MrBlc uto 8.10.2019 09:08

Upravo to. U krajnjem slučaju, takvi isti sustavi bi na ICE-u po logici stvari trebali daleko više utjecati na potrošnju goriva (kod EV-a uzimaju struju iz baterije, a kod ICE-a imamo pretvorbe kemijska -> toplinska -> mehanička -> električna energija). Jedino gdje stvarno ima smisla jest ako govore o izlaznim stupnjevima drivera motora gdje su struje stvarno velike i svaka ušteda je bitna i zbog efikasnosti i zbog hlađenja.

wifi uto 8.10.2019 09:17

pa i nije bas stvar zanemariva kako to neki prikazuju... bit je pogon napraviti sto ucinkovitijim, a povecanjem snage motora i struja koje idu iz baterija sve sto se u kontroleru ne pretvori u toplinu je visak koji moze ic motorima...
Banalni primjer su pc atx napajanja koja u rangu 500w ako toliko vuku iz mreze za 70% efikasnosti 150w pretvaraju u toplinu dok je kod 90% efikasnosti samo 50w pretvoreno u toplinu.... razlika je opipljivih 100w... sad skaliraj to na desetke ili stotine kW i eto "besplatni" range s istim baterijama

fer-de-lance uto 8.10.2019 09:22

Nije, pogotovo tranzistori i diode, jer kroz njih idu velike struje, i unatoč relativno malim gubicima na njima se nakupi jako puno.

Npr. kad pogledaš inverter za elektromotor, efikasnost mu ide od nekih cca. 80% (na najmanjem opterećenju) do preko 96% (na maksimalnom opterećenju), a Bosch je vidio koliko su u Tesli profitirali sa SiC MOSFET-ima u odnosu na standardne silicijske IGBT-ove koje su do 2018. koristili, pa se sad i oni ubacuju na taj vlak, kad vide da im je voda došla do grla (ST microelectronic je postao prejak i u autoindustriji) , i tu se definitivno da izvući par postotaka, a par desetaka kilometara dosega više svakome dobro dođe.

 

https://www.pntpower.com/tesla-model-3-powered-by-st-microelectronics-sic-mosfets/

https://insideevs.com/news/348504/tesla-improves-motor-efficiency-increase-range/amp/

 

 

Jehonan uto 8.10.2019 10:26

Huh, kada se pogleda sama konstrukcija "Tesline" elektronike te elektronike bilo kojeg drugog proizvođača auto elektronike, ama čovjek odmah može vidjeti (naravno, ako to želi) da je to nebo i zemlja!

 

Od samih tehničkih rješenja, same mehaničke konstrukcije, uporabe vrhunskih i decidiranih komponenata, jednostavno vidi se da tu imaju prste inženjeri koji rade na nekom "space programu".

 

Meni je osobno ostalo u pamćenju, ispričavam se ako nisam u pravu, da taj auto (tesla) nema niti jednog klasičnog auto osigurača, sve su riješili solid state relejima, samo ta činjenica govori dosta o načinu i topologiji njihovog rada!

MrBlc uto 8.10.2019 10:42
Jehonan kaže...

Meni je osobno ostalo u pamćenju, ispričavam se ako nisam u pravu, da taj auto (tesla) nema niti jednog klasičnog auto osigurača, sve su riješili solid state relejima, samo ta činjenica govori dosta o načinu i topologiji njihovog rada!

Ako je to istina, radi se o čistom hororu. Osigurač je failsafe uređaj koji praktički ne može zakazati, za razliku od solid state releja i elektronike koja njima upravlja. Imati elektronsku prekostrujnu zaštitu iza osigurača koja će odreagirati prije njega i po procjeni računala pokušati uključiti problematični sklop ima smisla, pogotovo ako se radi o sustavu bitnom za sigurnost, međutim, sami osigurač kao failsafe kad ostalo zakaže je nezamjenjiv.

Mile264 uto 8.10.2019 12:49
Jehonan kaže... 

Meni je osobno ostalo u pamćenju, ispričavam se ako nisam u pravu, da taj auto (tesla) nema niti jednog klasičnog auto osigurača, sve su riješili solid state relejima, samo tačinjenica govori dosta o načinu i topologiji njihovog rada!

To onda nije činjenica. I naravno da si u krivu. Ako pogledaš klasične žičane osigurače za auto najveći su rejtani za 120A, ima ih i većih, u drugim kućištima. U električnom autu gdje elektromotr može povući preko 1kA takav tip osigurača(žica i limić) bi bio glomazan, zato se koriste poluvodički osigurači. Uz to imaju brži odziv te su samo-resetirajući.

osigurač != relej

@MrBlc

Prednosti SS releja u odnosu na EM: Cijena(za veće struje), nema iskrenja, bouncinga, brzina uklapanja, životni vijek, lakše paljenje... To je kao da preferiraš mehanički disk u odnosu na SSD za pouzdanost.

 

U industriji svi sustavi su redundantni. Čak i občna potrošačka kao mobiteli danas imaju redudantno projektirane sustave(power kontroler dio između ostalog), kako nebi automobili koji podliježu raznim sigurnosnim normama i propisima.

Generalno, elektroničke(ne elektronske) zaštite(OVP, OCP, OPP...) su izvedene diskretno, jedina komunikacija koju rade sa kontrolerom je kada se (samo)aktiviraju, tako da kontroler drži sustav ugašenim dok se zaštita ne resetira(ukloni fault). 

MrBlc uto 8.10.2019 13:12

Oprosti, ali mislim da se nismo razumjeli. Jehonan govori o tome da nema niti jednog klasičnog auto osigurača, što podrazumijeva sve sustave signalizacije, potrošačke elektronike i slično. Tu klasični osigurači itekako imaju smisla.

 

Pogonski sklop je sasvim druga dimenzija, pa ni kod ICE-a alnaser i alternator nisu spojeni preko osigurača (osim pobude), već idu direktno.

Jehonan uto 8.10.2019 13:30
MrBlc kaže...

Oprosti, ali mislim da se nismo razumjeli. Jehonan govori o tome da nema niti jednog klasičnog auto osigurača, što podrazumijeva sve sustave signalizacije, potrošačke elektronike i slično. Tu klasični osigurači itekako imaju smisla.

 

Pogonski sklop je sasvim druga dimenzija, pa ni kod ICE-a alnaser i alternator nisu spojeni preko osigurača (osim pobude), već idu direktno.

Da!

 

To sam mislio i izgleda da sam u pravu tj. čini mi se da nema niti jednog jedinog klasičnog osigurača!

 

Opet, koliko se sjećam TMIL-am, elektornike i sličnih "budaleština", zbog višestupanjske redundancije krucijalnih sklopova taj pristup osiguranju sa solid state relejima ima itekako smisla!

 

Zbog čega to mislim?!

 

Dakle, nekako mi se čini da je to jedna potpuno drugačija priča od klasičnog automibila, gledano sa strane struje, elektronike, ...

 

Uglavnom, kao što rekoh, kada to čovjek malo pogleda, jednostavno vidiš da su to projektirali i radili ljudi iz neke sasvim druge domene, definitivno ne iz autoindustrije jer jednostavno previše dobro je napravljeno!

Jehonan uto 8.10.2019 22:05

Očito moja greška!

 

Ne znam, gledao sam tipka, rastavio je čitav, ne znam sada točno koji model i izričito je govorio da nema niti jedan klasični osigurač, sve mu je riješeno soli state relejima, po njemu.

 

Al' eto, greška.

 

Osim ako je ovo bio neki "poseban" model?!

 

Al' dobro... na kraju nije niti važno.