Old Iggy čet 23.3.2023 18:35
tomislav10 kaže...

Električna vozila koja se danas proizvode i pokreću na sadašnje baterije, po meni, nemaju budućnost. 

Problem je u bateriji koja je:

velika,

teška,

skupa,

sporo se puni,

nedovoljnog kapaciteta.

 

...

a i oni koji imaju kuće i/ili garaže, ako imaju dvofaznu struju (a takvih je većina) treba im jako puno vremena da napune bateriju.

 

Tehnički, to je glavni problem. Možda se smisli neka nova baterija / prijenosni izvor energije, ali ne evolucija postojećih.

Digresija, monofazna, ne dvofazna.

fer-de-lance kaže...

Ništa od toga nije inherentni problem, čak ni za današnje baterije.

Ako se ne groziš brojki pogledaj ovaj video, fino je sve objašnjeno:

https://www.youtube.com/watch?v=8kY7BGGtDeY

 

I nije, jako je zbunjujuće.

Efikasnost je nebitna za 99% vozača.

fer-de-lance čet 23.3.2023 18:52

Ne, ovaj video ti samo pokazuje da je većina problema s dosegom kod današnjih EV-a zapravo zbog lošeg projektiranja.

Mercedes (začudo su oni tehnološki predvodnici) dobije 1000 km dometa iz iste baterije iz koje Tesla u istim uvjetima dobije 500-600.

I to sve manje-više na račun aerodinamike, 

Na kraju ispada da težina baterije uopće nije limitirajući faktor, taman i da ima 0 kila potrošnja bi se smanjila za svega 20%.

Ukratko: zbog toga kaj smo navikli na ICE koji ima jako malu efikasnost ni ne primjećujemo zapravo gdje leži glavni problem.

A kod EV onda dolaziš u situaciju da zbog toga kaj je pogonski sklop blizu 100% efikasnosti svaka greška u dizajnu jako puno penalizira, a ICE ne jer je ograničen izlaznom efikasnošću pogonskog sustava (ponajviše zbog tromog momenta motora).

 

Ukratko: s današnjom tehnologijom sasvim je realno u EV-u izvuči 1000 km dometa, sve dok imaš sposobne inženjere.

Inače, ja uvijek hvalim BYD zbog toga, ali ovo od Mercedesa pokazuje koliko zapravo svi spavaju zimski san, jer i BYD-ovih 10 kWh/100 km je jako loše s njegovih 1200 kila u odnosu na pravu limuzinsku izvedbu Mercedesa.

 

fer-de-lance čet 23.3.2023 19:16

Ne bi.

Zato kaj ti kod ICE na kotačima završava svega 30% energije (u idealnoj radnoj točci), pa i s drastičnim promjenama u dizajnu i taman i da imaš savršenu aerodinamiku i dalje ti ostaje 70% ulazne energije u pogonskom sklopu.

A EV nema taj problem jer daje 90% energije na kotače, i onda u jednoj Tesli istih dimenzija i mase kao taj Mercedes s istom baterijom izgubiš skoro pola te energije na savladavanje otpora zraka i zato kaj imaš preširoke gume.

Znači: EV- dođe mu 90% energije na kotače, i dalje ovisno o dizajnu izgubiš par posto u idealnom dizajnu ili izgubiš i prek 50% toga ako je dizajn loš.

Znači iz "rezervoara" si u kretanje vozila na kraju prenio 40% energije (kod Tesle) ili oko 80% kod Mercedesa (duplo manja potrošnja "istog" auta)

ICE: dođe mu 20% energije na kotače i izgubi još onda isto ko i EV, još pola ako je loš dizajn ili ako je dobar dizajn svega nekoliko posto.

Ukupna računica, ako je dobar dizajn na cestu je ICE dao nekih 15-18% goriva, a ako je loš dizajn dao je oko 10% van.

Razlika skoro nikakva, par dl do litre  na 100 km, dok je kod EV dupla razlika u potrošnji.

 

Najlakše je to zapamtit onak kak su nas učili: ICE je stroj kod kojega trošiš energiju na pokretanje klipova, nusprodukt toga je kretanje vozila, dok kod elektromotora zapravo pokrećeš vozilo.

 

 

Old Iggy čet 23.3.2023 19:37

I opet, s ICE si već to dobio, potrošnja je danas duplo manja nego prije 30-40 godina i teško možeš poboljšati bez problema s upotrebljivošću vozila.
EV mora iskoristiti sve što može jer povećanje baterija nije opcija. A ni poboljšanje aerodinamike nije opcija za sve EV.

fer-de-lance čet 23.3.2023 19:49

Samo kažem, s ICE se došlo do maksimalne teoretske iskoristivosti, a s EV ni blizu.

Sad Mercedes ide na to.

I onda ispada da su svi kolege koji ne mogu smislit EV zato kaj sa sadašnjim baterijama ne mogu jednim punjenjem prijeći 1000 km zapravo u krivu, može bez problema.

I od svih onih koleginih problema s baterijom ostaje samo visoka cijena, koja je zacementirana za iznos inflacije, tj. došla je u ravnotežno stanje kad je taman godišnje smanjenje cijene isto kao i inflacija pa dođemo na isto.

150$/kWh ostaje do daljnjega.

Sad kad i drugi počnj slijediti primjer kineza i Mercedesa, brzo se bude svugdje u svijetu poravnala cijena EV i ICE u istoj klasi.

 

BlueMax čet 23.3.2023 19:57

Za razliku od ICE automobila kod kojeg se većina aerodinamičkog otpora stvara ispod auta zbog nepravilnih oblika, ispušnih lonaca, cijevi... kod električnih auta podnica je ravna i što se tiče aerodinamike nema se tu što puno napredovati. Ostatak vanjskog oblika automobila (svejedno je li EV ili ICE) već je aerodinamički dovoljno istražen da bi se u upotrebljivom obliku mogao ostvariti neki veći napredak. Kad gledaš na otpor zraka samo kao na prepreku u gibanju može se napredovati, no otpor zraka je također i ono što automobil drži zaljepljen za cestu. Pretjerivanje u smanjivanju otpora dovodi do nestabilnih automobila koji pri manevriranju imaju tendenciju kotrljanja. Zašto je otpor zraka bitniji kod EV nego kod ICE? Ne zbog efikasnosti motora nego zbog nemogućnosti regeneracije. Zo je otpor kod kojeg je energija potrošena i ne može se regenerirati, za razliku od otpora kojeg stvara masa u ubrzanju. Zato EV najmanji domet imaju, potpuno suprotno od ICE, pri vožnji konstantnom brzinom - nema regeneracije, i nikad je neće biti.

fer-de-lance čet 23.3.2023 20:20

Nije ni bitno.

U normalnoj vožnji se puno regenerira, a ako ideš 1000 km po autocesti bez stajanja ionak ti je vrijeme da malo staneš i predahneš...

Naravno, sa financijske strane je problem, ali samo ljudima koji se isključivo oslanjaju na punjenje na punionicama.

 

BlueMax čet 23.3.2023 21:17
fer-de-lance kaže...

Nije ni bitno.

U normalnoj vožnji se punl regenerira, a ako ideš 1000 km po autocesti bez stajanja ionak ti je vrijeme da malo staneš i predahneš...

Naravnp, sa financijske strane je problem, ali samo ljudima koji se isključivo oslanjaju na punjenje na punionicama.

 

 Opet demagogija? Nije bitno? Itekako je bitno u kontekstu da EV nisu pogodni za duža putovanja. Na što ćeš se osloniti kad ideš iz Dubrovnika u Zagreb? Na svoj kućni punjač?

 

Najveći problem EV-a je razlika u teoriji i praksi.

 

Teorija: ekonomični su - Praksa: razliku u cijeni, s uključenim subvencijama, ako ćeš ga puniti doma, ćeš nivelirati (po sadašnjim cijenama struje koje su među najnižima u EU, u Njemačkoj je duplo skuplja a EU će to sad izjednačavati) nakon 10 godina ali ćeš imati auto kojeg ne možeš prodati. Ako nemaš uvjete za kućno punjenje cijena/km je vrlo blizu one za dizel a u nekim zemljama je već viša i ima tendenciju rasta.

 

Teorija: električni auti se ne kvare i jeftini su za održavanje. Praksa: električni automobili su najkvarljiviji automobili a cijene popravaka su astronomske.

 

Teorija; električni automobili imaju dobre performanse. Praksa; Da, ako si trkač od semafora do semafora no pitanje je koliko ćeš semafora na taj način proći. U stvarnosti je Tesla valjda jedini auto koji me nikad nije pretekao. Vuku se po cestama ko krepane krave. Ometaju normalan protok prometa na autocestama. 

 

Teorija: Električni automobili su ekološki. Praksa: vrlo upitno. Jedini pozitivan ekološki aspekt je smanjenje buke u gradovima gdje se vozi manjim brzinama. Na autocestama su zbog težine čak i bučniji od modernih benzinaca i dizelaša. Na 130kmh motor modernog benzinca i dizelaša se ni ne čuje od buke guma, koja je kod težih vozila (EV) još izraženija.

 

forumaš čet 23.3.2023 22:35

Meni bi električni bio savršen pod uvjetom da košta isto ako i benzinac, mislim na cijenu samog auta. Živim u kući, imam svoje dvorište i svoju garažu i punjenje mi je namanji problem kao i cijena punjenja. 

Duža putovanja kod mene znače put na more jednom godišnje...sa benzincem od ZG do Spilta stanem tri puta, ispružim noge, popijem kavu, malo prosurfam...nema žurbe i to mi je gušt, tak da stajanje svakih 150 km i punjenje nije baš nikakav problem.

Čak i da moram čekati na red, jer to je par puta u godini.

 

Ali od svega toga nikakve koristi u budućnosti, jer ako se masovno pređe na električne ide cijena struje gore, jer od kuda će se financirati državna birokracija?

Tvpronlem pet 24.3.2023 07:32
Tvpronlem kaže...

Koji bi rabljeni automobil star 7 godina (ista kilometraza) prije kupili ?

 besmislenost EV-a se vidi i po ovoj anketi

kad bi EV postao dominantan (a sricom nece) trziste rabljenih vozila bi bilo unisteno, samim tim i auti bi bili nepriustivi za dobar dio populacije.

 

EV je skup, tj skuplji od ICE i jos nema vrijednost preprodaje. Rupa bez dna......a ne bi me cudilo da u dogledno vrime bude morali i placati za odlaganje svog EV-a jer je ekoloska katastrofa.

Fallen87 pet 24.3.2023 08:05

Najednostavnije, ekonomsko pitanje koje je ovako i onako najbitnije prosječnom čovjeku, kad se stavi na papir cijena ICE i EV auta, bez subvencija (em ih ne mogu svi dobiti, em ih se smanjuje i ukida polako), ovako nabrzaka što sam bacio oko na ponudu pa to su cifre sigurno 10-15k razlike? Uračunaj u to koliko ti možeš benzina kupiti da bi pokrio tu razliku, uračunaj da ti je potreban i veći kredit za EV jer nemaju svi baš tipa 40k eura viška pod madracom pa ti razlika još malo poraste, uračunaj da placaš punionice jer si npr u stanu, obzirom da svi znamo koliko je prosjek starosti voznog parka u RH, računaj za koliko ceš ono moci za taj auto dobiti u trenu kad ceš ga ici prodavati (pogotovo jer je recimo istekla garancija na bateriju), gdje je u ovom trenu ekonomska računica da je isplativije uzeti EV?

picajzla0707 pet 24.3.2023 09:05
tomislav10 kaže...

Električna vozila koja se danas proizvode i pokreću na sadašnje baterije, po meni, nemaju budućnost. 

Problem je u bateriji koja je:

velika,

teška,

skupa,

sporo se puni,

nedovoljnog kapaciteta.

 to sam i ja mislio za mobitele

prvi mob koji sam imao je ovaj dolje, velik, težak, skup, sporo se punio, nedovoljan kapacitet 

 

moja baka već desetak ili više godina godina ima neki preklopni samsung 'dumbphone' s istim i nešto boljim funkcijama, težak je triput manje i dulje drži, napuni se začas

zanimljivo - litium ionska baterijaje kod oba, kod prvog je teža nego cijeli drugi mob, a netko reče da nema nikakvog napretka u baterijama

neutrino pet 24.3.2023 09:45
fer-de-lance kaže...

Fulao si 50% i dobar dio generalizirao.

Moj dobronamjerni savjet: nemoj nikada kupiti EV i ne zamaraj se glupostima, 100% si u pravu i sve znaš.

I ne čitaj postove po forumima, to te nečastivi mami.

 

Obzirom da si EV evangelist, moj dobronamjerni savjet bi ti bio provesti jedno godinu dana na primjer u Norveškoj. Oni su žestoko zabrijali ne EV, pa kakva je realna situacija?

Prevladavaju na cesti el. vozila, ali cca 80-90% vlasnika EV ima u vlasništvu i drugi automobil, koji je vidi vraga ICE! I to ICE od cca 80-100k eura. Jer Norvežanin vozi električno govno po gradu, a na GO ili na duži put obavezno ide s ICE-om, jer u protivnom nikud ne bi stigao.

U zadnje vrijeme i raste potražnja za ICE automobilima.

 

tomislav10 pet 24.3.2023 09:56
picajzla0707 kaže...
tomislav10 kaže...

Električna vozila koja se danas proizvode i pokreću na sadašnje baterije, po meni, nemaju budućnost. 

Problem je u bateriji koja je:

velika,

teška,

skupa,

sporo se puni,

nedovoljnog kapaciteta.

 to sam i ja mislio za mobitele

prvi mob koji sam imao je ovaj dolje, velik, težak, skup, sporo se punio, nedovoljan kapacitet 

 

moja baka već desetak ili više godina godina ima neki preklopni samsung 'dumbphone' s istim i nešto boljim funkcijama, težak je triput manje i dulje drži, napuni se začas

zanimljivo - litium ionska baterijaje kod oba, kod prvog je teža nego cijeli drugi mob, a netko reče da nema nikakvog napretka u baterijama

 Obzirom kojom se brzinom razvijaju baterije za električna vozila trajat će još godinama da proizvedu bateriju značajno bolju od sadašnje. Do tada vozim na benzin (ili dizel).

love2ml86 pet 24.3.2023 10:22
BlueMax kaže...

 

 

 

Teorija: električni auti se ne kvare i jeftini su za održavanje. Praksa: električni automobili su najkvarljiviji automobili a cijene popravaka su astronomske.

koliko često se kvare i koje su cijene?

 

Teorija; električni automobili imaju dobre performanse. Praksa; Da, ako si trkač od semafora do semafora no pitanje je koliko ćeš semafora na taj način proći. U stvarnosti je Tesla valjda jedini auto koji me nikad nije pretekao. Vuku se po cestama ko krepane krave. Ometaju normalan protok prometa na autocestama. 

koliko se u prosjeku putuje po gradu a koliko po autocesti? koja im je brzina da ograničavaju protok na autocestama?

 

 

 

Ivan35 pet 24.3.2023 10:43
picajzla0707 kaže...
tomislav10 kaže...

Električna vozila koja se danas proizvode i pokreću na sadašnje baterije, po meni, nemaju budućnost. 

Problem je u bateriji koja je:

velika,

teška,

skupa,

sporo se puni,

nedovoljnog kapaciteta.

 to sam i ja mislio za mobitele

prvi mob koji sam imao je ovaj dolje, velik, težak, skup, sporo se punio, nedovoljan kapacitet 

 

moja baka već desetak ili više godina godina ima neki preklopni samsung 'dumbphone' s istim i nešto boljim funkcijama, težak je triput manje i dulje drži, napuni se začas

zanimljivo - litium ionska baterijaje kod oba, kod prvog je teža nego cijeli drugi mob, a netko reče da nema nikakvog napretka u baterijama

kolki je kapacitet jedne baterije, a koliki druge?

 

fer-de-lance pet 24.3.2023 12:50
neutrino kaže...

Obzirom da si EV evangelist, moj dobronamjerni savjet bi ti bio provesti jedno godinu dana na primjer u Norveškoj. Oni su žestoko zabrijali ne EV, pa kakva je realna situacija?

Prevladavaju na cesti el. vozila, ali cca 80-90% vlasnika EV ima u vlasništvu i drugi automobil, koji je vidi vraga ICE! I to ICE od cca 80-100k eura. Jer Norvežanin vozi električno govno po gradu, a na GO ili na duži put obavezno ide s ICE-om, jer u protivnom nikud ne bi stigao.

U zadnje vrijeme i raste potražnja za ICE automobilima.

 

Ma kakav evangelist.

Upravo suprotno, smatram da svatko tko danas kupi EV je budala.

I napisao sam na jednoj od prethodnih stranica, EV bude dobra opcija tek kad cijena novoga bude manja od prosječne cijene rabljenog ICE iste klase, jer više od 99% ljudi si jedjno može priuštiti auto cijenovnog razreda ispod 10000 eura, u što spadaju samo polovni auti.

A polovni EV te cijene je neki iz 2017-2018, a to nema smisla kupovat. 

 

 

 

fer-de-lance pet 24.3.2023 12:53
tomislav10 kaže...

 Obzirom kojom se brzinom razvijaju baterije za električna vozila trajat će još godinama da proizvedu bateriju značajno bolju od sadašnje. Do tada vozim na benzin (ili dizel).

Ne moraju bolje, već je i LiFePO4 skoro idealna baterija, moraju samo jeftiniju kemiju osmislit.

 

fer-de-lance sub 25.3.2023 09:18

Superkondenzatori imaju jako malu gravimetrijsku i volumetrijsku gustoću pohrane.

Superkondenzator od 100 kWh bi imao 10 tona ili više.

Reaktori bi bili ok, ima ih dosta rashodovanih iz starih podmornica, malo se prebrika i to je to. (/s)

A napajanje kroz cestu je totalno neizvediva, neefikasna i besmislena ideja, čak pantografi zvuče odlično u odnosu na to.

 

BlueMax sub 25.3.2023 12:14

Baš si zatvorenog uma. Mali džepni reaktor ili kondenzator koji naboj dobiva iz ceste su super ideja. Još tamo '80tih sam imao pistu s električnim autićima čiji je domet bio praktički neograničen. Samo to treba resizeati. Ovo na što električni auti danas izgledaju je poput igračaka koje su došle u 90tima kad si baterije za autiće morao kupovati svaki dan. Kad kažem "struja je u cesti" mislim i da je pogon u cesti tj. ispod nje. Ono što danas zovemo auto bi se samo prikačilo na to.

Boris grozni sub 25.3.2023 12:16
forumaš kaže...

Trenutna tehnologija je meni odlična, cijena je koma i to je sva mudrost. 

 Frend mi ima el twinga i za manji grad u kojem on zivi je perfektan, stovise cak i za dalje izlete bez beda! Samo kao sto velis cijena je sumanuta!

fer-de-lance sub 25.3.2023 14:36
BlueMax kaže...
Baš si zatvorenog uma. Mali džepni reaktor ili kondenzator koji naboj dobiva iz ceste su super ideja. Još tamo '80tih sam imao pistu s električnim autićima čiji je domet bio praktički neograničen. Samo to treba resizeati. Ovo na što električni auti danas izgledaju je poput igračaka koje su došle u 90tima kad si baterije za autiće morao kupovati svaki dan. Kad kažem "struja je u cesti" mislim i da je pogon u cesti tj. ispod nje. Ono što danas zovemo auto bi se samo prikačilo na to.

Nope, efikasnost takvog sustava je premala, bez obzira kak ga izvedeš.

Jedino je smisleno u Maglev izvedbi, ali to je malo prekomplicirano ua izvedbu, a i ukupna efikasnost je i dalje jako mala.