Samogradnja - općenito

Elektronika - pitanja, odgovori, tutoriali

Alkaline pet 21.6.2019 13:43

Nedavno sam našao jedno jeftino 400W FEEL napajanje u šupi koje sam pospremio prije jedno 6 godina jer su se računala gasila.

Nisam htio baciti jer ću se kao jednom pozabaviti s tim. I sad kad sam ga našao bacio sam oko da vidim što je. Uvijet je bio potrošiti 0 kn na popravak , u protivnom ide na otpad.

 

Otvorio sam ga i vidio da su popucali kondenzatori. Tih vrijednosti sam imao pa sam ih zamjenio, no i dalje se računala gase...

Sa multimetrom sam ispitao napone i u šoku otkrio da je 5V standby linija u biti 6V normalno, a nekad čak i više!!! Dobro da si nisam skurio matične na koje sam ga štekao.

 

Mislio sam da je neki problem sa komponentama pa sam potražio shemu i ispitao sve (zenner diode, tranzistore), međutim sve se čini ispravno.

Onda sam jednostavno shvatio da je dizajn samog napajanja smeće i da je proizvođaču to valjda bilo prihvatljivo kod izrade.

 

Iskopao sam ploču od jednog starog neispravnog Samsung CRT televizora i našao "Low voltage drop 5V regulator"

odnosno 5V regulator napona sa dropom od 1V, taman ono što mi treba.

 

Zakačio sam ga na kraj STBY izlaza i voila, dobio stabilan 5V na STBY. Drži do 2A što je i po specifikacijama na naljepnici napajanja za STBY.

Provjerio sam i ostale napone i sve štima. I računala se više ne gase.

 

Iako specifikacijama nije za pohvalit se biti će dobro kao test napajanje ako trebam provjeriti kakve komponente upitne ispravnosti.

Evo par fotki tog hacka.

 

 

nbdy32 sub 22.6.2019 21:17

Ispitivanje mosfeta,dioda nemožeš obaviti na ploči,moraš ih izvaditi van ...

 

Jesi siguran da na ovom mosfetu koji je na plehu (slika nakon), da mu nije nešto spojeno na poleđini a da nije masa ...

Alkaline sub 22.6.2019 22:08

Znam bez brige. Uvijek nožica/e ide/u van kod testa.

 

Ne dodiruje se ništa iako na slici to možda tako izgleda. Stražnji kraj nije metalan.

A za pinove nemam heat shrink tube ali čim nabavim ide gore.

 

Ma napajanje je jednostavno junk nema ni zener shunt za stabilizaciju, a kamo li kakav naponski regulator, skoro pa direktno sa transformatora ide na standby žicu na konektoru.

 

Već bi to nasilno gorilo i dimilo se da sam nekaj sfušao 

ivic55 uto 25.6.2019 15:01

Nisam znao da je razvodna sa kata spojenja sa razvodnom na donjem  katu i da osigurač sa donjeg upravlja utičnicama na katu uglavnom oba su osigurača sa gornjeg i donjeg kata bila prema dole i resetirana su i rade

teška noć bez ventilatora bila

Hvala vam

Proz0r čet 27.6.2019 21:42

Treba mi savjet oko novog vrha za TS100. Prije nego krenem, dolje su slike ustaljene ponude vrhova koji se mogu naći kod gotovo svih sellera. Plavo zaokružene samo spominjem, a crveno zaokruženi su mi u užem izboru, no otvoren sam za sve sugestije. Stoga sam priložio i zadnju sliku koja je nešto veća ponuda različitih vrhova koju sam našao kod jednog sellera.

 

Potreba za novim vrhom pojavila se najviše zbog tog što sve češće lemim sitne SMD čipove i povremeno moram za dorađivati QFN-ove. Kad sam kupio TS100, s njom mi je stigao običan konusni zaobljeni vrh koji je prilično dobar za gotovo sve, no ne i za ful male i no-lead stvari. Probao sam skicirati problem - kao i na crtežu (Crtež 1), konusni vrh ili ostvaruje daleko premale kontaktne plohe s nožicama, ili ga uopće ne mogu dovesti u kontakt s nožicom i podloškom istovremeno (o QFN i sl. da i ne pričam).

 

Uglavnom, pretpostavio sam da će tako biti pa sam još skupa s lemilicom naručio i TS-I koji je pravi špic, no to je bila dosta blesava odluka jer je on ispao još beskorisniji - za krupne stvari ne funkcionira, a što se tiče sitnih, "gornji" dio vrha (onaj blize dršci) jednostavno posrče sav lem i na vrhu redovito ne ostaje ništa, zbog čega je i njegova dodirna ploha, tako gola, ostane premala za imalo efikasan prijenos topline.

 

Možda mi treba malo vježbe s njim, no razmatram i kupnju novog vrha oblika dlijeta (chisel tip), no ne znam koji uzeti. TS-D24 otpada jer nije pravi chisel tip, već je na vrhu zaobljen slično kao i običan konusni vrh. Ostaju mi TS-BC2 i TS-KU. Nekako više naginjem TS-BC2. Džabe da pokušavam riječima objasniti zašto pa sam i ovo pokušao prikazati na Crtežu 2 - zeleni kut od 45° mi paše, no mislim da ovaj šiljak koji zatvara crveni kut može stvarati probleme. Rekao bih da bi možda bolje rješenje bilo nešto kao desni vrh na crtežu gdje je umjesto tog "sječiva" samo plava ploha, a TS-BC2 ustvari i jeste nešto, ima taj zeleni kut, samo što plava ploha u slučaju TS-BC2 nije pravokutnik, već krug.

 

Što vi mislite? Imate li svojih iskustava s ovakvim ili sličnim problemima, bilo s vrhovima, bilo sa sitnim komponentama? Uz moju potrebu za savjetom, ovakve su mi stvari jako zanimljive i valjda bih danima mogao o njima slušati i diskutirati :)

 

EDIT: Jedna od slika se nije uploadala kako treba.

CroNk3r čet 27.6.2019 21:57

Meni su za stine komponente najbolji vrhovi tipa ts-ku, ali ja sve skupa polemim i bridge-am te nakon toga "cistim" za ciscenje su najbolji cim spicastiji vrh, ali je kod njih dosta velik problem s transferom topline jer nema dodirne povrsine.

Dex.pwn pet 28.6.2019 20:34
Batista kaže...

Malo cu se raspisat o nekim osnovnim elementima elektronickih sklopova.

 

Ovaj post bude edukacijske namjene za totalne pocetnike (dummies), nista komplicirano i opsirno. Naravno, svaka kvalitetna pomoc je dobrodosla.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Osnovni elementi elektronickih sklopova:

 

PASIVNI:

 

- otpornici

- kondenzatori

- zavojnice

---------------------

 

AKTIVNI:

 

- diode

- tranzistori

- diac

- triac

- tiristor

--------------------

 

Koja je razlika izmedju pasivnih i aktivnih elemenata ?

Pasivni elektronicki elementi u elektronickom sklopu sudjeluju samo s potrosnjom ili akumulacijom energije dok aktivni elementi sluze samo za promjenu razlicitih elektricnih signala.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Otpornici (engl. resistors)

 

 

Oni su elektronicki elementi koji sluze za smanjenje napona.

Morate poznavat osnovne velicine kako bi izabrali odgovarajuc otpornik:

 

- otpor (ohm, kiloohm, megaohm) ne mogu vam napisat simbol omega jer editor prijavljuje gresku

 

...evo primjera...

 

Imate izvor napajanja od 12V, na taj izvor zelite spojit diodu koja radi na 3,2 V i trosi 20 mA. Visak napona je 8,8V (12-3,2), podijelite ga sa strujom LED diode (20mA) i dobijete 440 ohm-a.

 

 

- snaga (W-watt) - ona ovisi o toplinskoj kapacitivnosti keramickog dijela otpornika

                            - koju snagu odabrat ?(pomnozite radni napon LED diode i struju koju trosi - 3,2 x 0.02 = 0.064W)

 

- tolerancija (%) - dozvoljeno odstupanje od nazivne vrijednosti, izrazena u postocima

 

Kako izmjerit vrijednost (otpor) otpornika ? Pomocu multimetra ili preko citanja njihovih boja - color code.

 

Imamo vise vrsta otpornika - stalni ili nepromjenjivi i promjenjivi (potenciometri i trim otpornici)

                                            - slojni (maseni) i zicani

Potenciometri se koriste na mjestima gdje je potrebna cesta promjena otpora pa imaju izvedenu osovinu koja to olaksava.

Trim otpornici sluze za tocno namjestenje otpora koji se nakon namjestenja vise ne mijenja.

 

Takodjer postoje otpornici kojima se otpor mijenja s promjenom temperature, napona i svjetlosti.

 

Termistori - otpornici kojima se otpor mijenja promjenom temperature. Dijele se na: PTC i NTC.

PTC - otpornik kojemu se s porastom temperature povecava i otpor.

NTC - otpornik kojemu se s porastom temperature smanjuje otpor.

 

Fotootpornici - imaju nazivnu vrijednost otpora u mraku, a s pojavom svjetlosti otpor im se smanjuje.

 

Ovime bi zavrsio poglavlje o otpornicima, nisam naveo sve vrste otpornika i x ostalih stvari koje bi se mogle nadopisat, al smatram da je ovo sasvim dovoljno za pocetnike. 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Kondenzatori (engl. capacitor)

 

 

Kondenzatori su elektronicki elementi koji mogu pohraniti naboj. Osnovne velicine kondenzatora su: kapacitet pF, nF... (piko, nano... Fahrrad), napon,

tolerancija, temperaturni koeficijent (radna temperatura).

 

Radni napon je najveci napon koji kondenzator izdrzi bez opasnosti od proboja.

Tolerancija - dozvoljeno odstupanje od nazivne vrijednosti izrazeno u postocima.

Temperaturni koeficijent, bitna je za elektrolitske kondenzatore jer se zagrijavanjem ili hladjenjem mijenjaju svojstva elektrolita, a time i kapacitet

kondenzatora.

 

Najjednostavniji kondenzator je sastavljen od 2 metalne plocice (folije) izmedju kojih je izolator (dielektrik).

Kod kvara kondenzatora dolazi do unistenja dielektrika pa takav kondenzator predstavlja kratki spoj za istosmjerni i izmjenicni strujni krug.

 

VRSTE KONDENZATORA:

 

Prema izvedbi: - promjenjivi

                        - stalni

 

Prema vrsti izolatora: - elektrolitski

                                   - blok

 

Blok kondenzatori imaju tvrdi dielektrik, relativno male kapacitete, a upotrebljavaju se u izmjenicnom i istosmjernom strujnom krugu.

Keramicki kondenzatori imaju izolator od keramike pa imaju visoke probojne napone, a kapacitet im je direktno ovisan o velicini kondenzatora.

Elektrolitski kondenzatori imaju izolator od oksidnog sloja koji je polariziran pa se koriste iskljucivo u istosmjernom strujnom krugu.

Imaju vrlo velike kapacitet, a relativno male probojne napone.

 

Promjenjive kondenzatore upotrebljavamo na mjestima gdje se cesto mijenja kapacitet pa imaju osobinu koja to olaksava.

Trim kondenzatori sluze za tocno namjestanje kapaciteta koji se nakon namjestenja vise ne mijenja.

 

Promjenjivi kondenzator je sastavljen od 2 niza paralelno spojenih metaljnih ploca od kojih je jedna pomicna, a druga nepomicna.

Kapacitet se mijenja ovisno o povrsini pomicnih i nepomicnih ploca.

 

Trim kondenzatori imaju vrlo male ploce izmedju kojih se nalazi tinjac kao izolator da im se poveca kapacitet. Kod trim kondenzatora mora biti

naznacen min i max kapacitet da bi znali unutar kojih se granica mijenja kapacitet.

 

Promjenjive kondenzatore upotrebljavamo za mjenjanje rezonantne frekvencije u titrajnim krugovima.

 

Capacitor color code.

 

Ovime bi zavrsio poglavlje o kondenzatorima, nisam naveo sve vrste kondenzatora i x ostalih stvari koje bi se mogle nadopisat, al smatram da je ovo sasvim dovoljno za pocetnike.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Zavojnice (engl. solenoids)

 

 

- elektronicki elementi pomocu kojih realiziramo zeljeni induktivitet (mjeri se u henri-jima [H]) 

 

Induktivitet zavojnice bez jezgre ovisi o njezinim geomtrijskim svojstvima i oblicima zavojnice. Oblici zavojnice mogu biti - jednoslojni,

viseslojni i unakrsna.

Da bi povecali induktivitet zavojnice moramo ju motati na feromagnetsku jezgru.

 

Zavojnice za NF (nisko frekventno) podrucje se motaju na zeljeznim jezgrama. Zavojnice za VF (visoko frekventno) podrucje se motaju na zraku ili feritnim

jezgrama razlicith oblika.

Oblici feritnih jezgri mogu biti okrugli (prstenasti ili stapicasti), oblik transformatora (E ili I) i loncaste.

 

. (tocka) ili * (zvjezdica) predstavlja pocetak namota i definira smjer namatanja (uz simbol zavojnice)

 

I na kraju - zavojnice se upotrebljavaju u titrajnim krugovima, filterima izmjenicnih signala te prigusnicama.

 

Ovime bi zavrsio poglavlje o zavojnicama, nisam naveo sve vrste zavojnica i x ostalih stvari koje bi se mogle nadopisat, al smatram da je ovo sasvim dovoljno za pocetnike.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

 

Trebat ce mi jedno vrijeme da zavrsim ovo....

 

CroNk3r pet 28.6.2019 21:05
Dex.pwn kaže...

Jel ima N kalani MOSFET koji ima dimenzije kao NPN BJT tranzistor? Maks do 200mA na 12V. 5V aktivacija

NPN BJT tranzistor nisu dimenzije nego vrsta tranzistora koji moze doci u vise dimenzija.

Moras znati koji packaze trebas(TO-92, TO-220...)

Proz0r uto 2.7.2019 12:26

Istina, trebao sam precizirati - generalno za pasivne i sl. je to 0805, od ostalih trenutno imam jedan SOT223. Gledam da ne idem na manje od tog, no moram zalemiti jedan QFN28 (5x5 mm) i, premda ću koristiti vrući zrak za to, želim reflowati običnom lemilicom pinove koji mi se pod povećalom učine lošima. To mi je najsitnija komponenta dosad, no kako tu lemilicu neću koristiti da ga zalemim, nego više za touch-up, za ovakve stvari se još pokušavam provući s njom budući da rijetko radim s ovako sitnim stvarima, no zaobljeni vrh mi u svakom slučaju ne valja za to. Misliš da ovaj setup može funkcionirati za stvari do 0805, i povremeni slučaj kao ovaj QFN? Kakva bi lemilica odgovarala ako bih morao raditi s 0402 i manje?

nbdy32 sri 3.7.2019 10:42
Diablo86 kaže...

Na TV-u mi pocrni slika na sekundu kada upalim klimu ili svijetlo u kupaoni. Nekada se TV skros zblesira, pa ga moram ugasiti i ponovno upaliti.

Jel ima riješenja za to?

 Klima ti povuče previše struje ...

 

Ili je sve na istoj fazi ili pod istim osiguračem ...

 

Rješenje je ili staviti jači osigurač,ili klimu premjestiti na poseban osigurač ...

 

To se događa kada se klima spaja na utičnicu ...

CroNk3r sri 3.7.2019 16:51
nbdy32 kaže...
Diablo86 kaže...

Na TV-u mi pocrni slika na sekundu kada upalim klimu ili svijetlo u kupaoni. Nekada se TV skros zblesira, pa ga moram ugasiti i ponovno upaliti.

Jel ima riješenja za to?

 Klima ti povuče previše struje ...

 

Ili je sve na istoj fazi ili pod istim osiguračem ...

 

Rješenje je ili staviti jači osigurač,ili klimu premjestiti na poseban osigurač ...

 

To se događa kada se klima spaja na utičnicu ...

Da je osigurac preslab bi izbacio.

Meni se cini da su instalacije preslabe, a promjenom osiguraca bez promjena zica moze samo zapaliti kucu.

nbdy32 čet 4.7.2019 20:26
CroNk3r kaže...
nbdy32 kaže...
Diablo86 kaže...

Na TV-u mi pocrni slika na sekundu kada upalim klimu ili svijetlo u kupaoni. Nekada se TV skros zblesira, pa ga moram ugasiti i ponovno upaliti.

Jel ima riješenja za to?

 Klima ti povuče previše struje ...

 

Ili je sve na istoj fazi ili pod istim osiguračem ...

 

Rješenje je ili staviti jači osigurač,ili klimu premjestiti na poseban osigurač ...

 

To se događa kada se klima spaja na utičnicu ...

Da je osigurac preslab bi izbacio.

Meni se cini da su instalacije preslabe, a promjenom osiguraca bez promjena zica moze samo zapaliti kucu.

 Nemora osigurač biti preslab,zato i ne izbacuje,ali se simptomi vide kad se klima upali ...

 

kako veliš u krajnjem slučaju će kuću upaliti ...

 

prebaci klimu na poseban 16A osigurač i to bu rešilo situaciju ...

Diablo86 sri 17.7.2019 19:11
CyberDemonVZ kaže...
CyberDemonVZ kaže...

Bok ljudi.

Kako bi se zvao ovaj konektor?

Napravio bi svoj baterijski sklop, pa da odma ima i idgovarajući konektor (RC autić).

 https://www.walmart.com/ip/10-Pairs-4-5mm-6-Pin-Male-Female-JST-SM-Housing-Crimp-Terminal-Connector/184016837

 

Ali na Aliexpressu i Ebayu ne pronalazim ništa pod imenom "Male JST-SM". Nemam pojma :D

Zna netko nešto više?

 https://www.aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiative_id=SB_20190717091118&SearchText=+4.5mm+6+Pin+Male+Female