Mitch čet 24.9.2020 00:17

Pa i Nikola je dosegla veci P/E nego Tesla pa ce se Trevor smijat iz zatvora. Ne kuzim?

Cvetojevicu treba objasnit da cijena dionice u sekundarnom trzistu ne govori apsolutno nista o trenutnim rezultatima kompanije tehnoloskog sektora, nego o buducim ocekivanjima. Pogotovo u Americi.

 

Volatilnost je zajebana stvar. Osobno nisam TSLA bear, i slazem se da bearovi zvuce pametno ali bullovi skupljaju lovu. Medutim nitko ne zna do kad ce voda ic na mlin. Musk je po meni definiran vise uspjesima izvan Tesle nego samom Teslom ali i tu je zapravo vise zabrinut bio globalnom slikom nego uspjesnosti same kompanije. I bas zato mislim da je Tesla overhyped i jednostavno u industriji gdje su barijere za sami vrh ustanovljene prije 60 godina.

 

Nemon čet 24.9.2020 01:00
keke kaže...

Mišljenja sam da su baterije krivi put, skupe su, male energetske gustoće, a aksploatacija potrebnih materijala ima iznimno loš učinak na okoliš. Elektrika, ali sa vodikom kao energentom.

 Daj mi please objasni kako je vodik bolji od baterija kada je efikasnost skoro 3 puta manja? 

Imas na linku ODLICNU prezentaciju sa slikama zasto je to tako

https://www.volkswagenag.com/en/news/stories/2019/08/hydrogen-or-battery--that-is-the-question.html

 

Imaj isto tako na umu da jednom kada izvadis materijale za baterije, nikada ih vise ne trebas kopati, jer su baterije prakticno 100% reciklirajuce, pa samo vrtis isti materijal.


Nemon čet 24.9.2020 01:08
Mitch kaže...

Pa i Nikola je dosegla veci P/E nego Tesla pa ce se Trevor smijat iz zatvora. Ne kuzim?

Cvetojevicu treba objasnit da cijena dionice u sekundarnom trzistu ne govori apsolutno nista o trenutnim rezultatima kompanije tehnoloskog sektora, nego o buducim ocekivanjima. Pogotovo u Americi.

 

Volatilnost je zajebana stvar. Osobno nisam TSLA bear, i slazem se da bearovi zvuce pametno ali bullovi skupljaju lovu. Medutim nitko ne zna do kad ce voda ic na mlin. Musk je po meni definiran vise uspjesima izvan Tesle nego samom Teslom ali i tu je zapravo vise zabrinut bio globalnom slikom nego uspjesnosti same kompanije. I bas zato mislim da je Tesla overhyped i jednostavno u industriji gdje su barijere za sami vrh ustanovljene prije 60 godina.

 

 
Citava tvoja argumentacija je glupa, znaci: "I bas zato mislim da je Tesla overhyped i jednostavno u industriji gdje su barijere za sami vrh ustanovljene prije 60 godina." 

Da su barijere na samom vrhu, Tesla ne bi postojala i gotova prica. Stvarnost govori da nismo niti blizu vrha nego je zapravo istina totalno drugacija, a to je da vrh je nepoznat, a ti si upao u zamku subjektivnosti jer nemas bolju / drugaciju perspektivu.

 

Mitch čet 24.9.2020 02:04
Nemon kaže...
Mitch kaže...

Pa i Nikola je dosegla veci P/E nego Tesla pa ce se Trevor smijat iz zatvora. Ne kuzim?

Cvetojevicu treba objasnit da cijena dionice u sekundarnom trzistu ne govori apsolutno nista o trenutnim rezultatima kompanije tehnoloskog sektora, nego o buducim ocekivanjima. Pogotovo u Americi.

 

Volatilnost je zajebana stvar. Osobno nisam TSLA bear, i slazem se da bearovi zvuce pametno ali bullovi skupljaju lovu. Medutim nitko ne zna do kad ce voda ic na mlin. Musk je po meni definiran vise uspjesima izvan Tesle nego samom Teslom ali i tu je zapravo vise zabrinut bio globalnom slikom nego uspjesnosti same kompanije. I bas zato mislim da je Tesla overhyped i jednostavno u industriji gdje su barijere za sami vrh ustanovljene prije 60 godina.

 

 
Citava tvoja argumentacija je glupa, znaci: "I bas zato mislim da je Tesla overhyped i jednostavno u industriji gdje su barijere za sami vrh ustanovljene prije 60 godina." 

Da su barijere na samom vrhu, Tesla ne bi postojala i gotova prica. Stvarnost govori da nismo niti blizu vrha nego je zapravo istina totalno drugacija, a to je da vrh je nepoznat, a ti si upao u zamku subjektivnosti jer nemas bolju / drugaciju perspektivu.

 

Ma sta Tesla ne bi postojala? O cemu ti pricas? Pa znam jedno 11 EV kompanija koje su bile dobile dobar funding i od dobrih GE/PE/VC firmi pa i dalje propale. S druge strane, konstantno sam u kontaktu s ljudima koji su ili radili u Tesli na autopilotu ili partneri u Uberu i Waymu i znam o cemu govorim kad govorim o kvaliteti inzinjerstva tamo. Zadnjih par godina sigurno uzimaju veci CS/Mech. Eng/Physics top talent u odnosu na Northrop Grumman, MB, Boeing, Airbus i to ih nosi u dobrom smjeru. No opet ne ostvaruju bas sve kako se misli i ne izbacuju na brzoj razini. Musk je jednostavno brend za sebe i ima uzasno jak kult izvan Tesle i zapravo to je potpuno nebitno u ovoj temi, ali to privlaci kvalitetu zaposlenika tamo, kao i marketing same dionice. Teslina valuacija nije "number story" nego FOMO+Musk story. A kao drugo ovakav primjer nismo konkretno vidjeli u ovoj industriji, ali jesmo slicnih stvari vidjeli i 1999 i 2001. Situacija kod Tesle (pa skoro i kod Amazona - makar su imali AWS kao cash cow) je takva sto ih upravo dionica i hype i mnostvo kapitala dize prema uspjehu, a ne fundamentalna tehnologija. Ja sam apsolutno, ali bas apsolutno siguran da je Tesla puno manje ispred od vecine proizvodaca nego sto se to misli, sto god govorile prezentacije. I to moze super funkcionirat te ostvarit neizmjeran uspjeh. No i da uzmu 50% market sharea jednu godinu u ovom desetljecu, mogu isto tako i propast nakon toga u jednako brzom vremenu ukoliko ne srede QA. VW grupa, BMW, MB, Toyota, Hyundai, PSA...to nije izgradeno u jednom danu niti na silu.

 

Iako je ovo glupa quick n dirty analiza, opet je nekakva realnost koliko je trziste odleprsalo od pravog istrazivanja:

BMW promet - $104B. Prodanih automobila 2,502,307. Net income $5.6B. Mkt cap (peak) $72B (trenutno oko $37).

Tesla promet - $25B. Prodanih automobila 367,500. Net income -$862M. Mkt cap (peak) $378B.

 

Znaci BMW ima 4x manji promet, 8x vise prodanih automobila, a trenutno 10x manju kapitalizaciju. I sad da uzmes kao misao vodilju da je broj prodanih automobila + ocekivanja za 5 godina neki faktor u kapitalizaciji, rekao bi da Tesla treba prodat 70x (uz bolji margin) ili 80x vise automobila nego prije da bude smatrana jednako vrijednom. Bzvz analiza - ali ne drzi vodu.

 

Ajmo sad tipicno govoriti o perpetualnost ovog market capa i da predstavlja discounted cash flow od barem 10 godina. Plus projekcija je u base caseu da Tesla moze uzet 5-6x vise market sharea nego BMW. Za to mora doc na brojku od cca 11,000,000 prodanih automobila (npr). Tesla tu brojku ne moze postici bez da skuri jos 10x vise casha nego sad, a sve to netko treba izfinancirat. To nece izfinancirat ova dionica koja je $380 nakon splita - nego jedino novi issue - ipak je ovo secondary market. I sad u pricu opet ulazi Softbank, preorderi (koji su prakticki free debt), oil money, Saudijci...jer ipak nemaju niti diversifikaciju kao Amazon, niti AWS koji donosi cistu lovu. A opet se sve na Streetu svodi na product. Prime ubija i jedini je takav (sad dolazi Walmart doduse). Da li je Model 3/X/S bolji nego konkurentski EV? Svi kazu da je - pa kako kad ni nema konkurenta jos? Mislim ok - super - to isto govori puno. No ako je dionica toliko nestrpljiva/volatilna sada, kakvu volatilnost da ocekujem kad krene traka sa poznatim proizvodacima i EV modelima?

 

Pricas o meni kao da sam bear...a o mom AUMu i poziciji u SADu u odnosu na Cvetojevica i ekipu necu ni komentirat. TSLA se ne moze ignorirat i da si bull i bear i value investor. Medutim moze se biti jeb.no objektivan. Meni kao potrosacu i potencijalnom kupcu Modela X (o cemu sam vec pisao da sam odustao jer nakon subvencije sa sales taxom mi dode isti krc - a povrh svega testirani auto je imao vibrirajuce prozore u vratima koje su proizvodile uzasno neugodan zvuk na cesti) je u interesu da Tesla uspije. No nije mi u interesu da za sobom povede sve proizvodace u Teslin/potencijalno krivi smjer ili pak navede na put laziraja do kapitala kao Nikola.

Entry Point čet 24.9.2020 07:57

35k u americi je "puno" za auto jer mogu kupiti europske automobile za manje novaca, a koje mi kupujemo za skoro pa duplo više novaca nego amerikanci. Europski pohlepni socijalisti su nam nabili toliko poreza na automobile da je to već smješno. 

 

Kad bi uspoređivali US vs EU cijene, model 3 je malo skuplji od osnovnog modela golfa. Vidio sam model 3 na cesti i mogu vam reći da bi radije njega nego golf.

 

A mi šutimo i trpimo i plaćamo minijaturne automobile koliko ameri plaćaju BMW-e, Mercedese i slično. 

 

Nemon čet 24.9.2020 08:31
Mitch kaže...
Nemon kaže...
Mitch kaže...

Pa i Nikola je dosegla veci P/E nego Tesla pa ce se Trevor smijat iz zatvora. Ne kuzim?

Cvetojevicu treba objasnit da cijena dionice u sekundarnom trzistu ne govori apsolutno nista o trenutnim rezultatima kompanije tehnoloskog sektora, nego o buducim ocekivanjima. Pogotovo u Americi.

 

Volatilnost je zajebana stvar. Osobno nisam TSLA bear, i slazem se da bearovi zvuce pametno ali bullovi skupljaju lovu. Medutim nitko ne zna do kad ce voda ic na mlin. Musk je po meni definiran vise uspjesima izvan Tesle nego samom Teslom ali i tu je zapravo vise zabrinut bio globalnom slikom nego uspjesnosti same kompanije. I bas zato mislim da je Tesla overhyped i jednostavno u industriji gdje su barijere za sami vrh ustanovljene prije 60 godina.

 

 
Citava tvoja argumentacija je glupa, znaci: "I bas zato mislim da je Tesla overhyped i jednostavno u industriji gdje su barijere za sami vrh ustanovljene prije 60 godina." 

Da su barijere na samom vrhu, Tesla ne bi postojala i gotova prica. Stvarnost govori da nismo niti blizu vrha nego je zapravo istina totalno drugacija, a to je da vrh je nepoznat, a ti si upao u zamku subjektivnosti jer nemas bolju / drugaciju perspektivu.

 

"No nije mi u interesu da za sobom povede sve proizvodace u Teslin/potencijalno krivi smjer ili pak navede na put laziraja do kapitala kao Nikola."

 
Zasto se uopce mora raditi bilo kakava usporedba sa "Nikola" i slicnim kompanijama. Znaci "Nikola" od pocetka nije imao nikakvog smisla, niti su imali bilo kakvu tehnologiju, niti su prodali jedan proizvod prije nego su napravili IPO. To su gluposti. Pohlepa rusi pravila pa svi pokusavaju napraviti neki novi hype za nove tvrtke "Jer ce mozda biti Tesla broj 2". Tvrtke kao "Nikola" naravno da nemaju nikakve sanse protiv BMW i drugih kompanija citava argumentacija je glupa.

Tvoje analiziranje cijene dionice tesle je nebitna. Ti objasnjavas zasto cijena XX je previsoka jer treba biti XY - ti pricas kao bilo koji bear / bull koji ima svoju "logicnu" pricu gdje cijena dionice mora biti. Naslusao sam se i BULL-ova i BEAR-ova - i neznam tko je ludji. I jedni i drugi imaju lude teorije ili jednostavno ignoriraju sve informacije koje im ne idu na ruku.

Trziste odredjuje cijenu, ne ti, tvoje teorije (ili necije druge i slicno). Trziste je realnost, cak i ako sve to izgleda i zvuci ludo. 

Ja pojma nemam jesi imao problema sa Model X i sve kaj ide sa time. Meni se osobno ne svidja X - medjutim to kaj ti je nekaj skripalo i slicno, je samo jedan data point - mozda drugim 100 ljudima nije nista skripalo i sve je bilo ok. 

Cinjenica je da Tesla prodaje aute, tj ljudi kupuju aute, i sve dok se to nastavi Tesla ce nastaviti rasti.

Da li Tesla ima neki "edge" koji drugi nemaju, to isto ovisi od osobe do osobe i koga pitas. VW CEO misli da mogu stici Teslu ali da Tesla jos uvijek ima prednost.

https://www.autonews.com/automakers-suppliers/volkswagen-ceo-aims-catch-tesla-ev-race

Da li to znaci da Tesla ima bolje proizvode od VW ili bilo sto trece? Nacin na koji Tesla radi stvari je doslovno drugacije od drugih OEM-a i to ih je dovelo gdje su danas.

Pogledaj ovaj link, tj video - i vidjet ces zasto ja mislim da ce Tesla vjerovatno doci do $1+ trilijun vrijednosti 

https://youtu.be/7KRNb34VpiU?t=173

Znaci, klasicne OEM kompanije nisu u stanju raditi takve brze promjene, sto znaci da Tesla moze imati puno "fails" ali i dalje ici brze i bolje od drugih.

Isto tako, Tesla trenutni debt je samo oko $13 milijardi (oko $16 milijardi ako ukljucis i leasing), dok im je cash on hands isto oko $13+ milijardi (Prodali su dionice za $5 milijardi prije par tjedana), tako da Tesla osim ako pandemija bude uzasno jaka ili naprave uzasno puno glupih odluka nece ici nikamo, tj puno su vece sanse da do 2030 Tesla prodati 5+ miliona auti godisnje nego da propadnu.

Meni opcenito nije jasno kako ljudi ne kuze da je Tesla danas tu gdje je dosla sa x100000 manje novaca nego sto imaju danas, so ako nisu imali novce pa su sve ovo napravili, sto ce biti tek sada kada imaju?

Btw, energy storage business uopce nisam niti komentirao, ali moguce je da taj dio mozda uprihodi vise novaca nego sami auti. 


fer-de-lance čet 24.9.2020 09:13
Cansee kaže...

jel nije ovdje na forumu bila tema prije par mjeseci kako su korisnici Tesle ocjenili auto dosta loše, ne bateriju i te električne stvari, nego kompletan auto? Šta je s tim?

 Da, imali su dosta problema s centriranjem hauba, lošim gumama na škare vratima, ručice od kvaka su se znale odljepljivat itd.

Ali to vjerovatno popravljaju u hodu na novim serijama.

 

A kaj se tiče samog market capa, tu je istina negdje između.

Ako ćemo realno, to je sve hype.

Ali i još je veći hype kod Applea npr., pa se nitko ne žali da su prenapuhani itd.

A doslovno imaju vrijednost 0 ako im prodaja padne.

Dok je kod autoproizvođača ipak potpuno druga stvar, to je ipak opipljiva stvar, i postoji neko pokriće za valuaciju firme, i opet (kao u Mitchevom primjeru BMW-a), ako nema hypea oko firme, valuacija je praktički nula, makar firma poslovala brutalno dobro.

Zato su to uopće gluposti, valuacija i trgovanje dionicama nemaju veze s vezom, to je samo biznis sam za sebe, ali nije nikakav faktor u budućnosti tih navedenih firmi.

 

Feudalac čet 24.9.2020 09:19

Nemon:

Kaj se tiče recikliranja baterija, nije baš tako. Litij se u njima nalazi u tako maloj koncentraciji da ga se jednostavno ne isplati vaditi. I to još nitko ne radi komercijalno. Zanimljiv je kobalt, a kako je skup - svi bježe od njega i uskoro ga više nitko neće koristiti pa ostaje izvaditi metalno kućište, a ostatak spaliti

Nemon čet 24.9.2020 09:59
Feudalac kaže...
Nemon:

Kaj se tiče recikliranja baterija, nije baš tako. Litij se u njima nalazi u tako maloj koncentraciji da ga se jednostavno ne isplati vaditi. I to još nitko ne radi komercijalno. Zanimljiv je kobalt, a kako je skup - svi bježe od njega i uskoro ga više nitko neće koristiti pa ostaje izvaditi metalno kućište, a ostatak spaliti

 

Ne kuzim uopce kaj ti pricas. Znaci sve zivo se moze reciklirati, tj mali postotak trenutno nije moguc. Trenutne baterije i nisu najbolje napravljene jos sa idejom recikliranja, tako da kada se to bude uzelo u obzir ocekujem da ce se baterije moci reciklirati doslovno 100%

Pogledaj si dolje tvrtka iz Njemacke koja radi navedeno. Cak i struju koju koriste za recikliranje dobiju iz baterija koje im dodju na recikliranje, tj isprazne ih prije samog procesa i koriste to u pogonu.

Ova Njemacka tvrtka trenutno moze reciklirati 96% materijala od baterija. (Tesko je reciklirati stvari kao glue, plastika i slicno, a te stvari namjeravaju sve izbaciti sa vremenom).
.
https://www.youtube.com/watch?v=wxCFDWMPu38

NEW_MAN čet 24.9.2020 12:22
=XFX=PlayHard kaže...
southy kaže...
Osobno mi je ubrzanje impresivno i zapravo jedino sto mi je na električnim autima posebno privlačno. Kod Tesle me najviše odbija cijena (ovdje u Europi), poprilično slampava izvedba te previše digitalizirani korisnički interface. Dodatno, Tesla ima hype slično onome kao Prius prije 10-15 godina i u nekim krugovima kojima ne želim pripadati je must-have. Dodatno, kao poslovnom korisniku nezamislivo mi je da moram ići na neki dalji put i da onda moram bar 40-ak minut negdje čekati da mi se napuni baterija.

 Zanimljivo mi je kako su ljudi spremni iskesirati ogromne svote novca da bi kupili motor s vise snage u ICE automobilu, koji ce imati daleko bolje ubrzanje i recimo automatski mjenjac.

S druge strane toj istoj ekipi je elektricni auto boljih performansi za istu cijenu previse skup. 

Jedna BMW M serija koja kosta preko milijun kuna se ne moze mjeriti performansama s Modelom 3, a kamoli recimo s Modelom S (pogotovo Plaid i sl.) ili recimo Porsche Taycanom. 

Znaci u benzinskom i dizelskom svijetu, taj jaci motor i bolje performanse imaju svoju dodatnu vrijednost, dok se u elektro svijetu permonase automobila uzimaju zdravo za gotovo. 

Znaci ja s Modelom 3 dobijem performanse Porschea 911, ali kao to je ipak elektro prica, skupo je to i sl. Jednostavno tu kategroiju razmisljanja ne mogu razumjet... 

 Dobijes kitu a ne performanse. To ubrzanje od semafora do semafora nicemu ne sluzi osim za preseravanje. Model 3 je kanta za smece po kvaliteti izrade i plastika te dizajn nutra je na razini dacije. Auto nije od nula do sto nego komplet. Tesla nema Android auto i spotify mogu zaboravit, nema Waze nema nist osim prduckanja te gluposti koje su gimmick. Tesla nema HUD, vise nikad dok sam ziv ne budem kupil auto bez HUDa! Tesla nema dizajn volana, kokpita, nicega i ima onaj sugavi ekran na sredini konzole. Tesla nema materijala niti kvalitetu izrade, ne da nema nego je prejadno kak izgleda. Tesla ima nula do sto i to je to, odi na autoput i vozi se 130 km/h ili odi u njemacku pa se vozi 200. Tesla na 130 km/h gubi sigurno 200 km dometa. Znaci vozis se sporije nego ja sa normalnim autom i treba ti duze ili punis dva puta na duze relacije.

Brat mi ima Mercedes C nesto karavan AMG. To je auto (svaki premium ne mora biti Mercedes), ima "autopilota", ima dizajn, ima obradu i materijale kakve Tesla ne imala za trideset godina, ima ubrzanje, domet, izgled, zvuk, povezivost sa telefonom. Taj Mercedes je kostal isto ko bolja Tesla 3 a kad ih stavi jedan kraj drugoga Tesla izgleda ko kontejner za smece.

 

Tesla je skupa igracka za bogatase isto ko i BMW, Audi, Mercedes.

 

Meni bi vise odgovaral elektricni auto sa dometom 100 km da ga kupim ko drugi auto. Znaci posao kuca i gg. Ne trebam nikakve performanse i nist osim 100 km dometa. Cak sam mislil kupit onaj VW Up ili nekaj od Skode ali to su tolko skupi auti da mi treba 20 godina eksploatacije da mi se isplati.

 

wyks čet 24.9.2020 13:25
Nemon kaže...
Citava tvoja argumentacija je glupa, znaci: "I bas zato mislim da je Tesla overhyped i jednostavno u industriji gdje su barijere za sami vrh ustanovljene prije 60 godina."

Da su barijere na samom vrhu, Tesla ne bi postojala i gotova prica. Stvarnost govori da nismo niti blizu vrha nego je zapravo istina totalno drugacija, a to je da vrh je nepoznat, a ti si upao u zamku subjektivnosti jer nemas bolju / drugaciju perspektivu.

 Tesla je redom uspjela zbog navedenih razloga:

 

1. 2006. nakon Series A u kojem Musk kupuje titulu foundera, izbacuju Series B

2. Series B uspjesno privlaci novac novog post-dot com kapitala

3. Uz novi kapital u vidu Brina/Page i Skolla iz eBaya tu je i Hyatt ali bitnije - i DFJ Growth i Bay Area Equity Fond (JP Morgan Chase - danasnji DBL Fond)

 

U trenutku trazenja tvornice za proizvodnju Modela S dogadja se slijedece:

 

1. DBL Fond (BAEF) zapocinje masovnu kampanju "green collar" poslova u Bay Area, i ogromnu kampanju lobiranja za olaksice u industrijama obnovljivih izvora energije, odrzivi razvoj i stvaranje poslova u Bay Area

2. 2006. Tesla zapocinje potragu za lokaciju tvornice za Model S

3. DBL uspjesno pregovara/nagovara Muska i lokalnu vlast da to bude prvotno u Californiji - iako se nadmetao i New Mexico sa olaksicama

4. Pittsburg, California nudi 20-25 mil$ olaksica kroz 10 godina

5. 2009. GM de facto bankrotira

6. 2010. GM i Toyota odustaju od joint venture NUMMI tvornice u Freemontu

7. DBL uspjeva ispregovarati olaksice za proizvodnju ZEV od California Alternative Energy and Advanced Transportation Financing Authority (CAEATFA), ali za tvornicu u Freemontu

8. Olaksice su rezultirale ustedom od 90 milijuna $ od 2010-2015

9. Musk je do tada postepeno ulagao oko 70 milijuna

10. 2010. na temelju investicije DBLa i DFJ, kao i uspjesnog lobiranja za "green tech" u Bay Area, Tesla dobiva 465 milijuna $ zajma od Department of Energy - vracen 2013.

11. DBL i DFJ paralelno ulazu i u SolarCity (na koji su se aplicirale i sve olaksice koje su izlobirane za "green tech" u BA)

 

I jos nisam ni spomenuo ZEV creditse:

https://www.currentautomotive.com/what-is-a-zev-credit-and-how-does-tesla-make-money-with-them/

 

fer-de-lance kaže...

Ali i još je veći hype kod Applea npr., pa se nitko ne žali da su prenapuhani itd.

A doslovno imaju vrijednost 0 ako im prodaja padne.

Dok je kod autoproizvođača ipak potpuno druga stvar, to je ipak opipljiva stvar, i postoji neko pokriće za valuaciju firme, i opet (kao u Mitchevom primjeru BMW-a), ako nema hypea oko firme, valuacija je praktički nula, makar firma poslovala brutalno dobro.

 Tesla je jedinstven slucaj, jer je u isto vrijeme imala potporu svih aktera na trzistu:

 

1. Stari Kapital - JP Morgan Chase, ali i odlicnu klimu za alternativna ulaganja jer je bankrot GMa kostao 33 milijarde dolara

2. Novi kapital - preko Googlea i eBaya - kapital koji nije bio vezan u postojece fondove, niti se morao vezati za psotojece industrije

3. Multi-milijunas - Musk je sa novim novcem (novac koji nije u hardveru, nafti, celiku, prodaji) imao slobodu disrupcije trzista

4. Lokalna Vlast - koja je ucinila ogroman zaokret prema green industriji (ista ona Californija koju je Musk u ozujku nazivao fasistickom i prijetio selidbom)

5. Dva ogromna fonda koji su uspjesno lobirali i Muska i lokalnu vlast

 

Sve je to rezultiralo time da klima oko Tesle nije automobilska, vec tehnoloska (sto i jest bila postapalica foundera - ne stvaraju auto vec tech kompaniju) pa Tesla danas ima jedinstveni uvjet na trzistu automobila - nije valorizirana prema broju prodanih automobila. Tesla ne bi ni uspjela da nije bilo takvog nastupa, jer nije bilo moguce gurati plan o masovnoj proizvodnji automobila, jer je u isto vrijeme propadao GM kao i pokusaj revitalizacije preko partnerstva sa Toyotom, dok je Ford takodjer imao lose rezultate i tek su nakon rjesavanja Jaguar/Land Rovera i uspjesnog pregovaranja sa sindikatima postali profitabilniji.

 

54 godine nije bilo IPO za auto-kompaniju u USA, zato jer je bilo nemoguce uci na trziste - olaksice su bile rezervirane za postojece proizvodjace.

No, uz CO2 regulacije i ZEV kredite - Tesla nije ovisila o postojecim ICE propisima i olaksicama vec je sama pobrala apsolutno sve "green" olaksice.

U Q2 Tesla je dobila 428 milijuna dolara preko ZEV creditsa, a taj novac je sasvim dovoljan da okrene kvartale u plus - a 4 pozitivna kvartala eto te na S&P 500. (Nisu tamo bas iz tog razloga ali ok)

wyks čet 24.9.2020 13:53
fer-de-lance kaže...

Ali i još je veći hype kod Applea npr., pa se nitko ne žali da su prenapuhani itd.

A doslovno imaju vrijednost 0 ako im prodaja padne.

 Ovo je greska koja ce po meni Teslu vratiti u realne okvire.

 

Apple uspjeva zbog faktora u prodaji, ne samoj prodaji - Appleu se kupci vracaju u redovitim ciklusima, kao i sto Apple ima misice kojima moze kupca vendor-lockati.

iPhone je realtivno mala investicija - ali vaznije - u samom startu je zamjenjiva, tj. kupljen je da se zamjeni u periodu - a period diktira sam Apple, zato imas punu pa S verziju iPhonea kako bi kupac ima dovoljno incentiva za zamjenu, ali u periodu kojeg diktira Apple.

 

To jamci ne samo stabilan R&D (pasivni duopol/oligopol - ni Appleu ni Google-Samsungu ne odgovara da iskacu na trziste sa ground-breaking revolucijom), vec i stabilne financije zbog kojeg Apple moze biti jaki igrac na trzistu kapitala - iako tehnicki ovisi o proizvodu koji je trend (recimo HTC vise nije trend pa HTC propada). Sad kad imaju hardversku bazu prealze u services, pa ne ovise o trendu a zbog vendor locka kupac nema razloga mjenjanja platforme.

 

Ajmo to primjeniti na Teslu.

 

Jednom kad kupac kupi Teslu - to je to za slijedecih 8 godina.

I, da se referenciram na idiotizam Cvetojevica, ne, Tesla ne moze prodavati services, jer se nikada nece dogoditi da u istoj familiji svi voze Teslu, niti ce se ikada dogoditi da ce Tesla doci do brojki kojima moze tech-kompanijama diktirati nesto. Spotify ima 140 milijuna placenih pretplatinka (400 milijuna korisnika).

 

I taj hype je kratkorocan - jer osoba koja je zarko htjela kupiti Teslu je kupila Teslu, pa je privlacenje novih kupaca tezak posao (pogotovo kad ti je interijer smece, a dizajn isti vec 12 godina - Model S Plaid za 2021. je identican Modelu S iz 2010.).

I opet - kad je taj kupac kupio Teslu - to je to za slijedecih 8 godina.

 

Ozbiljniji dio price (onaj kojeg su analizirali za S&P) je to da bez ZEV creditsa Tesla ne moze biti profitabilna, a istovremeno istjece rok EU za CO2 emisije, pa nece ni biti 3 milijarde dolara od Fiata, a i svi proizvodjaci ce imati konkurentne modele.

Tesla je ovih godina od poola od 10 zeljnih kupaca EVa mogla racunati na 8, ali ne moze se na tome raditi projekcija da ce to uvijek tako biti, ili da ce to biti taman dok ne izgrade kapacitete.

fer-de-lance čet 24.9.2020 14:50

Sve to stoji, osim ovog dijela o dizajnu interijera.

Realno, 99% USA vozila je zaostalo u pedesetima, pa se opet masovno prodaju kod njih.

Očito amere to ne jebe, premda kod truckova npr. bar dobiju "američki san" uz samo vozilo, premda neki ("moderniji") kupuju i otmjene europske limuzine, ali svejedno se američki proizvođači ne bacaju u takav dizajn, kaj je meni čudno jer npr. BMW ide opako u SAD-u...

Meni se čini da ovi u Tesli jako dobro vide da to ima prođu kod njih, osim baš ovih propusta u kontroli kvalitete.

A i dizajn je sam po sebi jako subjektivna stvar, može biti da se kupcima i sviđa, ili su ispranih mozgova kao i mi europljani.

 

A kaj se samih financija tiče, ljudi su licemjeri, zamjeraju Musku isto ono zbog čega svoje heroje uzdižu na tron (valjda im se ne sviđa jer puši travu i pica mu ne brije pazuha, tko će ga znat).

Zapravo, uopće je nezahvalno pričat o tome, poprilično dobro uhodavaju proizvodnju, i kad postanu ful operativni budemo kritizirali ako im poslovanje ne bude profitabilno, a do tad je glupo pljuvat po njima (ne mislim tu na tebe, kolega, nego općenito).

A ovi kaj trguju dionicama, svi dobro znamo zakaj se svakojake priče plasiraju u medije, neka im je sa srećom !

 

wyks čet 24.9.2020 17:11

Nešto sto bi se ja zapitao da sam zaposlen u Tesli.

 

Prodaja Sedana privatnim kupcima pada vec godinama u USA.

I kad se pogleda lista najprodavanijih automobila tamo, najprodavaniji sedani su Honda i Toyota koji su prodavani u flote i kao financing i za one kijima je sedan poslovni auto.

 

Od luksuznih sedana C klasa je jako nisko, serija 3 isto, Lexus i Kia Optima su nesto bolji.

 

Tesla 3 je jako uspješna u ton segmentu ali tu je potrebno tek vidjeti je li to dugotrajan trend. Moguce su tri opcije:

1. Da je interes za Sedanima isključivo u smjeru Tesle, tj. Da ce Model 3 vratiti trend kupnje sedana krajnjim kupcima (ne financiranja i flote)

2. Da je to isključivo interes ogranicenog broja kupaca - pa da prodaja dosegne prirodan plafon

3. Da to pokrene trend prodaje isključivo Tesle, jer se model 3 pokazao kao dobar automobil.

 

Što se interijera tiče mislim da nisi u pravu. Ako uzmemo dva faktora:

1. U USA pada broj mladih vozača, jer im je neisplativo posjedovati automobil

2. Najprodavaniji automobiili su ili poluteretna vozila ili prostrani SUV

 

Vidi se korelacija ali i kauzacija, jer prodaju generiraju dvije grupe:

1. Radnici u ne-urbanim podrucjima, gdje je i zbog vremenskih prilika Truck/SUV jedibi izbor (pogledaj malo stanja sedana u zoni snijega)

2. Obitelji

 

Po tim pokazateljima prije bih rekao da prodaju Tesle generiraju kupci kojima je Tesla privlacna zbog ne-automobilskih razloga, tj. Oni mladi vozači koji se do sada nisu odlučili kupiti automobil jer je ICE trosak odrzavanja, kojeg Tesla snazno reklamira da anulira.

Druga skupina kupaca su entuzijasti kojima Accord i Civic nisu uzbudljivi, a Model S, C/E/S klasa ili 3/5/7 serije su nepristupacne ili skupe.

Treca skupina su oni kojima je EV zbog zakona drzave isplativija (kao sto je Mitch rekao, Californija je ogromna vecina Tesline prodaje)

 

Sve te skupine su limitirane, kao sto ni Golf nije jedini hatchback u Europi.

 

 

NEW_MAN čet 24.9.2020 18:31

Nitko ne kupuje Teslu da zaspara jer ljudi koji si mogu priustit Teslu nisu sirotinja kojima je usteda bitna stavka. Taj auto je tolko skup da je osiguranje vece nego mjesecna potrosnja i odrzavanja a pogotovo u USA gdi je gorivo u pola cijene kolko je kod nas.

California ima 40 milijuna stanovnika te je IT + Film Industry meka a samim time ima masu ljudi koji dobro zaraduju i mogu kupit Teslu. Isto tako tam na obali nemaju nesto previse snijega pa im je Tesla jos vise viable vozilo, em nema snijega em mogu izmedu ostalog stavit solatne ploce na krov od kuce.

Feudalac čet 24.9.2020 19:27

Wyks:

Kaj se tiče S P indeksa, Tesla je još uvijek previše volatilna, što poništava svrhu indeksa koji bi trebao što vjernije oslikavati stanje tržišta dionica. 10% u jednom danu ili više kako TSLA često ima bi svako malo generiralo doom and gloom vijesti koje nemaju veze s ostatkom ekonomije.