Drago sub 15.1.2011 01:19
crazy_luđak kaže...

Kratak sažetak čitave priče bio bi kako slijedi.

 

bome je i kratak

{#}

 

Pa u odnosu na originalni izvještaj od 180+ strana plus dodaci specijalističkih komisija plus poljske primjedbe na izvještaj. Ima tu dosta toga za čitati...

crazy_luđak sub 15.1.2011 01:25
Drago kaže...
crazy_luđak kaže...
...

{#}

 

Pa u odnosu na originalni izvještaj od 180+ strana plus dodaci specijalističkih komisija plus poljske primjedbe na izvještaj. Ima tu dosta toga za čitati...

šala {#}inače je zanimljivo, pročitao sam ga i ispravio svoju sliku o tome koju sam dobio iz popularnih medija

infinityzg sub 15.1.2011 01:57
Drago kaže...
Emx77 kaže...

Drago, promasio si profesiju... Mozda si trebao biti pilot.

 

Nagovaram firmu da mi plati školovanje uz rad u Narodnom sveučilištu...

Mogu ja dobit stipendiju? :) Ako ne, vidimo se online ;) (VATSIM?)

Drago sub 15.1.2011 01:58
muhaqeri kaže...

Zahebo je onaj koji je savjetovao da se ide na taj divlji aerodrom jer predsjednik normalno da nema pojma o takvim stvarima.

 

 

Zapravo je baš on to tražio usprkos problemima i komplikaciji oko organizacije takvog leta. Tip je bio problematičan na više razina, a već je imao sličnih ispada tijekom rusko-gruzijskog rata. Ako te zanima, možeš pogledati ovdje - http://www.pprune.org/rumours-news/415657-polish-presidential-flight-crash-thread-47.html#post6176258. Pilot koji je odbio zahtjev, kako vidiš (Pietruczuk) poslan je na vojni sud, oslobođen je otpužbi, ali je morao tražiti drugi posao. 

 

 

Korky sub 15.1.2011 02:13
Drago kaže...
crazy_luđak kaže...

Kratak sažetak čitave priče bio bi kako slijedi.

 

bome je i kratak

{#}

 

Pa u odnosu na originalni izvještaj od 180+ strana plus dodaci specijalističkih komisija plus poljske primjedbe na izvještaj. Ima tu dosta toga za čitati...

Qratz je kratak. Ja moram uračunati i sijaset wiki stranica o razno-raznim tupoljevima, iljušinima i boingima (boinzima?), koje sam sad pročitao.  {#}

Drago sub 15.1.2011 02:17
Korky kaže...

Qratz je kratak. Ja moram uračunati i sijaset wiki stranica o razno-raznim tupoljevima, iljušinima i boingima (boinzima?), koje sam sad pročitao. {#}

 

A što bi drugo radio u ovu uru? Nisi valjda mislio spavat????

 

 

naxeem sub 15.1.2011 03:22
Captain.Price kaže...

Ljudi im lijepo govorili PULL UP PULL UP PULL UP, umjesto da su podigli avion i otišli ''gore'' otišli su u ''PM'' hehehe!

 

Inače kad su počeli vrištat, stvarno strašno!!!

Nema mjesta za "hehehe" - slušaš posljednje sekunde poginulih - meni ono vrištanje ledi krv u žilama.

Nije mi jasno, doduše, kako su mogli ignorirati "voice spam" TERRAIN, PULL UP, PULL, UP... ?!

Emx77 sub 15.1.2011 09:05
Drago kaže...
Emx77 kaže...

Drago, promasio si profesiju... Mozda si trebao biti pilot.

 

 

Nagovaram firmu da mi plati školovanje uz rad u Narodnom sveučilištu...

 

Kad je Bruce Dickinson mogao postati pilot, siguran sam da bi mogao i ti. Bez zafrkanancije, imas dobru podlogu na simulatorima jos malo da to znanje formalizujes i malo prakse...

 

Mali off-topic - inace od svih pjevaca Dickinsona cijenim zbog svestranosti, nema gdje ga nema. Wikipedija kaze da je "English singer, airline pilot, fencer, broadcaster, author, director, screenwriter, actor, marketing director, entrepreneur and songwriter best known as the vocalist of the heavy metal band Iron Maiden." Pored njega impresionirala me jedna folk pjevacica iz Srbije (zaboravio sam kako se zove) koja je jednom gostovala u nekoj emisiji. Pitali je cime se bavi pored pjevanja, i ja mislim sad ce reci moda ili nesto tako, kad ono mala brije na istoriju. Voditelj dalje pita sta iz istorije, a ona poce od Vizantije pa nadalje da nabraja, kao enciklopedija. Mislim da bi i Oleg ostao bez teksta {#}.

badmad sub 15.1.2011 10:02

Odličan tekst, odlična analiza... hvala{#}

 

baš sam se neki dan trudio ne upetljati u birtijski rusi-su-ih-srušili-da-pokažu-ko-je-gazda razgovor jer nisam znao dovoljno činjenica ni za nesonovano naklapanje.

 

Sad mogu u birc pravit se pametan i informiran.

 

U cijelom slučaju zanimljiv taj psihološki backfire "slušaj zapovjedi" sustava, makar nastradali i onaj ko naređuje i onaj kome se naređuje.

 

E, da... R.I.P i časnici pobijeni u šumi i svi poginuli u nesreći

 

 

 

Bukva sub 15.1.2011 11:22

Općenito je poznato da vojska djeluje po zapovjednom lancu (piramidi) i svaki vojnik od prvoga dana je drilan da izvršava naredbe, a ne da ih preispituje.

I upravo to (sada malo da povežemo sa g33k stvarima) se "exploitalo" pri napadima na njihov IS. Dođeš, kažeš da imaš veći čin od njega i zatražiš što ti treba - neće mu na pamet pasti da te traži da se indetificiraš sa dokumentom, neće pitati za što ti treba, neće preispitivati tvoju naredbu, apsolutno ništa. Ko mrav - samo izvršava.

 

I to jest pomalo ironično. Da vojsku (i policiju) koji glume neke bad ass Terminatore, možeš za uši vuči kako ti se prohtije. 

naxeem sub 15.1.2011 11:55
Grognard kaže...

"Voice spam" PULL UP i TERRAIN AHEAD koji se čuje na snimci iz cockpita pripada TAWS sustavu. Bravo Drago! Odličan članak. Drugo nisam ni očekivao od zaljubljenika u avijaciju.

Znam čemu pripada, ali oni to čuju u kabini. To njih upozorava i snimka kokpita dokazuje višestruka upozorenja. Kako netko može ne reagirati na to?! - Da TAWS vrišti da idem u teren, ja bih dignuo nos, pa makar morao upucati predsjednika nakon toga.

Drago sub 15.1.2011 12:35
naxeem kaže...
Grognard kaže...

"Voice spam" PULL UP i TERRAIN AHEAD koji se čuje na snimci iz cockpita pripada TAWS sustavu. Bravo Drago! Odličan članak. Drugo nisam ni očekivao od zaljubljenika u avijaciju.

Znam čemu pripada, ali oni to čuju u kabini. To njih upozorava i snimka kokpita dokazuje višestruka upozorenja. Kako netko može ne reagirati na to?! - Da TAWS vrišti da idem u teren, ja bih dignuo nos, pa makar morao upucati predsjednika nakon toga.

 

Pa normalno je da TAWS u završnoj fazi prilaza "kenja" - tko želi može na YT-u pogledati snimke raznih slijetanja iz kokpita i vidjet će (čuti) da je u sasvim normalnom prilazu sasvim normalno da se javlja TAWS. Dakle, Pull-up! je očekivan i nije nešto zbog čega se piloti automatski "smrznu" kad ga čuju - u kontroliranom prilazu po nezgodnom terenu to je česta stvar. Dapače, često ga se ignorira kad znaš što radiš, odnosno kad misliš da znaš što radiš. 

 

Ta priča s TAWS-om je malo složenija i nisam je htio prepričavati jer bi ionako dugačak tekst bio još dulji pa sam samo sažeo "bilo je tu i krivo postavljenih visinomjera". 

 

Pored krivo postavljenih visinomjera, bile su i krivo postavljene koordinate piste u FMS, a istraga je pokazala da su se piloti oslanjali na autopilota u prilazu (što nisu smjeli). Također, kada su od kontrole dobili QFE (FE stoji za Field Elevation - visina piste) to su trebali koristiti kao točku o odnosu na koju postavljaju DA - decision altitude - visinu odluke za ponovni prilaz - u ovom slučaj QFE+100 metara. 

 

Valja imati na umu i da je QFE barometarska visina, a u avionu imaš i radarski visinomjer koji ti mjeri visinu aviona od tla ispod njega. 

 

E sada - na slikama se Smolensk čini kao Slavonija - sve ravno, nigdje brda nema, ali u stvarnosti postoje male elevacije u terenu. Na nesreću Poljaka, u produžetku osi piste iz smjera odakle su oni dolazili (išli su na pistu 26, dakle dolaze iz smjera 080 - istok) teren malo pada. Barometarski visinomjer postavljen na QFE daje podatke o visini iznad piste, ali radarski visinomjer s kojega navigator očitava podatke o visini (što je pogreška u proceduri) očitava podatke o visini iznad terena nad kojim lete. Piloti su izgleda nesvjesni razlike jer (pretpostavka je) gledaju kroz prozore i u gustoj magli pokušavaju vidjeti svjetla piste. Također, u jednom trenutku netko mijenja postavke na kapetanovom barometarskom visinomjeru (da li on sam? nikada nećemo znati), a pretpostavka je baš da se utiša TAWS koji neprestano urla Pull-up! Pull-up! i stvara stres u kabini.

 

U onom trenutku kada se teren počne uzdizati, javlja se i TAWS "Terrain ahead!" jer se avion zapravo nalazi u jednoj maloj depresiji ("rupi") u terenu. U trenutku kad su udarili o tlo bili su čak 15 metara ISPOD razine piste, a po svoj prilici su mislili da su 20-tak metara IZNAD razine piste. 

 

Ne znam koliko sam bio jasan, ali to je "ukratko" to...

 

 

Drago sub 15.1.2011 13:13
D4RKL1NG kaže...

Samo mala ispravka, onaj serijal se ne zove "Fog of War" nego "Mayday", "Fog of War" je epizoda treće sezone.

Piše: "Slučaj je bio zanimljiv i tvorcima serije Air Crash Investigation koji su o ovome napravili epizodu Fog of War, a koju možete vidjeti na YT-u". 

 

MayDay je ime serijala ACI za američko tržište. Ako ovdje gledaš kabelsku, zove se ACI. Nigdje nisam napisao da se serijal zove Fog of War.