Ajar ned 22.5.2022 18:31

muketissove, više sam naučio iz ovog napisa nego iz preko nekoliko filmova/igara na temu (osim onoga da filmovi najčešće nemaju veze s mozgom/zbiljom - to mi je jasno od stoljeća sedmoga - no upravo se to traži pri regrutaciji "dragovoljaca"). iz top guna sam jedino zapamtio tadašnju kelly mcgillis ("bio sam mlad i totalno zagorio", pjevaju hladno pivo), sanjajući o njezinu kokpitu. ipak, pogledat ću i ovo sad, jednom, no prije toga, još par puta pročitati napis. đast in kejs. 

Bukva ned 22.5.2022 19:33

Potencijalna opaska oko brzine (kažem potencijalna jer sam totalni laik).

Ovo su teoretske maksimalne brzine. Sa preko 2 Macha spustili su se na 1.6 Macha jer su skužili da sve više od toga operativno nema smisla (primjerice, čim staviš bombu / projektil na avion, udaljavaš se od teoretski maksimalne brzine). Ako sam dobro pohvatao, preko 2 Macha brzine jedino su imale smisla na nekim sovjetskim avionima iz razdoblja hladnog rata.

 

Izvor: neki random dokumentarac na National Geographicu ili Historyju ili tako nekom kanalu. 

rambox ned 22.5.2022 21:54
Boris grozni kaže...

Dobar tekst, nebi bilo lose napisati i nesto slicno o Rafalima

Ukratko ti je ovako, Rafaletine pobrišu pod sa tim starim starcima Američkim stršljenetinama.

 

Dalje znaš, kupili smo rabljeni skupi leteči hardver koji je vrlo skup za održavanje ili letenje itd.

Stric_Jura ned 22.5.2022 22:46
Bukva kaže...

Potencijalna opaska oko brzine (kažem potencijalna jer sam totalni laik).

Ovo su teoretske maksimalne brzine. Sa preko 2 Macha spustili su se na 1.6 Macha jer su skužili da sve više od toga operativno nema smisla (primjerice, čim staviš bombu / projektil na avion, udaljavaš se od teoretski maksimalne brzine). Ako sam dobro pohvatao, preko 2 Macha brzine jedino su imale smisla na nekim sovjetskim avionima iz razdoblja hladnog rata.

 

Izvor: neki random dokumentarac na National Geographicu ili Historyju ili tako nekom kanalu. 

 ma svi su ti lutali:

 

ili napraviti brzi avion naoružan samo raketama koji doleti, "polovi situaciju" u zračnom prostoru, ispali rakete i briše natrag...

 

ili sporiji, okretniji aviion naoružan mješavinom oružja...

 

Zato je i nastalo toliko različitih modela i derivata 1960-ih i 70-ih... 

Shamrock pon 23.5.2022 01:49
Bukva kaže...

Potencijalna opaska oko brzine (kažem potencijalna jer sam totalni laik).

Ovo su teoretske maksimalne brzine. Sa preko 2 Macha spustili su se na 1.6 Macha jer su skužili da sve više od toga operativno nema smisla (primjerice, čim staviš bombu / projektil na avion, udaljavaš se od teoretski maksimalne brzine). Ako sam dobro pohvatao, preko 2 Macha brzine jedino su imale smisla na nekim sovjetskim avionima iz razdoblja hladnog rata.

 

Izvor: neki random dokumentarac na National Geographicu ili Historyju ili tako nekom kanalu. 

 

Upravo tako.

 

https://www.youtube.com/watch?v=Xo3arfoGbvc

Ovaj video i ovaj komentar dobro objašnjavaju razloge za manju brzinu novijih aviona.

 

Američko zrakoplovstvo je analiziralo preko 100 000 misija iz Vijetnamskog rata i otkrili su da je najveća postignuta brzina bila 1.6 macha i to na nekoliko sekundi. Većinom vremena se letjelo na subsoničnim brzinama.

Avioni koji su napravljeni za let preko 2 macha moraju imati aerodinamiku prilagođenu tim brzinama što im opet smanjuje letne karakteristike pri manjim brzinama.

Radi toga su se isprobavale tehnologije poput pomičnih krila (swing-wing) na F-14, MiG-23, Panavia Tornado.

Zatim i usisnik zraka mora imati promjenjivu geometriju kako bi kontrolirao protok zraka u motor (npr. F-15 sa pomičnim "rampama" na usisu i MiG-21 čiji konus se pomiče prema naprijed kako raste brzina).

 

Sve su to mehanizmi koji povećavaju kompleksnost i masu zrakoplova, a njihovi benefiti nikad nisu korišteni.

 

Stealth avioni rješavaju problem sa naoružanjem jer ga nose u sebi pa ne stvara otpor zraka, ali su svejedno ograničeni na "male" brzine jer se i tijelo aviona zagrijava pri velikim brzinama što može oštetiti RAM boje koji upijaju zračenje radara i smanjuju vidljivost, a i "zagrijani" avion je lakše uočiti na IRST senzorima koji hvataju infracrveno zračenje pa se opet umanjuje stealth.

 

Ukratko: 1.6 macha je dovoljno za 99.99% misija na kojima će avion letjeti.

Stric_Jura pon 23.5.2022 10:17

Da nadodam na gornji post:

 

krajnja brzina aviona nije važna ni u air-policingu, već brzina reakcije cijelog sustava od ranog upozorenja, do samo para lovačkih aviona na stajanci koji polijeću na presretanje sumnjive letjelice, gdje opet ima više faktora od same (krajnje) brzine aviona da se uspješno i na vrijeme "ulovi" sumnjivac...

xcat pon 23.5.2022 10:33

 

Španjolski EF-18A u Varaždinu, 2018. godine.

Fantastična demonstracija:

 

[4K] McDonnell Douglas F-18A_EF-18A Hornet-Spanish Air Force (CIAV Varaždin 21.07.2018.) - YouTube 

Spanish EF-18A Hornet Display Varaždin 20.07.2018|Skinny - YouTube

 

Na 3:40-4:40 (drugi link 1:40 do 2:40) je doslovce stajao na repu iznad naših glava...

 

Majstorski pilot je Pablo Carretero Herráez.
Ekipa tvrdi da je to najbolji let koji se mogao vidjeti do tada igdje...

pr0n_addict pon 23.5.2022 20:26
Gebirgs kaže...

Bravo.

 

Odlican clanak.

 

Molim vise clanakova po pitanju vojne tehnike. Mislim da imamo auditorij.

 

Ovaj dio po pitanju Iranskog asa i killova Iranskih F-14A jos nisam nasao nigdje. Trivia overload.

Kelly je pet godina starija od Cruisea, a ovako po slici bih rekao da se radi o barem dvadeset godina razlike. Jezuš Kristuš, čuda čini ta scijentologija!

Ajd' ona Connelly se još koliko-toliko dobro drži sa svojih pet banki makar je suha k'o prut. Daj ženo pojedi malo masnoga.

 

HCMAA uto 24.5.2022 16:29

Kakvi avioni...to je sve prošlost...s ovim tehnološkim čudima...pješaštvo kao nikad do sada postaje pain in ASS...ono AI cpu veličine nokta sa malog nožnog prsta...lock and forget... RPG... tehnologija iz drugog svjetskog je američanima u Afganistanu stvaralo probleme...A talibani to sklapali u garaži.

 

Jedan hitac iz ovog videa...30kn...neka je potrebno 100 hitaca...znači za 1000kn Hrvatska popuši nove zrakoplove plaćene milijarde

https://youtu.be/o77vN4ijMJk

Vandit uto 24.5.2022 17:00

Super članak. 

 

Koliko sam shvatio, većina aviona se povlači iz uporabe jer više nisu isplativi i skupi su za održavanje. Jel' SAD ikada napravio "održivi" avion ili je to utopija. Čitam da se ni F22 više ne proizvodi, ne znam kakva je situacija sa F35. Znam da je razvoj košta masu novaca. 

ivan dragi čet 26.5.2022 12:41

Vezano za naga muška torza. Logika je bila da su takve scene privlačne potrošačicama.

 

Calvin Klein momak u bijelim gaćama, preplanulog tena, Tom Hintnaus tamo pocetkom 80tih pokazao se kao pun pogodak pa što ne bi i ostali. Poznata fotografija skakača s motkom B.Webera (fotograf, ne model) poslužila je kao inspiracija i Scottu pa su jednog sunčanog dana iskipali par kamiona pijeska na parkplac i postavili mrežu. Ostalo je povijest.

 

Osim očitog benefita u kasama prodavača kokica i kino ulaznica, popularno je bilo biti fit, sjetite se onih spandex reklama.. pa su smislili i Baywatch kako bi gurali zdrava tjelesa, s obzirom na prosječnu masu masnog tkiva među građanima SADa sasvim logično.

 

Pitate se kako je to povezano s avionima. Tih 80tih napokon je nešto moglo biti seksi, a seksi je bilo i dobro zaraditi na tome pa svima dobro. Eto obicne bijele gace mogu biti sexy, suncane naocale ray ban mogu biti sexy, kozna jakna na motoru moze biti sexy, pa eto i borbeni avion moze biti seksi. Jer što nije sexy na F14 Tomcatu???

 

sudy_freak pet 27.5.2022 00:22
ivan dragi kaže...

Vezano za naga muška torza. Logika je bila da su takve scene privlačne potrošačicama.

 

Calvin Klein momak u bijelim gaćama, preplanulog tena, Tom Hintnaus tamo pocetkom 80tih pokazao se kao pun pogodak pa što ne bi i ostali. Poznata fotografija skakača s motkom B.Webera (fotograf, ne model) poslužila je kao inspiracija i Scottu pa su jednog sunčanog dana iskipali par kamiona pijeska na parkplac i postavili mrežu. Ostalo je povijest.

 

Osim očitog benefita u kasama prodavača kokica i kino ulaznica, popularno je bilo biti fit, sjetite se onih spandex reklama.. pa su smislili i Baywatch kako bi gurali zdrava tjelesa, s obzirom na prosječnu masu masnog tkiva među građanima SADa sasvim logično.

 

Pitate se kako je to povezano s avionima. Tih 80tih napokon je nešto moglo biti seksi, a seksi je bilo i dobro zaraditi na tome pa svima dobro. Eto obicne bijele gace mogu biti sexy, suncane naocale ray ban mogu biti sexy, kozna jakna na motoru moze biti sexy, pa eto i borbeni avion moze biti seksi. Jer što nije sexy na F14 Tomcatu???

To što više nisu u igri 

 

 

Anyway, upravo sam back s IMAX 2D-a.
Dojmovi su bomba.

Apsolutni hype i ima toliko svega da je odlično zaokruženo djelo.

Baš ono, summer blockbuster.

Dogfight, zvuk, ekspresije. Meni se iskreno svidjelo.. Referenci na prošlost dovoljno da ekipa koja nije odrastala (kasnije gledala) Top Gun iz '86 može pohvatati zbivanja Maverick/Goose.

Baš je hit i mislim da ću otići još koji put pogledati dok je u kinu.