Gallu čet 21.10.2021 12:02
cvaja997 kaže...

Kako za koga, što se tiče krajnjeg konzumenta, neće bit ništa jeftinije. Svejedno dobar korak u pravom smjeru jer je ruda ograničena.

 

Kao i u svemu - napretkom tehnologije i povećanjem proizvodnje biti će jeftinije...

učo čet 21.10.2021 17:30
jozef kaže...

ne bi se čudio da je reciklaža skuplja od rudarenja. 

 To bi lako moglo biti da je reciklaža skuplja. Ali, s vremenom procesi reciklaže će se dodatno usavršiti i optimizirati, tako će nadam se reciklaža postati isplativa i održiva, što automatski znači manji pritisak na resurse i okoliš. To bi onda bila win-win situacija.

Al Crane sub 23.10.2021 00:43

"Mnogi misle da reciklirani materijal nije tako dovoljno dobar, a proizvođači baterija još uvijek oklijevaju koristiti reciklirani materijal u svojim baterijama", upozorava Yan Wang, profesor strojarstva na Politehničkom institutu Worcester, voditelj studije koja pokazuje kako se proizvođači baterija i električnih automobila brinu bez razloga.
...
Naime, rezultati studije, objavljeni u časopisu Joule, pokazuju da baterije s recikliranim katodama mogu biti jednako dobre ili čak i bolje od onih koje koriste nove, najsuvremenije materijale.
...

Istraživači su testirali baterije s recikliranim katodama NMC111, koje sadrže po trećinu nikla, mangana i kobalta. Katode su izrađene patentiranom tehnikom recikliranja koju koristi Wangov startup Battery Resourcers.  

Reciklirani materijal ima porozniju mikroskopsku strukturu koja pomaže protoku litijevih iona. Rezultat su baterije s gustoćom energije nalik onoj u baterijama napravljenim s komercijalnim katodama, ali s do 53% duljim vijekom trajanja.




Dakle, jedan visoki stručnjak sa svojim timom s jedne ugledne znanstvene institucije ne samo da objavi peer-review rad, nego testira u praksi i pokrene komercijalizaciju dotičnog procesa (pilot facilities), a ovaj ovdje anonimni forumski strućnjak uporno drvi kako je to sve puškin dim jer eto sva kontraargumentacija što njemu na pamet pada su probavne teškoće...

Feudalac pon 25.10.2021 00:26

Al crane:

Ti si dobar dečko samo ti fali BS detektor. BS radi dok se daješ impresionirati autoritetima. Jedna od stvari koje si propustio uočiti u ovoj divnoj vijesti je da su kao nešto dokazali na nmc111 baterijama koje se više, pazi sada, ne koriste.

jozef pon 25.10.2021 09:47
Feudalac kaže...
Al crane:

Ti si dobar dečko samo ti fali BS detektor. BS radi dok se daješ impresionirati autoritetima. Jedna od stvari koje si propustio uočiti u ovoj divnoj vijesti je da su kao nešto dokazali na nmc111 baterijama koje se više, pazi sada, ne koriste.

nije li logično da se recikliraju upravo baterije koje se više ne koriste? Među onima koje idu u reciklažu u idućih par godina vjerojatno je većina upravo tog tipa. Sumnjam da su svi već prešli na NMC811, rekao bih da je još uvijek velik dio baterija NMC111, ne samo u upotrebi već i u novim uređajima.
Naslov odnosno zaključak istraživanja je senzacionalistički, ali zar te to čudi?

Feudalac pon 25.10.2021 15:18

Jozef:

Iz članka ispada da se natrag u ciklus vraća nešto što se više ne koristi ili će se jako brzo prestati koristiti. Ako je išta sigurno kod baterija, to je da neće ostati iste. Mi smo tek na početku priče i jedino ispravno rješenje je odvojiti svaki metal za sebe jer trenutna generacije nije ista kao ona prije 10 godina a još će to manje biti nakon 20 godina koliko bi normalan automobil MORAO trajati. Tek za 30-tak godina će se eventualno iskristalizirati prevladavajuća kemija pa da bi se moglo govoriti o ponovnoj upotrebi katodnih materijala u manje-više ne izmjenjenom obliku. Ukratko, ovo je samo PR za dotični startup i naivčine koje će kupiti koju dionicu kako bi osigurali izlaz VC kapitalu…

Al Crane uto 26.10.2021 14:55
Feudalac kaže...
Al crane:

Ti si dobar dečko samo ti fali BS detektor. BS radi dok se daješ impresionirati autoritetima. Jedna od stvari koje si propustio uočiti u ovoj divnoj vijesti je da su kao nešto dokazali na nmc111 baterijama koje se više, pazi sada, ne koriste.

 
Na tvoju nesreću moj BS detektor i predobro radi a kad me ti hvališ svijetli, pišti i vibrira najjače jer i starije NMC111 i najnovije NMC811 baterije su zapravo istog sastava samo s različitim omjerima istih elemenata - u novijim generacijama teži se smanjenju količine skupog i toksičnog kobalta.

Lithium nickel manganese cobalt oxide cathodes come in several commercial types and are identified by the ratio of transition metals as its component. For example, NMC 111 has equal parts of nickel, manganese, and cobalt, while NMC 532 has 5 parts nickel, 3 parts manganese and 2 parts cobalt. As of 2019, NMC 532 and NMC 622 were the preferred low-cobalt option for electric vehicles. At that time, NMC 811, with an even lower cobalt ratio in its composition saw increasing usage to mitigate dependency on cobalt. This initiative to reduce cobalt usage is based on the fact that cobalt is highly toxic and expensive, making it an undesirable component to continue using in battery materials.
https://n-bri.org/research/indonesia-national-research-priority/nmc-as-a-state-of-the-art-cathode

Pa se tako proces reciklaže može jednako na sve njih primijeniti - elementi su pojedine tvari s jednakim kemijsko-fizikalnim svojstvima, i varijacije u njihovim količinama ne igraju ama baš nikakvu ulogu. Ili ti imaš neke drugačije podatke?

Feudalac sri 27.10.2021 13:19

Al crane:

Katoda nije amorfna mješavina metala već precizno izrađena kristalna struktura oksida prijelaznih metala i litija. Jedan od načina degradacije katode je gubitak kisika iz kristalne strukture. U međuvremenu, napredak u kvaliteti i performansama se bazira na finom podešavanju postupka izrade i mješavine aditiva tako da jednostavno nema mjesta za recikliranje dijelova baterije već samo za pojedinačne kemijske elemente. Tko god kaže suprotno ide u BS košaru dok ne pokaže komercijalni proizvod.