Dex.pwn pet 20.9.2019 01:10

Pošto je dosta korisnika u ovoj temi pitalo zašto nema još teme za raspravu o 3D printanju, odlučio sam je pokrenuti. S vremenom ću je dopunjavati kako bi kasnije bilo što lakše početnicima pronaći onaj dio teme koji ih zanima. Također ću s vremenom dodavati 3D printere koji su dobra opcija za početnike. Ukoliko mislite da bi temu trebalo s nečim nadopunit, slobodno mi pošaljite PP.

 

Što je 3D printanje?

3D printanje je proces izrade objekta/predmeta "slaganjem" slojeva materijala(plastika, keramika, drvo, metal itd...).

 

 

Vrste 3D printera?

Postoji podosta verzija 3D printera, no ova tema se većinom bazira na FDM(Fused Deposition Modeling) tehnologiji.
Tipovi 3D printanja:

  • - Stereolithography(SLA)
  • - Digital Light Processing(DLP)
  • - Selective Laser Sintering (SLS)
  • - Selective laser melting (SLM)
  • - Laminated object manufacturing (LOM)
  • - Digital Beam Melting (EBM)

 

Programi za dizajniranje predmeta?
Program koji ćete koristiti za dizajniranje predmeta ovisi o vama. Bitno je da program u kojemu radite može isti spremiti kao .STL datoteku. Moja topla preporuka za program je Fusion 360. Razlog? Vrlo je jednostavan za korištenje, nije gladan resursa te ispunjava sve ono što jednoj osobi koja se bavi 3D printanjem treba. Također isti je besplatan na tri godine(studentska licenca).
Ostali programi:
- CATIA
- Solid Works
- Inventor

 

Imam model, šta sad?!

Kad ste spremili ili dobavili .STL datoteku modela, potrebno je "provući" model kroz slicer. Zadatak slicer je pretvoriti model(ono što mi vidimo) u G kod(ono što računalo vidi). Moja preporuka je CURA. Besplatna je, jednostavna za korištenje, a opet ima i napredne parametre za printanje.
Ostali sliceri:
- IdeaMaker
- Simplify3D
- Slic3r

 

Slicer instaliran! Trebam li još nešto uraditi?
Da. Nakon instaliranja slicera potrebno je napraviti profil vašeg printera. Podatke koje trebate upisati u profil možete pronaći kod proizvođaća printera ili na internetu.
Neki od podataka koje morate upisati su:
- Maksimalna veličina printa
- Oblik print beda
- Broj extrudera
- Početni i završni G kod

Uz profil printera potrebno je napraviti profile filamenata s kojim radite.


Imam G kod, šta sad?
Super! G kod koji je slicer izbacio prebacite na 3D printer. Prebacivanje G koda može ići putem USBa, SD kartice, WiFia, no vrlo vjerojatno da ćete kod prebaciti putem SD kartice. Nakon prebacivanja G koda, putem 3D printera pokrenite izvođenje istog. Valja napomenuti da G kod od X printera možda neće raditi na Y printeru onako kako je radio na X printeru. Zato budite sigurni da G kod koji ste prebacili je napravljen specifično za printer koji će izrađivati model.

 

Ali nemam 3D printer!
Predpostavljam da ste početnik u 3D printanju pa vam predlažem neki od jeftinijih modela kineskih proizvođaća. Preporuka definitivno ide Creality Ender 3 modelu kao i Creality CR-10 Mini. CR-10 Mini je nešto skuplji, no nudi mogućnost printa većih dimenzija. Recenzije istih možete pronaći na Youtubeu. No naravno ako imate više novca možete kupiti drugi, skuplji printer. Prije kupnje printera pogledajte recenzije istih. Uz printer većinom dobijete rolu od X grama filamenta s kojim se možete igrati. No ta rola filamenta vam neće dugo trajati pa će vrlo brzo biti potrebna nova rola.
Vodite brigu o dostavi i porezima. Za dodatne troškove ne odgovaram.

 

Potrošio sam testnu rolu filamenta, gdje da kupim novu?

Naravno, postoji više trgovina za filamente, no preporuku dajem Marwio.pl webshopu i DevilDesign brandu. Uskoro budem dodao više trgovina i brandova.

Vodite brigu o dostavi i porezima. Za dodatne troškove ne odgovaram.

 

Koju vrstu filamenta da odaberem?

Sve zavisi od modela i svrhe koju će model ispunjavati. Ukoliko radite modele iz hobija te želite što manje novaca trošiti na 3D printanje onda izaberite PLA. Razlog je vrlo jednostavan - PLA je jeftiniji te zahtjeva manju temperaturu. Ukoliko će vaš model biti vani na suncu, trpit će razna opterećenja? Uzmite ABS ili ASA filament. Čuli ste za ABS, dobar je što se tiče mehaničkih svojstava, trpi veću temperaturu za razliku od PLAa no nije UV otporan pa s vremenom izgubi boju(izbjeli). ASA s druge strane trpi više od ABSa, a uz to je UV otporan. Za printanje s ABS/ASA filamentom potreban je printer zatvorenog tipa. Razlog je u plinovima koji nastaju kod rada s ABS/ASA filamentom kao i zbog toga što navedeni filamenti zahtjevaju minimalno, gotovo nikakvo hlađenje.
Također, filamenti iste vrste(recimo PLA), a različite boje mogu imati različitu "radnu" tempraturu.
Ostali filamenti:
- PET-G
- PGA
- Guma
- PC
- Najlon
Svaki od navedenih filamenata ima svoje porednosti i mane o kojima ćemo poslije pričati.

 

Da li filament ima nekakav oblik roka trajanja?
Ovisi o kojemu je filamentu riječ. Određeni filamenti su hidrofobni što znači da odbijaju vodu/vlagu. Drugi pak s vremenom privuku u sebe vlagu iz zraka. To je razlog zašto role s filamentom dolaze vakumirane. Nakon završetka printanja, filament je potrebno staviti u zatvorenu posudu. Da li je filament ispravan ili ne se ne vidi dok isti ne krene "teći" iz dizne. Ukoliko se tokom printanja javljaju balončići, to je znak da je filament povukao vlagu.

 

 

 

Nastavlja se ujutro ....

Solo761 pet 20.9.2019 13:27

Da malo proširim/dodam svoja viđenja

 

Programi za dizajniranje predmeta?

FreeCAD - besplatan i open source CAD alat, prilično moćan kada ga se nauči. Ja nisam, držim se još osnova koje su mi dovoljne za moje trenutne potrebe :).

 

Imam model, šta sad?!

- PrusaSlicer - donedavno Slic3r Prusa Edition, fork Slic3r-a, no sa puno više resursa iz developmenta tako da ima redovite update-a i nove feature. Napravljen za Prusa3D printere, za njih ima već predefinirane profile, za ostale treba ručno kreirati profil, slično kao i Cura koju razvija Ultimaker koji i sami proizvode printere. U početku sam koristio Slic3r, no PrusaSlicer (iliti Slic3r PE kako se zvao kada sam ga počeo koristiti) mi se pokazao bolji.

 

Imam G kod, šta sad?

Samo dodatno upozorenje i malo detaljnije oko gcode-a kojega nađete na netu. Dio problema je što Dex kaže da to što možda neće raditi. U pravilu ako je gcode pripremljen za 3D printer manjeg volumena raditi će na većem, obratno teže što je i logično. Šanse su solidne da ima komande koje šalju glavu izvan gabarita manjeg printera. Dodatni problem su i same postavke, od akceleracije, "trzaja", pa i do same temperature podloge i glave. Dok su prvi parametri vezani za kvalitetu ispisa, temperatura je i za materijal, npr. PLA se najčešće printa na oko 200, dok npr. PETG oko 230, a ABS 240 °C. Tako da i ako imate vlastiti gcode file, ali pripremljen sa profilom za PLA i pokušate printati PETG neće dobro završiti jer je 200°C preniska temperatura da bi se PETG dao dobro ekstrudati, ili i obrnuto, ako pokušate printati PLA na 230°C rezultat će biti jako loše kvalitete jer će plastika biti prevruća. Mislim da se neće početi karbonizirati na toj temperaturi, ali i to je mogućnost. Tako da i na to treba paziti.

 

I ono najbitnije na kraju, gcode datoteka je zapravo tekstualna datoteka sa listom komandi koje printer treba izvršiti, sve konfiguracije koje možete obaviti putem kontrolnog panela (ili putem aplikacije sa PC-a) u pozadini šalju gcode naredbe printeru da ga iskonfiguriraju. Ako skinete gcode sa neta tko zna što je sve unutra. Može biti i štetnih naredbi, npr. rekonfigurirati postavke ograničenja zagrijavanja i uključiti grijač da se skuri, promjeniti limite pomaka pa poslati neke bijesne vrijednosti koje mogu oštetiti mehaniku printera itd... Mala šansa, ali... i na računalima nije da svakodnevno dolazimo u kontakt sa virusima, ali uvijek treba paziti. Zato treba skinuti STL i ručno ga "konvertirati" u gcode, da budemo sigurni što je u njemu.

 

I još jedna opaska na kraju, nije moguće gcode vratiti u STL. Možda i ima nekih alata koji bi to mogli, ali to bi bila aproksimacija modela, a ne ono od čega smo počeli. Gcode nije 3D model, kako sam napisao, to je samo popis naredbi printeru što treba napraviti.

 

Ali nemam 3D printer!

Trenutno ima hrpa raznih printera u cjenovnom rangu oko $200 dolara, od klasičnih kartezijskih do delta printera (trenutno nećemo u te razlike, recimo samo da je kartezijski nešto lakše održavati zbog jednostavnije mehanike, a delte u pravilu nešto brže printaju). Preporučio bih kupovinu putem aliexpress-a pošto imaju sellere sa skladištem u Europi tako da je onda i dostava brža (3-4 dana) i nema carine/poreza, tj. dodatnih troškova. Osobno imam Creality Ender 2 i Tevo Tornado, oba su sa aliexpress-a sa EU skladišta. 


Što se samih modela tiče preporučio bih Creality ili Tevo modele, ima i drugih naravno, ali ovi su dosta rašireni pa je najlakše doći do savjeta kako što popraviti ili nadograditi. A i mehanički su dosta slični pa savjet za jednog pali na drugom, npr. ovaj moj Tornado je zapravo klon Creality CR-10 modela, razlika je samo u nekih dijelovima (matična ploča i podloga za print, tj. heat bed, Tornado ima staklenu sa grijačem na izmjeničnu struju dok CR-10 aluminijski sa istosmjernim grijačem pa se dosta sporije zagrijava), osnova im je praktički ista. No može se i na CR-10 staviti druga/bolja elektronika, npr. i u mom Tornadu više nije origigi matična nego sam stavio drugu sa 32bit procesorom.

Evo nekoliko primjera sa aliexpress-a koji imaju EU skladišta i šalju u HR

 

Creality Ender 3 i 3X  - https://www.aliexpress.com/item/32858931045.html    -  3X ima staklenu podlogu i dobije se rezervnih sapnica, osobo mislim da se ne isplati za tu razliku u cijeni, free shipping sa njemačkog skladišta

Creality Ender 3 Pro - https://www.aliexpress.com/item/32918302452.html - Pro je nešto upgrade-anija verzija trojke, i nije loš deal, razlika u cijeni je koliko bi koštali takvi upgrade-i na "običnoj" trojci, njemačko skladište ima najjeftiniji shipping

Creality Ender 2https://www.aliexpress.com/item/32802116676.html - printer malog volumena, ali i malih gabarita, ne zauzima puno mjesta :), koliko znam prestao se proizvoditi pa kada trenutne zalihe odu to je to, trenutno ga još ima na njemačkom skladištu

Creality CR-10https://www.aliexpress.com/item/33033143564.html - veći gabariti od Ender serije, preporučio bih samo onima koji znaju što bi tako veliko printali, inače bolje neki Ender, poljsko skladište ima nešto jeftiniji shipping

                       - https://www.aliexpress.com/item/32919944649.html - još jedan CR-10, ovaj je od drugog sellera i sa jeftinijim shippingom od gornjeg, češko skladište dostavlja u HR

Tevo Tarantula Prohttps://www.aliexpress.com/item/33010618458.html - cca Tevo ekvivalent Enderu, možda samo nešto noviji hardver jer je Ender model koji je došao prije godinu-dvije, a ovaj je ovogodišnji, španjolsko skladište iz nekog razloga ima free shipping

Tevo Tornadohttps://www.aliexpress.com/item/32829585412.html - nešto novija revizija mog Tornada, moj ima zelene metalne dijelove, ovaj ima zlatne :), ima i drugačiju matičnu u odnosu na origigi mog pa je nešto lakše nadogradiv, volumen isti kao Creality CR-10, francusko i talijansko skladište imaju free shipping, dolazi u dijelovima (kit)

Tevo Nereushttps://www.aliexpress.com/item/4000120826908.html - nasljednik Tornada, novi model (ove godine je došao na tržište, tornado je star cca 2 godine, kao i CR-10), čak nešto veći volumen od CR-10 i Tornada (320x320x400 vs 300x300x400), francusko i talijansko skladište imaju najniži shipping

 

Da sada kupujem vjerojatno bih kupio Tarantulu Pro ili Ender 3 Pro. Kada sam kupovao polakomio sam se za volumenom i sada mi je žao jer do sada i nisam imao potrebe iskoristiti ga. Nisu ni ovi "veliki" loši printeri, samo treba imati mjesta za njih, i što je veći problem, u pravilu printaju sporije od ovih manjih. Veće dimenzije, veća masa, veća inercija i ako želimo kvalitetan ispis treba spustiti brzinu. Zato imam dva printera, Ender 2 je maleni printer sa 15x15x25 volumenom, ali je brži od Tornada.

 

Na Endere, tj. Creality generalno, imam samo jednu primjedbu. U firmware-u iz nekog razloga isključe temperaturnu zaštitu. Što u prijevodu znači da ako nekako iz glave ispadne "senzor" za temperaturu, ili se generalno dogodi neki problem, printer može napraviti požar. Standardno je ta zaštita uključena, što znači da su se "potrudili" to isključiti. Npr. senzor se izvuče iz heat bloka, naštimate da glava dosegne temperaturu od 200°C i printer počne zagrijavati glavu, ali pošto senzor više nije u glavi on javlja npr. 50°C, printer i dalje zagrijava, i zagrijava, i zagrijava... glava može doseći 300°C, a printer će i dalje "grijati" jer misli da nije dosegao temperaturu i na kraju se grijač zapali, napajanje pregori ili tko zna što već. A kada je ta zaštita uključena u samom firmware-u je podešeno da kada počne grijati promjena temperature mora biti npr. barem 5 stupnjeva promjena u 5 sekundi (u praksi je to i brže, sa sobne temperature treba nekih 30ak sekundi do 210°C), ako se to ne dogodi printer automatski gasi grijač(e) i javlja grešku (na ekranu napiše Thermal Runaway).

 

Ovo nije katastrofalna mana, samo mala zezancija, skinemo ili već pripremljeni firmware ili sami konfiguriramo svježi source sa marlin githuba (čak i imaju primjere konfiguracije za dio creality i tevo printera) i flashnemo. Jedino je gnjavaža, tim više što matična nije pripremljena za flash pa prvi put to treba obaviti sa nekim programatorom za Atmega mikrokontrolere (USBasp od $2-$3), sa arduino (kompatibilnom) pločicom ili raspberry pi-em, što god već imamo pri ruci, ili znamo nekoga tko to ima). Nakon tog inicijalnog flash bootloadera ubuduće samo spojimo USB kabel na PC i u Arduino IDE aplikaciji kliknemo upload. Kako rekoh, nije nepremostiva prepreka, samo malo gnjavež

 

I kako je to Dex već rekao Vodite brigu o dostavi i porezima. Za dodatne troškove ne odgovaram. :)

 

Potrošio sam testnu rolu filamenta, gdje da kupim novu?

Chipoteka - imaju nekoliko brandova, među njima i Devil Design koji je OK, trenutno u trgovini rola od 1kg PETG plastike košta 179 kn, a PLA 169 kn. Sa Devil Design imam uglavnom dobra iskustva, prve dvije role koje sam kupio su bile Devil Design PLA, zlatna i siva, zlatna je bila OK, siva je bila katastrofa, jednostavno uvijek kao žvaka, nikako da se printa kako treba. No nisam ih kupio u chipoteci pa tko zna kako su bile skladištene, možda je siva jednostavno bila stara ili neki drugi defekt. Iz chipoteke sam do sada potrošio barem 5 rola, što PLA, što PETG i nikakvih problema nisam imao. Čak štoviše, PETG od Devil Designa mi je za sada jedan od najboljih PETG-ova koje sam imao.

e-Radionica - shop iz Osijeka, mislim da im je free shipping (standardni, ako ne trebamo express) već iznad 70 kn, rola "obične" plastike (PLA, PETG, ABS) je 150 kn, posebne (sa drvenim vlaknima, UV reaktivni, "kameni" itd...) su od 200 pa na dalje.

3DJake -  web trgovina iz EU, iz Austrije ili Slovenije, nisam siguran, paketi dolaze iz Slovenije. Narudžbe iznad 350 kn su free shipping, imaju i svoj 3DJake brand plastike i OK su. Svako malo znaju imati akcije pa rola bude i oko 120 kn za kilu.

 

Da li filament ima nekakav oblik roka trajanja?

Dodao bih da ih je najjednostavnije čuvati u vrećicama sa zatvaračem. Za sada su mi se najpraktičnije pokazale vrečice za zamrzivač iz Ikee, u pakiranju je 15 komada od 6L i 15 od 4.5L, taman za sve filamente koje sam do sada imao. Neki imaju veće role, neki manje, sa ovima sam za sada pokrio sve. Vrećice imaju dvostruki zatvarač, u njih stavim i silica paketić koji bude sa filamentom i za sada nisam imao nikakvih problema.

Da je filament povukao vlagu se najlakše vidi po dvije karakteristike, filament postane puno krhkiji i, kako je Dex rekao, pojavljuju se mjehurići kod ispisa. Tj. u plastici ima vlage, vlaga na 100°C prelazi u paru, ispis se radi na barem 190°C što je daleko više od 100°C. Rezultat je da kod ispisa para probije kroz plastiku i umjesto finog finiša imamo hrapavu površinu.

 

U praksi nije toliko opasno da treba odmah trčati sa plasitkom u kutiju. Barem što se tiče PLA i PETG, dobio sam PLA rolu koja je ležala pola godine na stolu i printala se OK. Mislim da je to daleko bitnije u krajevima gdje je konstantno visoka vlaga u zraku. Imam mjerače vlage u stanu i ovo ljeto mi je bilo 70% dva dana, a i to je bilo samo par sati (nakon kiše upali sunce pa bude sparno). Neke druge vrste plastike su ekstra hidrofilne (najlon npr., za njega ljudi slažu kutiju i cijevi tako da direktno ide iz toga u printer, bez ikakvog dodira  sa "slobodnim" zrakom), no mislim da sa PLA i PETG u našim uvijetima je dovoljno samo pripaziti za svaki slučaj da budu spakirani kada se ne printa sa njima.
Za predmete nakon printanja više nije bitno, neće prolaziti kroz printer :).

 

 

Manzi pet 20.9.2019 16:20

Što se tiče Devil Design-a, i meni se učinilo da je siva kao žvaka, jako loše i nikako pogoditi... Što se tiče ostalih, probao sam narančastu, metalik plavu i zelenu savršene su. Probaj jednu od njih. Ja ih printam na oko 200-205 (slojevi 0.08-0.12), za slojeve 0.2 ide na 215. Dosta su tvrđe i extruder ih ne pojede kao sivu. Doslovno sam imao situacija kod kojeg extruder jede, otpuštam i kad normalno počne hvatat nema dovoljno snage za pogurati pa zna preskakati, tako da sivu izbjegavati.

Solo761 pet 20.9.2019 23:56

PLA im je dobar, za PETG mi je Devil Design ispao bolji.

 

Za PETG "upute" kažu da ga treba printati bez ventilatora ako želimo da bude fleksibilan, a ako koristimo ventilator za hlađenje ispisa rezultat će biti krhkiji. Kod 3DJake verzije je stvarno tako, ako ne koristim ventilator ispis je stvarno otporan. No ako ga uključim, recimo ako printam nešto "fazoniranije", recimo Articulated lizard, bez ventilatora će tanki dijelovi biti jako loši jer se ne stigne ohladiti (recimo da je taj gušter imao problema sa kralježnicom, ukočilo ga :P), uz vent će biti OK, ali će ispis biti manje otporan, čak i nešto drugačije boje, kao ispranije. Kod Devil Design plastike nisam primjetio razliku kada koristim ventilator ili ne, vjerojatno ima neke dodatke pa je tolerantnija prema ventilatoru.

 

Solo761 sub 21.9.2019 13:11

Zaboravio sam napomenuti da Tarantula Pro dolazi u dijelovima, tzv. kit, i moraš ga sam sastaviti. Dobiješ upute sa njim, i sigurno ima na youtube-u tutoriala, ali računaj par sati će ti trebati da ga sastaviš. Ender dolazi na pola sastavljen. Tj. podloga i "vertikala" su sastavljeni i samo ih moraš zašarafiti jedno na drugo. Cca 15 minuta posla, uključujući i otvaranje kutije, vađenje dijelova i divljenje svom tom čudu :). Tako da ako te trta toga onda bolje Ender



Inače je printer OK, u startu je nešto bolji od Endera. Npr. nešto veći volumen i matična ploča koju je lakše nadograditi sa boljim stepper driverima, mislim da defaultno dolazi sa HR/A4988 driverima, 90% printera dolazi sa njima. OK su, ali imaju nekih mušica i, ono meni najgore, glasni su.  Na svojim printerima imam TMC2208 koji isto imaju neke svoje issue, ali sa njima su motori praktički nečujni, jedino čujem ventilatore. Kada uhvatim vremena/volje napisati ću nešto detaljnije o driverima, uglavnom na matičnoj ploči koja je na Tevo printerima stepper driveri su na standardiziranim modulima koji se samo ištekaju i uštekaju drugi dok su na matičnim pločama koje koristi Creality čipovi direktno zalemljeni. Generalno na Creality matičnim pločama nema puno prostora za upgrade i mora se mijenjati čitava matična ploča ako želimo dodati npr. automatsko niveliranje podloge, zamjeniti stepper driver itd.. Nije veliki trošak, solidna matična, MKS Gen L 1.0, košta oko $13, ali i dimenzije matične su veće pa i tu ima malo igranja dok se uglavi. Kod Tevo-a si već na toj pa je lakše u startu.

 

Prvi printer kojega sam kupio je bio takav, mislim da mi je trebalo oko 4 sata da ga sastavim, sa tim da je bio totalno u dijelovima pa dok sam još skužio što i kako. Kod Tarantule žice su već pospajane na matičnu pa je to olakotna okolnost, samo fizički treba pospajati dijelove. Osobno me to ne bi poplašilo jer mi je ok šarafati. A i ako sam uspio sastaviti taj prvi bez ikakvog 3D printer znanja... :)

 

Samo FYI, mada je taj dizajn star 3-5 godina, tj. to su bili praktički prvi kineski klonovi printera, tzv. prusa i3 klon. I dalje ih ima za kupiti, evo jednog primjera, čak je i prilično jeftino, $136 sa njemačkog skladišta, ali mislim da je za današnje pojmove malo previše outdated. Plus ovaj isto ima matičnu za zalemljenim driverima tako da za upgrade treba čitavu matičnu mijenjati i ono najgore, konstrukcija je od šperploče što moooožda i nije najpametnija ideja za nešto što se grije na 200°C.

 

 

Preporučio bih ti pogledati par review-a na youtube-u i netu generalno za oba, možda čak na youtube-u ima i direktna usporedba pa da ti to pomogne donijeti odluku. Generalno se puno toga svodi na osobne preferencije, ne toliko da je jedan nemjerljivo bolji od drugoga :).

 

 

Eh da, zaboravih ono najbitnije napisati. 3D printanje je hobi, tu ima puno mrdanja, nešto po printeru, a puno po parametrima programa za pripremu dok skužiš što točno radi, kako i zašto. Pogotovo prvih par tjedana će biti "veselja" :). 3D printanje je još daleko od skini model i stisni print, previše je varijabli, od raznog hardvera, pa se ne mogu napraviti univerzalni profili, do raznih plastika, koje se čak ne ponašaju uvijek isto ni kada su istog tipa i od istog proizvođača. Tako da ako nemaš strpljenja i volje se sa tim igrati bolje se ne upuštati u to, samo ćeš živaca izgubiti. Biti početnik nije prepreka, svi smo to bili u jednom trenu, samo treba dovoljno tvrdoglavosti da skužiš stvari :).

nbdy32 sub 21.9.2019 15:07

Jest da je ovaj zadnji kaj si stavio 100 dolara (GB to CRO) sa shippingom,ali mi se uopće ne sviđa,ona tarantula mi ima bolji izgled,idem još malo usporediti performanse ...

 

thx na info ...

 

Inače elektroničar sam,tako sa sastavljanje i rastavljanje nije problem ...

 

Koja je razlika između endera 3 i endera 3 pro ???

Solo761 sub 21.9.2019 15:46
nbdy32 kaže...

Jest da je ovaj zadnji kaj si stavio 100 dolara (GB to CRO) sa shippingom,ali mi se uopće ne sviđa,ona tarantula mi ima bolji izgled,idem još malo usporediti performanse ...

 

thx na info ...

 

Inače elektroničar sam,tako sa sastavljanje i rastavljanje nije problem ...

 

To definitivno, je da je Ender ili Tarantula Pro skuplji, ali noviji je dizajn i slikaš ti to sve, ali aluminijski okvir je aluminijski okvir.

 

Ako si i inače "tinker" struke onda će ti sastavljanje biti zabavno :D. Uključujući i kasnije flashanje firmware. Matične ploče su zapravo Arduino Mega varijante, u početku su doslovno bili Arduino Mega 2560 sa ekspanzijom (RAMPS ploče, ako si možda nekada naletio na izraz) za stepper drivere i ostale konektore, pa su kasnije počeli optimizirati dizajn i raditi pločice gdje je Arduino Mega 2560 i RAMPS integriran u jedan PCB. I sam Marlin firmware se flasha pomoću Arduino IDE-a kao da flashaš normalnu Arduino ploču (kod Marlin 1.x verzije, kod nove Marlin 2.x zavisi od ploče koju imaš, ako je bazirana na Atmegi, tj. ove "klasične" onda je isto, no ako je neka sa 32bit procesorom onda je malo drugačije, ali o tom po tom, oko toga za sada ne treba razbijati glavu jer je verzija 2.x još u razvoju, recimo alpha verzija).

 

Kada/ako ga kupiš javi. Npr. kod sastavljanja je bitno da X os bude pod pravim kutem na Y os, logično. Inače ako printaš kocku ćeš dobiti paralelogram. Što ni nećeš skužiti ako printaš figurice. Ali ako printaš neku kutiju i poklopac, pa sa jedne strane štima, a sa druge je 2 mm falš već i bude problem :D. Od toga te neće spasiti ni napola sastavljeni printer. Moj Tornado je isto došao u dva dijela, podloga i vertikala, no falšao je. Što sam skužio kada sam pokušao zaklopiti jednu takvu kutiju :D. Onda imaš dvije opcije, prva je pokušati složiti Y i X što preciznije da su pod pravim kutem, a druga je isprintati jedan testni "kvadrat", premjeriti ga i te mjere unijeti u konfiguraciju firmware-a i flashnuti u printer. Nakon toga sam printer zna koliko je "falš" pa to on the fly korigira.

Solo761 sub 21.9.2019 16:37
nbdy32 kaže...

Bum videl,mislim da se nebum zaletaval ...

 

Nego koja je razlika između Endera 3 i Endera 3 PRO,nigdje niš ne piše ...

 

 

Inače imam neki kontroler za to krivo su mi poslali umjesto arduina ...

 

https://www.dropbox.com/s/y2y5x4vg71jrwl5/20190921_155829.jpg?dl=0

 

Ender 3 Pro je u osnovi Ender 3 sa nekim upgrade-ima. Ne znam napamet sve no evo čega se sjećam: kvalitetnije napajanje, neke od aluminijskih ekstruzija koje čine konstrukciju su upgrade-ane na deblje (čvršće) verzije, mala reorganizacija dijelova "ispod haube" i magnetska podloga za print.

 

Evo jednog detaljnije usporedbe, ovaj lik inače ima hrpu videa, što tutoriala, što review-a raznih printera.

 

https://www.youtube.com/watch?v=jGIS9ZVQtNU

 

To je RAMPS ploča za Arduino Mega 2560 :D

 

http://domoticx.com/arduino-mega-shield-ramps/

Solo761 sub 21.9.2019 18:24

He, he, da, tako to bude :).

 

Magnetnu podlogu se može dokupiti i staviti i na Tarantulu, evo prvog primjera kojega sam našao, 23x23 cm košta ~$10.

 

Osobno printam na staklo, što iz navike jer mi je prvi printer imao staklo, što zbog ljepšeg finiša (dio koji je u kontaktu sa staklom i sam bude gladak i sjajan). Probao sam i te magnetne podloge baš sa Endera 3 Pro (kolega sa posla ga ima) i nisam baš oduševljen. Zgodno je za brzo skidanje printa, ali nekako se prebrzo pohabala i sada više nije "fino" hrapava i plastici na početku treba da se uhvati. Vrlo lako da ju je on smrdao strugajući špahtlom, no ne mogu reći 100% jer nisam vidio kako je izgledalo kada je bilo novo.

 

Što se stakla tiče ne treba nikakvo posebno staklo, probao sam i borosilikatno koje svi spominju i obično od staklara. Nema razlike u praksi. Nije mi ni puklo zbog zagrijavanja, vjerojatno bi da ga nakon printa dok je vruče bacim u hladnu vodu, ali printer se niti zagrijava niti hladi naglo da bi se to pokazalo problemom.

Koliko vidim uz njega se dobije i jedna naljepnica za podlogu. na tu podlogu se plastika lakše hvata nego za čisto staklo. Zato bih nabavio 2 komada 23x23 cm stakla, jedno ostavio čisto, na drugo nalijepio to staklo i onda imao na izbor. Pa dok se ne upraksam bih koristio ovo sa naljepnicom, ili ako printam nešto sitno sa malom kontaktnom površinom pa postoji šansa da se odlijepi od stakla dok printa. I sada imam tako. Na Tornadu printam na ogledala iz Ikee, taman imaju 30x30 ogledala u ponundi, paket od 4 komada je 40 kn. Dva su mi još rezervna, a dva koristim, jedno je "čisto", a na drugo sam nalijepio tu naljepnicu pa kako mi treba stavim jedno ili drugo.

 

Za "prikvačiti" staklo za podlogu ljudi najčešće koriste ovakve kvačice, ima ih mislim u svakoj knjižari.

JozoBozo121 ned 22.9.2019 08:18

Evo, da se možda i malo pohvalim, ja sam naručio Ender 3X iz Njemačke preko Aliexpressa u ponedeljak, u utorak je poslan i u četvrtak ujutro je kombi potrubio pred ulazom. Tako da sam time vrlo, vrlo zadovoljan. Sastavio sam ga za neka 2-3 sata, išao sam polagano, sve namještao, pa onda još opet poslije provjerio je li u redu to i tako lagano. Kupio sam žuti PLA od Devil Designa tu u Chipoteki za početak, mislio sam sivi ali vidim da je tu bilo nekih loših iskustava pa možda i bolje. 

 

Zasad sam printao testnog psa s kartice, nažalost kad je došao do očiju mi se model odlijepio i nakon toga je ostatak otišao k vragu, i još neke figurice za Star Wars Armadu za početak. Prilično sam zadovoljan kvalitetom ispisa, koristio sam 0.08, 0.12 i 0.16 debljine ovisno koliko je detaljan dio koji printam.

Solo761 ned 22.9.2019 23:16
JozoBozo121 kaže...

Evo, da se možda i malo pohvalim, ja sam naručio Ender 3X iz Njemačke preko Aliexpressa u ponedeljak, u utorak je poslan i u četvrtak ujutro je kombi potrubio pred ulazom. Tako da sam time vrlo, vrlo zadovoljan. Sastavio sam ga za neka 2-3 sata, išao sam polagano, sve namještao, pa onda još opet poslije provjerio je li u redu to i tako lagano. Kupio sam žuti PLA od Devil Designa tu u Chipoteki za početak, mislio sam sivi ali vidim da je tu bilo nekih loših iskustava pa možda i bolje. 

 

Zasad sam printao testnog psa s kartice, nažalost kad je došao do očiju mi se model odlijepio i nakon toga je ostatak otišao k vragu, i još neke figurice za Star Wars Armadu za početak. Prilično sam zadovoljan kvalitetom ispisa, koristio sam 0.08, 0.12 i 0.16 debljine ovisno koliko je detaljan dio koji printam.

 Po mom iskustvu tamnije boje su bolje, nesavršenosti su manje vidljive :D. A i nije loša opcija pofarbati model ako je neka figura, akrilne boje dobro rade u kombinaciji. Evo mog prvog pokušaja farbanja, model je od crne plastike, takav je i u originalu, samo sam detalje pofarbao :D.

 

Podloga na Ender 3x je staklo ili naljepnica na aluminiju? Ako imaš probleme sa prijanjanjem plastike prva stvar koju treba provjeriti je da li je podloga nivelirana, ono sa papirom ispod sapnice, teško je opisati riječima, treba se baš upraksati, papir treba blago strugati na sapnici i treba ga biti moguće "ukliznuti" između podloge i sapnice. Ako se papir ne može ugurati znači da je sapnica preblizu. To treba raditi sa printerom zagrijanim na radnu temperaturu (recimo 200 sapnica, 60 podloga) jer se na temperaturi materijali šire pa da ne bi bilo super dok je hladan, preblizu dok je zagrijan :).

 

Sljedeća stvar, pogotovo ako je podloga staklo, je da je podloga čista. Neki preporučaju alkohol, neki aceton, probao sam i jedno i drugo (na staklo, ako je naljepnica ona je plastična pa bi ju aceton mogao otopiti) i nije baš uspjelo. Mislim da sve to ima još neke dodatke koji nakon isparavanja ostanu na podlozi kao film pa se plastika ne hvata. Najbolje mi radi obična voda i papirnati ubrus. Ako je staklo onda ribam sa blago vlažnim ubrusom (pustim vodu, zatvorim i onda ubrusom pokupim ono što je ostalo na pipi) istrljam staklo dok ne osjetim da više ne ide glatko po površini. Nakon toga nikada nisam imao problema sa prijanjanjem.

 

nbdy32 kaže...

Da li je moguće printati u bojama,i kak bi to ferceralo ???

 

Ono da su mu npr. laće jedne boje,majca (prsa) druge,ruke svoje,glava svoje,kosa svoje ...

 

Moguće je, ima par opcija. Prva je imati glavu sa više sapnica/grijača, npr. kraken hotend koji je sa četiri sapnice, ali zahtijeva i vodeno hlađenje. Valjda nije bilo mjesta za ventilator koji bi to sve hladio. Ili chimera hotend sa dvije sapnice i ventilatorom kao standardni hotend. I naravno uz neki od tih hotendova treba imati i odgovarajući broj extrudera i pripadnih motora jer svaka sapnica je samostalna. No ima i jedan veći problem, uštimati to sve da radi. Već sa dvije sapnice je "zabava" sastaviti hotend da obje budu na istom nivou, ako je jedna niže zapinjati će za već isprintano. A kada to još uduplamo... više nego dovoljno problema.

 

Druga opcija je imati hotend sa jednog glavom, ali dva ulaza, npr. cyclops hotend, ili ovakav adapter, kod njih svaki put kada se mijenja boja jedan extruder povuče recimo 5 cm plastike (ili koliko već treba, zavisno od toga kako se složi) i onda drugi extruder gurne svoju plastiku. Mana ovog pristupa je da nešto prve plastike ostane u sapnici pa to prvo treba iščistiti, tj. treba ispljunuti određenu količinu plastike u tzv. "wipe tower" nakon koje smatramo da je stari materijal otišao, to se isto podesi u sliceru. U prijevodu to znači da bude dosta škarta kod printanja, evo jednoj youtube primjera.

 

Naravno, u oba ova primjera se porazumijeva da koliko boja/plastika koristimo toliko i extrudera moramo imati. U pravilu matične ploče imaju po dva slota za stepper drivere za extruder, ako trebamo više od toga onda treba nabaviti neku "jaču matičnu". Mislim da je za sada najviše što sam vidio 6 komada. Matična od Tarantule (MKS Gen L v1.0) ima dva utora za extruder drivere, znači podržava dvije boje. Enderova ima samo za jedan, tako da kod njega bi za više boja trebao obavezno upgrade matične.

 

Zadnja opcija je nabaviti nešto kao Pallete uređaj/dodatak. U njega ulaze 4 filamenta, osnovne boje, koje onda miješa pravi filament odgovarajućeg miksa boja. No kako to točno radi nemam pojma, jer najjeftinija varijanta košta $500, mislim da on preuzme ulogu extrudera.

 

Osobno mi je zanimljiva opcija sa dva hot enda samo zbog printanja sa supportima. Postoji vrsta plastike, HIPS, koja je topiva u d-limonene otopini i koristi se upravo za supporte. Sa onda kao da printamo sa dvije boje, tamo gdje trebamo rupu printamo sa HIPS-om, a ostalo sa PLA/PETG/ABS... i na kraju samo bućnemo ispis u d-limonene koji rastvori hips, ili slikoviti prikaz :). Mada koliko mi to često treba... nije mi vrijedno zezancije.

 

Ima još jedan slučaj, bolje reći caka. Postoji opcija da kažemo printeru da želimo promjeniti filament. To prvo treba uključiti u firmware-u i onda flashati, nije standardno uključeno. No kada to podesimo možemo bilo gdje u samom kodu za print modela dodati naredbu kojoj kažemo printeru da želimo promjeniti filament. Kada dođe do te komande printer će maknuti glavu od modela i "beepnuti" par puta da nam skrene pozornost da je stigao do tog dijela (čak mislim da i izvuče filament iz hotenda, ali se ne sjećam 100% što je bilo kada sam prije nekoliko mjeseci eksperimentirao sa tim), nakon toga mu ubacimo novi filament i na kontrolnoj ploči kažemo nastavi, printer će prvo progurati određenu dužinu filamenta (kao kod onog čišćenja kada imamo više boja i jednu glavu) i nakon toga nastaviti gdje je stao. I stvarno, stvar šljaka. Evo primjera kako izgleda, na kraju videa, na početku objašnjava kako konfigurirati stvar.

 

nbdy32 kaže...

Ok,još jedno pitanje

 

Kaj se dobije sa upgrejdom tarantule onim dva Z i onom kao špricom i ima još 3 djela ???

 Dual Z je da sa svake strane okvira ima "vijak" koji gura prečku sa glavom gore, moji printeri to nemaju, planiram to sam složiti na Tornado (imam dijelove već preko pola godine samo volja fali :D). Dobijemo preciznost i sigurnost da je sa obje strane ista visina od podloge. Ako je samo jedan vijak koji gura prečku postoji šansa da suprotna strana bude malo niža. Plus ako se kasnije odlučimo prepraviti hotend sa bowden tipa na direktni (bowden je ovaj koji ima motor/extruder sa strane i kroz cijev tjera plastiku, direktni ima motor/extruder odmah kod hotenda) biti će lakše tjerati sve to prema gore. Prednost bowdena je manja masa hotenda što znači veća brzina sa manje vibracija, a mana da nije baš najbolje rješenje ako želimo printati fleksibilne materijale (TPU), direktni printa fleksibilne materijale bez problema, ali je veća masa samog hotenda što znači da će za preciznost trebati ići sporije.

Ako mislimo na istu "špricu" (BL Touch) to je senzor za automatsko niveliranje podloge. Kada se to instalira i podesi firmware prije printanja će sa tim printer "izmjeriti" podlogu na 9 mjesta (najčešće, može više, može manje) i od toga stvoriti "mapu" nagiba ili nepravilnosti podloge. Tako da kada printa bude svjestan udaljenosti mlaznice od podloge i da to korigira "on the fly".

Probao sam to na prvom printeru i nije mi radilo dobro, na jednoj strani je bilo OK, na drugoj je "zabio" sapnicu u staklo, što god sam napravio nije upalilo. Ili nešto nije bilo dobro podešeno, ili je taj senzor bio defektan, korigirao je Z os, ali ne ispravno. Nabavio sam drugi senzor, ali na kraju nikada nisam probao. Kada ga ručno niveliram bude ok po par tjedana pa zapravo to niveliranje i nije neka gnjavaža, a ovo mjerenje podloge zapravo i nije tako brzo pa sam na kraju odustao od toga.

Ova "tri dijela" su valjda TMC2208, to su stepper driveri. Standardno sa njim dobiješ HR/A4988 drivere koji su OK, rade, pouzdani su, samo nisu toliko fancy :D. Imaju problem sa tzv. lososovom kožom, lijeva slika je primjer toga, najčešće se vidi na zaobljenim površinama. To se može ispraviti tzv. TL Smootherima, što je zapravo dodavanje dioda na vodove u stepper motore koje bi trebale zagladiti signal i tako "ispraviti" te nesavršenosti. Postoje verzije sa 4 ili 8 dioda, dovoljno ih je staviti na X i Y os, jer one odrađuju najviše posla. To pali ako su na matičnoj ploči A4988 driveri, ako su HR4988 (u osnovi ista stvar, drugi proizvođač) onda nema efekta.
Drugo rješenje je drugi tip drivera, kao što je TMC2208 (ili stariji TMC2130 ili najsvježiji TMC2209, ima još varijanta, ove tri su najpopularnije). Oni ne pate od tog problema i donose još jednu prednost, meni osobno još veću, skoro nečujan rad stepper motora. Jedino što ih nije dobro stavljati na extruder jer (barem TMC2208) ne podnose dobro puno brzih promjena vrtnje što extruder radi konstantno. Tako da je najpopularnija verzija TMC2208 na X, Y i Z osi, a LV8729 na extruderu (to je još jedna vrsta drivera), ili A4988. Na svojim printerima imam TMC2208 na X, Y i Z i LV8729 na extruderu. No za početak mislim da se ne treba sa tim zamarati, uvijek ih se može zamijeniti (na matičnoj u Tarantuli Pro nisu zalemljeni nego su na tim modulićima pa se samo piknu i preflasha firmware da zna da ima drugi tip). Komad je $5-$7.

Manzi pon 23.9.2019 08:30

Što se tiče razlike Ender 3 i pro. Najbitnija je da pro ima meanwell napajanje, a obični je nekakav no name. Također, ako se ne varam, pro i x imaju staklenu podlogu dok obični ima naljepnicu. Ta naljepnica je prvo što je na mom otišlo. Stavio sam odmah staklo, lak za kosu (najbezvezniji i najjeftiniji) i preporodio se. Prije 3-4 dana napokon sredio mks gen L i TMC2008 i preporodio se. Također sam jučer stavio i 3.5in TFT od MKS i fora je touchscreen, Ali nije nužno kao ovo gore (doduše, ploča na sebi nema utor za USB ili se karticu, sve je na ekranu). Jedinu stvar koju još čekam je magnetska podloga, pa ćemo vidit kako će to biti. U međuvremenu čekam da mi dođe Photon-S pa da vidimo kako to funkcionira

Solo761 pon 23.9.2019 09:24
Manzi kaže...
Što se tiče razlike Ender 3 i pro. Najbitnija je da pro ima meanwell napajanje, a obični je nekakav no name. Također, ako se ne varam, pro i x imaju staklenu podlogu dok obični ima naljepnicu. Ta naljepnica je prvo što je na mom otišlo. Stavio sam odmah staklo, lak za kosu (najbezvezniji i najjeftiniji) i preporodio se. Prije 3-4 dana napokon sredio mks gen L i TMC2008 i preporodio se. Također sam jučer stavio i 3.5in TFT od MKS i fora je touchscreen, Ali nije nužno kao ovo gore (doduše, ploča na sebi nema utor za USB ili se karticu, sve je na ekranu). Jedinu stvar koju još čekam je magnetska podloga, pa ćemo vidit kako će to biti. U međuvremenu čekam da mi dođe Photon-S pa da vidimo kako to funkcionira

 Da, meanwell napajanje je najveći upgrade, i to što je na 24V, a ako se dobro sjećam "običan" je 12V. Na 24V grijači brže rade, a i sami stepper driveri bolje šljakaju. Dodatno Pro ima magnetnu podlogu, tj. aluminijska grijana ploča na koju je nalijepljena magnetna naljepnica i na to onda fleksibilni metalni list sa "običnom" naljepnicom, tj ovo.

 

Zgodna je to stvar, ali nije dugoročno. Barem na ovom enderu 3 pro kojega sam štelao nije baš bilo neka sreća. Printer je star 2 mjeseca i ta podloga totalno ishabana. Ne znam da li je do kvalitete ili lošeg održavanja (što je vrlo lako moguće jer je bilo i random plastike polijepljeno, na mojim "naljepnicama" mi se to nikada nije dogodilo).

 

Ja polako prelazim na SKR matične, 32bit dobro fercera, na Enderu 2 imam Gen L, a na Tornadu SKR v1.1, baš danas očekujem u kasliću papirić da odem pokupiti SKR v1.3 pa će mi oba biti na 32bit. SKR matične su zgodne jer su istog formata kao Gen L, uključujući i raspored konektora pa je jako jednostavno zamjeniti. Kod ovih sa atmega kontrolera me živcira sporost kada odeš odabrati gcode file-ove. Kroz izbornike je sve super, ali browse-anje SD kartice je uuuuuuf :D.

 

Uz nove matične prelazim i na TFT24 touch screen od BigTreeTech-a (ista firma koja radi i SKR matične), tko treba imaju i 3.5'' varijantu. Kažu da je MKS TFT napušten projekt :/. Problem sa touch screenovima je što oni zapravo glume PC, spajaju se na serijski port i šalju gcode naredbe kao što i PC (ili octopi) i na njemu nemaš sve opcije kao na klasičnom LCD-u. E tu je došao ovaj BigTreeTech/BIQU TFT24-35 ekran, imaju tzv LCD simulator mod uz standardni touch screen mod u kojemu emulira klasični LCD ekran tako da možeš imati touchscreen, a ako nešto treba podesiti prebaciš se u LCD i obaviš što treba.

Manzi pon 23.9.2019 11:42

Ne, obični Ender 3 je također 24. Vidio sam da su izbacili SKR mini baš za Ender 3, sve već sređeno, isti format kao originalna ploča, doslovno plug-n-play. Ovo za LCD nisam znao, ali sad sam sredio i taj dio tako da sam miran do daljnjem. Samo čekam tu fleksibilnu magnetsku podlogu, nešto u stilu wham-bam, ali kako oni ne šalju u HRV morao sam se snaći na AliExpress. Inače printam samo PLA za sada i bez problema sve radi, iako sam ja u neizmjernoj mudrosti kupio staklo 220x220 jer sam gledao print površinu a ne ukupnu pa se snalazim...

Solo761 pon 23.9.2019 14:57

Onda je valjda samo prvi CR-10 bio na 12V, sjećam se da su rekli da je jedan od njih na 12V i da mu treba po pola sata da zagrije podlogu na 60°C.

 

Imaju SKR Mini E3 i SKR Mini E3 DIP, oba su isti form faktor (ista matična je i na Enderu 2, možda čak i na CR-ovima, sa njima nemam iskustva pa ne mogu tvrditi) samo prvi ima integrirane TMC2209 drivere, a DIP verzija ima sockete za module pa možeš staviti što god. I trenutno je Mini E3 nedostupan jer je nestašica TMC2209 čipova :D.
Super rješenje za one koji ne žele puno čačkati, ali osobno više volim ove malo većeg formata. Imam više opcija za složiti stvar :D. Npr. hotend 2 konektor koristim za ventilatore hotenda i kontrolne kutije namješten tako da se "uključi" tek kada temperatura hotenda prijeđe 50°C. Tako da kada print završi, bilo kada nisam doma ili po noći, hotend se ohladi i praktički sve se ugasi (osim ekrana). Tako sam složio i Ender 2 kada sam mu stavio Gen L matičnu. Na originalnoj za to nije bilo mjesta i ti ventovi su se uvijek vrtili.

 

Ovaj ekran je bio $13 pa rekoh hajde da i to vidimo. Zapravo glavni razlog za taj ekran mi je bio što na sebi ima i USB konektor, ne samo slot za SD karticu. Tako da mogu printati i sa USB stickova, to mi je bio glavni motiv za nabavku, sve ostalo je bonus :).

Manzi pon 23.9.2019 17:07

Ma kažem, malo štekam oko tih matičnih i svega. Ali opet kad pogledam, što god da netko uzme, neće puno pogriješiti. Ja sam uzeo gen L, pa su sada počele iskakati 32-bitne. Da imam neki delta printer, ne bi uopće razmišljao i potegao bi za 32-bitnu, ovako nema neke velike potrebe. Meni je primarno bilo riješiti se zujanja jer imam tinitus pa nakon duljeg boravka postanem jako razdražljiv i cijeli dan me prati zujanje (prije koji tjedan su mi "ljubazno ukazali" na to) još su mi praktički samo ventovi ostali za zamijeniti, a to je kod ovih 24v više kupovanje mačka u vreći dok ne nabavio Noctua i sredim voltaže...

Solo761 pon 23.9.2019 23:00

Noctue su paprene i nije baš lako naći modele koji nama pašu. Na svoj sam stavio Sunon maglev ventilatore. Za sada su mi se pokazali jako dobro. Kineski vulgaris proprde za mjesec dana (uz to što su glasni), sunone imam već pola godine i nikakvih problema.

Manzi uto 24.9.2019 07:18

Hvala na odgovoru, zapravo mi je problem buka. A to je najvidljivije na ovim "blower" ventovima koji se masovno koriste za part-cooling... Svakako pogledam predloženi brand i pronjuškam malo ostatak. A što se tiće noctue, da paprena je ali eto... A za voltažu sam mislio riješiti onim "buck-converter" ili kako se već zovu. Teaching tech ima video na tu temu.

Solo761 uto 24.9.2019 10:20

I meni, to me najviše živcira. I ja koristim buck konvertere na ventilatorima za kontrolnu kutiju, napajanje je 24V, a oni su 12V, plus preko toga sam ih dodato spustio na 9V da budu još tiši.

Jedino za part i hotend cooling koristim direktno 24V ventilatore, za hotend bi još i mogao staviti 12V verziju sa buck converterom, ali za part cooling koji ima varijabilni napon mislim da je bolje da bude direktno.

 

Sunon u ponudi uz standardne ima i 5015 ventilatore. Skuplji su od no name kineza, ali praktički za cijenu jedne noctue kupiš set od sunona za zamjenu svih ventova na printeru.

Yuda ned 29.9.2019 10:10

Samo da se pohvalim. Jedan ENDER-3X je pronašao svoj novi dom.

Satavljen bez ikakvih problema, probni ispisi su ispali f_a_n_t_a_s_t_i_č_n_o, oduševljen sam preciznošću i detaljima koje printer može ispisati, ono WOW!!!

Trio Ender, Fusin 360 i Ultimaker Cura rade bez ikakvih problema što se reklo "out of box". Jedva čekamo da stigne rola filamenta.

 

Hvala svima!

Solo761 uto 1.10.2019 09:56

Sve je dobro dok se ne pojavi želja nešto malo poboljšati. Pa se zakopaš u nadogradnje i dodatke .

 

Meni je prošli tjedan došla nova matična ploča, SKR v1.3, pa sam to stavio u "veliki" printer, pa prilagodio firmware, flashao, podašavao, pa staru iz velikog printera (SKR v1.1) prebacio u "mali" printer, pa isto prilagodio firmware, flashao, podešavao... jedino mi se čini da sam zaboravio staviti najnovije vrijednosti od ekstrudera u firmware pa je taj dio malo falš. I upravo sam se sjetio da ne moram ponovo kalibrirati ekstruder nego samo staru matičnu spojiti na komp pa izvući tu vrijednost preko terminala .

 

Zato je pravilo dok sve radi ne diraj. Kada jednom krenu upgrade-i... ojoj

CroNk3r uto 1.10.2019 19:10
Solo761 kaže...

Sve je dobro dok se ne pojavi želja nešto malo poboljšati. Pa se zakopaš u nadogradnje i dodatke .

 

Meni je prošli tjedan došla nova matična ploča, SKR v1.3, pa sam to stavio u "veliki" printer, pa prilagodio firmware, flashao, podašavao, pa staru iz velikog printera (SKR v1.1) prebacio u "mali" printer, pa isto prilagodio firmware, flashao, podešavao... jedino mi se čini da sam zaboravio staviti najnovije vrijednosti od ekstrudera u firmware pa je taj dio malo falš. I upravo sam se sjetio da ne moram ponovo kalibrirati ekstruder nego samo staru matičnu spojiti na komp pa izvući tu vrijednost preko terminala .

 

Zato je pravilo dok sve radi ne diraj. Kada jednom krenu upgrade-i... ojoj

Jedini komad koji sam isprintao na "stock" enderu 3 pro je dio za njega