18 milijardi kilometara (mozda 20 u boljim godinama).

 

Prosjecan auto trosi oko 160 Wh/km (manji auti i manje, veci vise), sto je oko 2,88 milijardi kWh godisnje (ili pisljivih 1,5 milijardi kuna godisnje za kompletan prijevoz svih ljudi u Hrvatskoj, usporedite to s uvozom nafte).

 

Ukupna potrosnja struje u Hrvatskoj je u 2010. bila 15.715.083.565 kWh: http://www.croenergo.eu/1219.aspx

 

Dakle, da svi auti prijedju na struju to bi bilo 20% povecanja potrosnje sto bi svaka mreza u roku od 5-10 godina koliko ce trajati prijelaz morala moci podnijeti (2% povecanja godisnje).

 

Drugo, vezano za punjenje na parkingu i broj punjaca. London je zapoceo sa zamjenama poklopca na javnoj rasvjeti gdje se svaki stup rasvjete mijenja u punjac za elektricna vozila: http://www.independent.co.uk/environment/london-street-lamps-electric-car-charging-points-ubitricity-tech-firm-hounslow-council-richmond-a7809126.html

Na taj nacin svi auti mogu puniti po noci bez znacajnijih ulaganja.

NEW_MAN čet 30.11.2017 11:53

Na parkiralistu pred zgradom ima nekih stotinjak auti i mozda pet stupova. Tesko da se bude tih stotinjak auti napunilo kroz jednu noc.

Lako je davat ljudima da pune auto djabaleske kad se elktricni auti mjere u promilima. Kaj kad postanu mainstream? Nitko ne bude punil auto for free i cijena struje bude drasticno porasla jer drzava treba novac koji naplati kroz prodaju nafte. Od 9 Kn kolko dojde benga, drzava si uzme skoro 4,5 kn. Ako uzmemo tvoju kalkulaciju i zaokruzimo na bolju godinu od 20 milijardi onda to ispada 5,4 milijarde kn pri nekoj potrosnji od recimo 6 litara. Plus/minus pdv iz struje i ispada 5,1 milijarda manje u drzavnoj kasi.
Stvarno mislite da se bude drzava odrekla kolaca od 5,1 milijarde kune zato da bi se vi vozili na struju? Odgovor je jedno veliko NE. Digli budu trosarine, digli budu cestarine ili bude struja skocila za 300%. Mozda bude mix trosarine i cijene struje,

Mislim da bude nesto jeftinije ako se zbroji i oduzme kolko drzava oce, pa ispadne recimo "litra kw/km" ako se to tak moze pretvarat nekih 6 kn a sad je 9. Idem od pretpostavke da bude 9 kn u konacnici jer bude vlada nasla shemu da uzme vise nego prije na ustrb ustede. Brijem da bude drzava ubrala 7 milijardi i cijena transporta bude ostala ista :)

MrBlc čet 30.11.2017 11:54

Prosjek ti nije toliki problem koliki je problem peak. Još pri samom početku teme sam radio proračun za autocestu na kojoj moraju biti brzi punjači jer ništa drugo ne bi imalo ni smisla. Broj punjača mora biti takav da može opslužiti smjenu gostiju u srcu sezone bez stvaranja reda čekanja (kod tankanja benzina čekanje od 2-3 auta je i dalje kraće od jednog vremena punjanja - ako moraš čekati da se auto ispred teme napuni, to je već poprilično čekanja).

 

A onda kad još pogledaš infrastrukuturu u turističkim mjestima, koje na godišnjoj razini ima zanemariv prosjek u odnosu na instaliranu snagu, a gdje su u sezoni ispadi struje, pa i zapaljenja trafostanica redovna stvar, a organizacija seoske fešte bez agregata za pozornicu spada u SF, onda ti je jasno da taj prosjek ne govori ništa. 

 

Naravno, uvijek uvažavam argument da je to problem specifičan za Hrvatsku, ali onda treba uvažiti i protuargument da se ne može u kalkulaciju uzimati hrvatska cijena struje i njemačko stanje infrastrukture.

 

Što se tiče ulične rasvjete, stare lampe su bile 250 W, negdje i 125 W. Prelaskom na LED rasvjetu, definitivno ostaje viška snage, a koliko točno vozila se može puniti i kolikom snagom ovisi prvenstveno o tome koliko je rezerve instalirano. I sami autori priznaju da je snaga ograničena.

Feudalac čet 30.11.2017 11:57

Samo je jedan problematican - kobalt. Zato sto za njega prakticno nije bilo uporabe pa ni nema otvorenih rudnika.

Evo ti nesto drugo za zvakanje - http://news.mit.edu/2017/will-metal-supplies-limit-battery-expansion-1011

Da ti skratim, odgovor na pitanje iz linka je NE

Normalno da sam forsirao grafit jer je on najslabija tocka i govori o ciljevima ljudi koji su pakirali vijesti za objavu. Kad se jos par puta preprica bez navođenja izvora onda dobijes panicne reakcije (ili slavodobitne u tvom slucaju) koje nemaju veze s autorskim radom i uglavnom su suprotnog predznaka

MrBlc čet 30.11.2017 18:53

Da skratim, sve je potencijalni problem, ali ćemo biti optimistični i računati da niti jedan od hrpe potencijalnih problema neće prestati biti potencijalan i narušiti Muskovu ionako već optimističnu procjenu...

zoki.zlikowski čet 30.11.2017 19:04
MrBlc kaže...

Prosjek ti nije toliki problem koliki je problem peak. Još pri samom početku teme sam radio proračun za autocestu na kojoj moraju biti brzi punjači jer ništa drugo ne bi imalo ni smisla. Broj punjača mora biti takav da može opslužiti smjenu gostiju u srcu sezone bez stvaranja reda čekanja (kod tankanja benzina čekanje od 2-3 auta je i dalje kraće od jednog vremena punjanja - ako moraš čekati da se auto ispred teme napuni, to je već poprilično čekanja).

 

A onda kad još pogledaš infrastrukuturu u turističkim mjestima, koje na godišnjoj razini ima zanemariv prosjek u odnosu na instaliranu snagu, a gdje su u sezoni ispadi struje, pa i zapaljenja trafostanica redovna stvar, a organizacija seoske fešte bez agregata za pozornicu spada u SF, onda ti je jasno da taj prosjek ne govori ništa. 

 

Naravno, uvijek uvažavam argument da je to problem specifičan za Hrvatsku, ali onda treba uvažiti i protuargument da se ne može u kalkulaciju uzimati hrvatska cijena struje i njemačko stanje infrastrukture.

 

Što se tiče ulične rasvjete, stare lampe su bile 250 W, negdje i 125 W. Prelaskom na LED rasvjetu, definitivno ostaje viška snage, a koliko točno vozila se može puniti i kolikom snagom ovisi prvenstveno o tome koliko je rezerve instalirano. I sami autori priznaju da je snaga ograničena.

 Govorimo o sljepom crijevu Europe. Koliko je bitno koliko elektricnih auta ima u Dalmaciji koja cini 0,01% EU stanovnistva?

MrBlc čet 30.11.2017 20:37
zoki.zlikowski kaže...

 Govorimo o sljepom crijevu Europe. Koliko je bitno koliko elektricnih auta ima u Dalmaciji koja cini 0,01% EU stanovnistva?

Misliš da je na drugim turističkim odredištima situacija značano bolja? Njemac koji je naučio sjesti u auto i otići u Hrvatsku, Grčku, Španjolsku, će i taj faktor uzeti u obzir kad bude uzimao sljedeći automobil.

 

S druge strane, Njemačka možda nema srce sezone, ali ima 13 000 km autoceste, nije ni to jednostavno pokriti i opet imaš visoke fluktuacije na dnevnoj i tjednoj razini, ali barem lakše otplatiš investiciju.

 

S druge strane, ako gledaš EU kao cjelinu, onda baci pogled i na prosječnu cijenu struje u toj EU, uz napomenu da tu prednjače upravo one zemlje od kojih se očekuje da prve probiju led.

zgknowhow pet 1.12.2017 10:17

ne kužim zašto se Autor teksta dotaknu samo Tesle i muska, ako je već odabrao temu Električni Automobili ?

Uglavnom, ukratko, što se tiče električnih automobila, oni su svakako budućnost, i to ne zbog Muska, već zbog Kine,

Kina je najveći generator EV u svijetu, svojim restrikcijama diktira pravila svim proizvođačima automobila koji žele proizvoditi i prodavati u Kini...

da sad ne pišem previše, koga zanima neka googla...

a što se tiče Europe i Kine, samo par informacija:

  • BYD Kineski proizvođač otvorio tvornicu u Mađarskoj, največi proizvođač EV u svijetu
  • SAIC Mobility Europe, predstavništvo jednog od većih Kineskih proizvođača električnih vozila u Nizozemskoj
  • Zhi Dou– još jedan Kineski proizvođač koji traži lokaciju za otvaranje tvornice u Europi

 

 

i za kraj Self Driving Car - koji je usko povezan sa EV, tako da se međusobno guraju na tržište...

 

Feudalac čet 21.12.2017 07:05
MrBlc kaže...
"Kompletno na struju" u konkretnom slučaju znači da planiraju svaki model koji proizvode imati i u električnoj ili hibridnoj varijanti, dakle, uz ICE. Tvrdnja ti je u rangu naslova u 24 sata.

Uz ICE ili bez, svaki će imati elektromotor pogonjen iz baterije. Uglavnom, vrag je odnio šalu - struja je tu da ostane.

Feudalac čet 21.12.2017 13:47

Jozef: službeni odgovor stiže u siječnju, šire se vijesti da su od proizvođača dijelovapočeli naručivati količine od 5k tjedno, viđa ih se sve više u prodajnim centrima, otvorili su konfigurator za kupce koji dobivaju pozive da odaberu opremu i naruče svoj komad. Problem je u automatiziranom slaganju baterijskih pakova u gf1 koja nije profunkcionirala kako treba, dolazi do oštećenja i to je jedino usko grlo a riješit će se ovako ili onako u par mjeseci.

MrBlc čet 21.12.2017 14:03
Feudalac kaže...

Uz ICE ili bez, svaki će imati elektromotor pogonjen iz baterije. Uglavnom, vrag je odnio šalu - struja je tu da ostane.

Imaš na Bugu članak u kojem autor prosipa takve bisere, ali ako pročitaš originalnu objavu linkanu u članku, postaje jasno da je ovo što si napisao netočno.

 

Svaki model koji proizvode, uz klasičnu varijantu će biti dostupan i u EV i/ili hibrid varijanti. Nigdje ne piše da neće proizvoditi klasične ICE varijante.