4ndY uto 25.6.2019 11:35

Cluster, iz ovoga što si napisao slijedi da i veliki igrači prodaju maglu (što se za Teslu svakako može reći, ali, zar i za ostale?). Zar je teško odvojiti tipa 100 tisuća od tih navodnih 18 milijuna eura da se angažira par neovisnih, a vrhunskih inženjera, ekonomista i pravnika da naprave evaluaciju kompanije prije investicije? To je minoran trošak naspram ukupnog ulaganja, a ipak se sigurnost ulaganja može značajno povećati. Ako to ne rade, onda njima nije ni stalo je li nešto "fejk" ili ne, već je samo važno kakvu ima percepciju u javnosti i na tržištu, a to se lako evaluira samo praćenjem javnog mijenja i medija. U tom smislu, Rimac je očito dobio pozitivnu ocjenu. Znači, sve dok Rimac kvalitetno prodaje maglu i baca prašinu u oči široj publici, oni će u njega ulagati po toj konstrukciji, zar ne? Ono što je pretpostavljam najbitnije u cijeloj priči prodati svoj udio u kompaniji prije nego se urbi et orbi pokaže da se radi o magli, tj. dok se potencijal rasta tog startupa ispuše.

 

No ipak, iako postajem svjestan da većina startupova tako funkcionira, tj. da je većina tu da prodaje maglu i zapravo služi kao dubiozni financijski instrument velikih igrača da putem riskantnih ulaganja dobro oplode kapital u kratkom razdoblju, a na račun malih ulagača i javnih financija koji zbilja povjeruju u tu maglu, postavljam si pitanje je li moguće u tom okruženju, unatoč fokusu na prodavanje magle i marketingu, ipak da neka grupica inženjera uspije stvoriti novu tehnologiju ili proizvod koji bi teško bio ostvariv bez tog okruženja? Hoću reći, makar originalna motivacija i može biti posve pogrešna, odnosno usmjerena na kojekakve interese koji nemaju veze s inovacijama/tehnologijom/proizvodom, možda kao nusprodukt ipak neka inovacija/tehnologija/proizvod može nastati u procesu... Ako za to postoji šansa, onda već možemo pričati o različitim "perspektivama", odnosno da je ova priča o "prodavanju magle" zapravo samo jedna od interpretacija stvarnosti koja može biti i drugačija (a.k.a. "riskantno ulaganje u inovativni startup").

KIKI3ooo sri 26.6.2019 00:32
4ndY kaže...

Hoću reći, makar originalna motivacija i može biti posve pogrešna, odnosno usmjerena na kojekakve interese koji nemaju veze s inovacijama/tehnologijom/proizvodom, možda kao nusprodukt ipak neka inovacija/tehnologija/proizvod može nastati u procesu... 

 Općenito da, naravno, ali u ovom slučaju se radi o rebrandiranju postojeće tehnologije, pakiranje iste u gotov proizvod. To je više potrošačka razina 

 

Cluster kaže...

 GJ na AI level argumentiranoj analizi. Najvećoj budali je sve jasno :D

 

Cluster sri 26.6.2019 07:54
4ndY kaže...

Cluster, iz ovoga što si napisao slijedi da i veliki igrači prodaju maglu (što se za Teslu svakako može reći, ali, zar i za ostale?). Zar je teško odvojiti tipa 100 tisuća od tih navodnih 18 milijuna eura da se angažira par neovisnih, a vrhunskih inženjera, ekonomista i pravnika da naprave evaluaciju kompanije prije investicije? To je minoran trošak naspram ukupnog ulaganja, a ipak se sigurnost ulaganja može značajno povećati. Ako to ne rade, onda njima nije ni stalo je li nešto "fejk" ili ne, već je samo važno kakvu ima percepciju u javnosti i na tržištu, a to se lako evaluira samo praćenjem javnog mijenja i medija. U tom smislu, Rimac je očito dobio pozitivnu ocjenu. Znači, sve dok Rimac kvalitetno prodaje maglu i baca prašinu u oči široj publici, oni će u njega ulagati po toj konstrukciji, zar ne? Ono što je pretpostavljam najbitnije u cijeloj priči prodati svoj udio u kompaniji prije nego se urbi et orbi pokaže da se radi o magli, tj. dok se potencijal rasta tog startupa ispuše.

 

No ipak, iako postajem svjestan da većina startupova tako funkcionira, tj. da je većina tu da prodaje maglu i zapravo služi kao dubiozni financijski instrument velikih igrača da putem riskantnih ulaganja dobro oplode kapital u kratkom razdoblju, a na račun malih ulagača i javnih financija koji zbilja povjeruju u tu maglu, postavljam si pitanje je li moguće u tom okruženju, unatoč fokusu na prodavanje magle i marketingu, ipak da neka grupica inženjera uspije stvoriti novu tehnologiju ili proizvod koji bi teško bio ostvariv bez tog okruženja? Hoću reći, makar originalna motivacija i može biti posve pogrešna, odnosno usmjerena na kojekakve interese koji nemaju veze s inovacijama/tehnologijom/proizvodom, možda kao nusprodukt ipak neka inovacija/tehnologija/proizvod može nastati u procesu... Ako za to postoji šansa, onda već možemo pričati o različitim "perspektivama", odnosno da je ova priča o "prodavanju magle" zapravo samo jedna od interpretacija stvarnosti koja može biti i drugačija (a.k.a. "riskantno ulaganje u inovativni startup").

 

Sve je to PR i svi prodaju maglu. Samo sto se o tome otvoreno i javno pise.

 

Elon Musk ima kritike koje mozes procitati svuda, na redditu ima vise stranica posvecene samo glupostima i lazima koje je rekao, a jedna je samo sa meme-ima.

 

Onda imas ovakve clanke:

 

Tesla Doesn’t Burn Fuel, It Burns Cash


https://www.bloomberg.com/graphics/2018-tesla-burns-cash/

 

The Making Of Tesla: Invention, Betrayal, And The Birth Of The Roadster

 

https://www.businessinsider.com/tesla-the-origin-story-2014-10

 

Tesla Founder Eberhard Files Lawsuit Against Tesla, Elon Musk

 

https://gigaom.com/2009/06/11/tesla-founder-eberhard-files-lawsuit-against-tesla-elon-musk/

 

With 3 Short Words, Elon Musk Just Showed How Crazy It Would Be to Work at Tesla Right Now

 

 

https://www.inc.com/bill-murphy-jr/with-a-single-8-letter-word-elon-musk-just-showed-how-crazy-it-would-be-to-work-at-tesla-right-now.html

 

Elon Musk reportedly says Tesla has 10 months to break even, outlines 'hardcore' cost-cutting changes

 

 

https://www.techspot.com/news/80132-elon-musk-reportedly-tesla-has-10-months-break.html

 

Elon Musk Reportedly Confirms Tesla Would Be out of Money in 10 Months

 

 

https://hypebeast.com/2019/5/elon-musk-tesla-cash-problems-info

 

THE FUTURE ACCORDING TO ELON MUSK

 

https://www.bloomberg.com/features/elon-musk-goals/

 

Probaj naci neki kriticki clanak/objavu sa npr. Indexa, Vecernjeg, Jutarnjeg, HRT-a, RTL-a, Nove TV, bilo kojeg iole relevantnijeg/pracenijeg medija u HR, koji je ikad bilo sto kriticki rekao o Rimac automobilima.

 

O due diligenceodnosno dubinskoj analizi sam pisao vec u proslom postu, vezano za Theranos, pa procitaj.

 

Rimac automobili postoje od 2009. godine. Neki kazu da je startup proces koji traje do cca. tri godine, a neki kazu da to ne ovisi o vremenskom razdoblju, nego o cca. tri znacajnija financijska ulaganja, te ako nakon toga ne pokazu profit, radi se o maloj firmi koja se bori za opstanak. U kojem god slucaju gledas, bilo vremenski, bilo putem ulaganja, Rimac automobili odavno nisu startup. Pored toga vec tri godine za redom su u minusu. Uz veliku pomoc poreznih obveznika RH i nekih inozemnih investicija jos uvijek su tu. Znaju imati problema sa placanjem dobavljaca, ali to je izgleda normalna stvar u HR.

 

Ovo si odlicno srocio i sazeo u bit: Znači, sve dok Rimac kvalitetno prodaje maglu i baca prašinu u oči široj publici, oni će u njega ulagati po toj konstrukciji, zar ne? Ono što je pretpostavljam najbitnije u cijeloj priči prodati svoj udio u kompaniji prije nego se urbi et orbi pokaže da se radi o magli, tj. dok se potencijal rasta tog startupa ispuše.

 

Takodjer, postoji sansa da kako si rekao: "neka grupica inženjera uspije stvoriti novu tehnologiju ili proizvod koji bi teško bio ostvariv bez tog okruženja", ali ne u ovoj prici. Elektricni automobili postoje od 1828. godine. Elektricni automobili nisu nikakva nova revolucionarna stvar, stovise, na cestama ih je krajem 19. i pocetkom 20. stoljeca na cestama bilo vise od benzinskih. Tek 2011. godine i to kombinirano EV i PHEV-ova je prodano vise (40.000) nego sto je bilo prodano na prijelazu u 20. stoljece (30.000 elektricnih automobila). Naravno tehnologija je napredovala, ali nije se dogodilo nikakvo revolucionarno otkrice, tipa da ces imati motor od recimo 500 KS i 1000 Nm, kojem ce baterija trajati 1000 km i koja ce se moci napuniti za 5 minuta. Da skratim, Rimac automobili imaju ili su imali (sigurno su ih velike firme koje se bave s time prestigle) dobar software management za baterije i dobri su u sklapanju baterija. I to bi otprilike bilo to. Sve ostalo je PR.

 

Uostalom, u toj tvornici, gdje se SVE proizvodi iz nule, prihodi od prodaje usluga nadmasuju prihode od prodaje proizvoda:

 

https://abload.de/img/rimac-forum-55j6kbl.jpg

 

Tvrtka koja se bavi proizvodnjom OEM dijelova i koja nastoji prestici Bosch, Continental, Denso i Magnau-u i postati Tier 1 dobavljac dijelova:

 

https://www.roadandtrack.com/new-cars/car-technology/news/a33363/rimacs-next-electric-hypercar-will-be-bigger-and-more-accessable/

 

https://electrek.co/2016/11/04/rimac-to-mass-produce-batteries-electric-motors-for-oems/

 

https://gas2.org/2017/05/13/rimac-largest-supplier-electric-car-components/

 

http://getcleantech.com/platform/content/electric-supercar-manufacturer-rimac-aims-be-dominant-ev-oem-supplier

 

Firma koja navodno proizvodi sve, od automobila i brodova, do letecih automobila i sve proizvodi iz nule, ima cca. 11. 000 kn troska energije u proizvodnji i cca. 38.000 kn troska energije u administraciji:

 

https://abload.de/img/rimac-forum-56fxj5p.jpg

 

https://www.docdroid.net/OBb90Am/rimac-revizorsko-izvjesce.pdf

 

Na marketing trose cca. 13 puta više nego na enegiju!

 

Sapienti sat.

Dodinho sri 26.6.2019 08:05

Ne radim za Rimca niti ga zastupam, ali par činjenica:

 

1. Svi kupuju komponente iz Kine (nisam još čuo za proizvođača kondenzatora iz Sesveta); prodaje se ono što ti napraviš s tim komponentama

 

2. Auti nisu proizvod nego reklama za njihova tehnološka rješenja koja oni prodaju ostalim auto kompanijama

 

3. Očevi grijesi i sranja nebi trebali biti niti nisu (zakonski) uteg sinovima/kćerima

 

I sad jedno moje nagađanje:

 

1. Zar bi čovjek iz Indije/Amerike došao u ovu pripizdinu raditi radi prodavanja magle?

Cluster sri 26.6.2019 08:12
mystik kaže...

Meni je i dalje smiješno da koliko ono, 7-8 godina od predstavljanja famoznog C1 i prodaje svih 10 komada, pa povećanje proizvodnje na 88, pa limitiranje na 8(ČEK; WTF; jel nisi kakti prodao 10? Šta ćeš sad, dvojici ljudi koji su ti dali milju eura reć, de dečki odjebaus u skokovima, mi proizvodimo samo 8?) još zadnja 3 C1 nisu proizvedena, a kamoli isporučena tim navodnim kupcima.

Mislim da to dovoljno govori o ozbiljnosti firme što se tiče proizvodnje auta. 

 

Ovo je bila prva verzija:

 

The production is limited to only 88 units, 10 to 15 cars per year.

 

 

https://web.archive.org/web/20170721201206/http://www.rimac-automobili.com/en/press/releases/concept_one-competing-at-the-concorso-deleganza-villa-deste/

 

Kasnije su to promijenili:

 

The production is limited to only 8 units

 

https://www.rimac-automobili.com/en/press/news/concept_one-competing-at-the-concorso-deleganza-villa-deste/

 

 

Stigle predbiljezbe za 88 automobila:

 

https://www.24sata.hr/news/velika-potraznja-i-princ-uzdise-za-elektrojurilicom-iz-hrvatske-264457

 

Rimac o Concept_Oneu: Kupci nam stižu sa svih strana svijeta, već smo ih prodali deset!

 

https://www.jutarnji.hr/autoklub/aktualno/rimac-o-concept_oneu-kupci-nam-stizu-sa-svih-strana-svijeta-vec-smo-ih-prodali-deset/1724397/

 

I da ne zaboravimo i na nezasluzeno zapostavljeni Concept S, koji je prodan u dva primjerka:

 

Rimac prodao oba Concepta S, evo koliko su koštali

 

https://www.tportal.hr/tehno/clanak/rimac-prodao-oba-concepta-s-evo-koliko-su-kostali-20170315

 

E, sad ide jos bolji dio price, Hammond u intervjuu na 17:40 prica kako ih je sad ostalo samo 7 (od 8), na sto Mate odgovara - da, to ih cini jos rjedjim:

 

https://www.youtube.com/watch?v=18oAkxwYQh0

 

Hammond - i bio je privatni automobil, na sto Rimac kaze - da i da je kupac u redu, da ne brine, a znamo da je taj auto zapravo bio vlasnistvo Rimac automobila, te da su od osiguranja trebali dobili novce za auto:

 

https://www.docdroid.net/jJUMhBZ/rimac-revizorsko-izvjesce-2016.pdf#page=30

 

Na pitanje da li ce napraviti jos jedan automobil, Rimac odgovara da su rekli da ce napraviti 8, tako da je sad jedan manje.

 

 

 

 

 

mystik kaže...

Naravno da svi imaju riječi hvale za C2, kojeg nitko nije vozio ni minutu. Jako relevantno.

Znaš što je relevantnije?

 

Podaci za 2018. godinu
Broj zaposlenih
316
Ukupni prihodi po zaposlenom
252.472 kn
Prosječna plaća
4.637 kn
Prihod 2018
+ 32,86 % 

Ukupni prihodi
79,78 mil. kn

Dobit/gubitak razdoblja

-22,05 mil. kn

 

Porsche uložio 18 miljuna eura prošle godine? A ukupni prihodi 80 miljuna kuna? 

500 zaposlenih? Pretpostavljam da onda 184 njih radi na crno? 

 

KAKO TO? KAKO TO?

jel moguće da 

da neko ga sabotira? 

 

 

Rimac: Plaće u mojoj firmi su preko 10.000 kn neto


https://www.tportal.hr/biznis/clanak/rimac-place-u-mojoj-firmi-su-preko-10-000-kn-neto-20140930

 

Podatci iz FINA-e: 3533 kn neto

 

2014:

https://abload.de/img/rimac-2014-transparenbgje0.jpg

https://abload.de/img/rimac-2014-transparencxkwz.jpg

 
2016. godine je bio plan udvostručiti broj zaposlenih na 300:

 
http://www.seebiz.eu/rimac-automobili-ove-godine-udvostrucuju-broj-zaposlenih/ar-131435/

 

2016 - 200 zaposlenih 

 

http://www.poslovni.hr/tehnologija/rimac-priprema-serijsku-proizvodnju-baterija-i-pogonskih-motora-320004

 

Sluzbene brojke iz FINA-e: 109 

 

https://abload.de/img/rimac-2016-transparenm3j5h.jpg

https://abload.de/img/rimac-2016-transparen2mkvd.jpg

  

2017 - 250 zaposlenih 

  

https://slobodnadalmacija.hr/novosti/biznis/clanak/id/472164/mate-rimac-nije-oprostio-jalnim-sunarodnjacima-pogledajte-sto-je-porucio-dragim-hrvatima-da-uspjeli-smo-skupiti-100-statista-i-poduplati-ih-u-fotosopu

 

Sluzbene brojke iz FINA-e: 163 

 

https://abload.de/img/rimac-2017-transparen16k1b.jpg

https://abload.de/img/rimac-2017-transparenudkhz.jpg

 

2018 - 429 stalno zaposlenih na puno radno vrijeme, 482 sa vanjski msuradnicima i studentima 

 

As of October 2018, Rimac and Greyp number 429 full-time employees, or 482 with external collaborators and students.

 

https://www.rimac-automobili.com/en/press/news/rimac-grows-to-450plus-employees/

 

Sluzbene brojke iz FINA-e si vec stavio, 316.

Čitatelj sri 26.6.2019 08:19

Za 10 godina, pitat Scottyja sto misli o Rimac Cars.

 

Scotty: "They are proof of concept cars, never saw one on the street. As they age, they are endless money pit. Dont buy them, unless you have money to throw away. Buy a old Corolla, they can last for decades." 

Dodinho sri 26.6.2019 08:22
soundstream kaže...

Ogledah sva 4 videa

Naruce djelove iz kine i onda to tamo sklapaju u komade, pa kasnije neke druge djelove auta obljepe samoljepljivim naljepnicama koje izgledaju kao carbon ili kevlar, lik kasnije polira auto, nema rukavice na rukama, naocale nista, zastita na radu nula bodova, mogli su barem stavit za potrebe snimanja, dok druga scena nakon te, likovi šarafaju sitne šarafe i imaju radne rukavice ...


Obratite pozornost na pokrete ljudi, kao da su drveni, glume, pojma nemaju sta rade tamo

Vecina tj najvise njih visi za kompjuterima u proizvodnom procesu nema 10 ljudi racunajuci i cistacice


Rimac se kasnije vozi na svom greypu od 8000 eura i nasloni ga na neki drveni sanduk kao da je najveće smeće od bicikla, zar nema novaca da kupi nogar?

 

Kaže, greyp ima 36 inženjera? Pa ni Titanic ih nije toliko imao

 

 

Ugl, sve je to jako loše prikazano, hvali se da sami sve proizvode, a nigdje se u videu to ne vidi osim sto sklapaju djelove u komade kao npr onaj lik kljuceve, a od kud im djelovi? kako su ih napravil i gdje?

 

1. Nisi ti ništa pogledao

2. Na kakve djelove misliš? U radioni se nalaze CNC strojevi gdje radnici bruse djelove. Ako te čudi da naručuje elektroničke komponente iz Kine onda to znači da nemaš pojma šta govoriš i ne radiš ništa tome slično u životu.

3. Rukavice, zaštita na radu, poliranje, opet nemaš pojma šta pričaš.

4. Pokreti ruku, drveni ljudi, šta si ti neki režiser?

5. Većina ljudi visi na kompjuterim? Šta misliš kako CNC stroj dobio taj famozni dio za koji ti nisi vidio od kuda je došao? Kako sva elektronika radi i komunicira međusobobno? Opet pričaš nešto što ne razumiješ, loša navika.

6. Titanic i broj inženjera, dali da uopće komentiram ovo?

7. Loše prikazano? Otkud im djelovi i kako i gdje su napravili? Pa rekao si da si pogledao sva četiri videa

 

Jedna jedina stvar koja je najfascinantnija i o kojoj nitko ne priča su baterije, to je uvjerljivo najveći misterij cijele firme, a ne hebeno poliranje bez rukavica i šetanja pasa po uredima.

 

I netko je spomenuo "kritički relevantne" medije poput Jutarnjeg, Indexa i sličnih hahahahha - apsolutni vic godine! Naučite stvarati mišljenje sami za sebe, ne treba vam ni Babić ni Hanžeković.

Cluster sri 26.6.2019 08:25

1. Kupuju, ali ne govore da SVE R&D iz nule in-house potpuno sami rade:

 

"with every aspect of the C_Two produced on-site at Rimac’s facility“

 

"even the jigs and tooling for each individual piece are produced on-site"

 

"in house research and development"

 

"designing and building all electric super sport cars to global customers"

"bespoke engineering soultions"

 

"vertical integration"

 

"hard-core manufacturing"

 

"r&d and manufacturing in-house"

 

Dapace, Rimac automobili kupe npr. ovaj motor:

 

AM Racinga:

 

https://www.amracinginc.com/maintenance?lightbox=i5166w

https://www.amracinginc.com/partnerships

Koji se prodaje kao in-house iz nule razvijen i proizveden motor u Svetoj Nedelji od Rimca:

http://web.archive.org/web/20180127134458/http://storage.rimac-automobili.com/b2b-materials/docs/motors/RA_Motors_Overview.pdf

 

Tu na videu na 37:51 se odlicno vidi motor:

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=WCdzCWzsvG8

 

Primjetiti ces da ih isporucuju i sa stalcima. Na istim stalcima stoje i na ovom tuznom, mozda najtuznijem od svih, slide-u:

 

https://abload.de/img/0019uk2h.jpg

 

"Inspiring new generations"...

 

I sto cemo sad reci djeci?

 

U jednom intervjuu je izjavio da je pokucao na mnoga vrata diljem svijeta da bi svojim znanjem/idejama/rješenjima dobio investicije.


Tu cak i ima nesto istine, samo je obrnuta. Realnije bi bilo da je sa investicijama mozda trazio znanje?

 

 

2. U jednom trenutku tvrde da prodaju aute, u drugom mijenjaju pricu i tvrde da se bave tehnoloskim rjesenjima, ovisi kako im u datom trenutku odgovara.

 

3. To bi bilo tocno da Ivan Rimac nije posudio novce za osnivanje tvrtke, kupnju dijelova, placanje zaposlenika i da nije bio predsjednik nadzornog odbora Rimac automobili.

 

4. Tko kaze da prodaju maglu? Nije da nista ne rade.

 

 

Cluster sri 26.6.2019 21:22
Dodinho kaže...

 

1. Zar bi čovjek iz Indije/Amerike došao u ovu pripizdinu raditi radi prodavanja magle?

 

Lažni biznismen preveslao Milorada Dodika, prevaranta iz Vijetnama nahvalila i državna televizija

 

Predsjednik Predsjedništva Bosne i Hercegovine Milorad Dodik i predsjednica Republike Srpske Željka Cvijanović primili su u svoje kabinete lažnog biznismena Mai Vu Minha. S njim su razgovarali o potencijalnim investicijama u BiH, a državna televizija predstavila je njegovu tvrtku kao ''jednu od vodećih svjetskih korporacija''.

 

 

https://dnevnik.hr/vijesti/svijet/lazni-biznismen-iz-vijetnama-preveslao-milorada-dodika-i-zeljku-cvijanovic---565915.html