Ajar sub 5.10.2019 09:49

"NASA ima plan ovaj zrakoplov prvo testirati na tlu, u taksiranju po pisti, te eventualno i u letu."

 

pa da. tko je to vidio?! zrakoplov pa da leti? makaršta. i ne mora da bude u letu; može, bre, i u zimi. će bolje mašine da se ladu. 

bugovac222 sub 5.10.2019 12:18

Možda pošalju dva čovjeka do Milwaukeeja. To bi otprilike bio vrhunac električnog zrakoplovstva. Nakon toga ostave sve da leži sljedećih stotinjak godina i neke nove čudesne tehnike...kao i s putem na mjesec.

T700 sub 5.10.2019 19:47

Ovo uopče nije loše, no kad bude putnički avion tj baterija pri kraju, pilot na razglas govori. ""Jako smo kratki sa strujom, molim vas ugasite tv, radio, nepotrebne lampe i prikopčajte svoje powerbankove da produžimo naš let""

 

 

zoki.zlikowski čet 10.10.2019 11:54
Kolacic kaže...

Bilo bi lijepo procitati neku vijest i iz Kine vezano za tehnologiju.

Kako je dolje Stric Jura napisao, Slovenci su najnapredniji u tom polju, vec dugo imaju komercijalni avion i imali bi fantastican uspjeh u Novom Zelandu da se nije srusio avion s, mislim ministrom, dok su imali demonstraciju za vladu.

 

T700 kaže...

Ovo uopče nije loše, no kad bude putnički avion tj baterija pri kraju, pilot na razglas govori. ""Jako smo kratki sa strujom, molim vas ugasite tv, radio, nepotrebne lampe i prikopčajte svoje powerbankove da produžimo naš let""

 

 

Kad je avion u zraku onda ima viska energije, cim ide dolje skuplja energiju. Jedino ako ne mislis slijetati na neke aerodrome u zraku?

Btw, cijena leta za cetvero od Zagreba do Zadra je samo 10 kn s elektricnim avionima. Oni su sigurno buducnost.

jozef čet 10.10.2019 12:29
zoki.zlikowski kaže...

Kako je dolje Stric Jura napisao, Slovenci su najnapredniji u tom polju, vec dugo imaju komercijalni avion i imali bi fantastican uspjeh u Novom Zelandu da se nije srusio avion s, mislim ministrom, dok su imali demonstraciju za vladu.

  

Kad je avion u zraku onda ima viska energije, cim ide dolje skuplja energiju. Jedino ako ne mislis slijetati na neke aerodrome u zraku?

Btw, cijena leta za cetvero od Zagreba do Zadra je samo 10 kn s elektricnim avionima. Oni su sigurno buducnost.

Imat će Pipistrel uspjeha u NZ bez obzira na taj događaj. Jednostavno jedini imaju upotrebljivi električni zrakoplov i nitko im nije niti blizu AFAIK. Avioni imaju BRS pa nesreće nisu fatalne. Jedino bi padovi mogli povisiti cijenu osiguranja.

Problem je što još ne postoji elektroavion koji može u komadu preletjeti od ZG do Zadra. No nije tolika prednost u cijeni goriva već u jednostavnom pogonskom stroju koji je pouzdaniji i zato traži minimalno održavanje i udobnosti (tišina u kabini). S vremenom će postati i jeftiniji od benzinskog.
I laki benzinski dvosjed ti potroši 100kn goriva ZG-ZD ako su povoljni uvjeti za let (50kn/pax) ali gorivo čini mali udio u cijeni leta.

Kako si došao do 10kn? Potrebno je 60-80kWh za takav let za laki dvosjed, za četverosjed znatno više. 

zoki.zlikowski čet 10.10.2019 13:12
jozef kaže...
zoki.zlikowski kaže...

Kako je dolje Stric Jura napisao, Slovenci su najnapredniji u tom polju, vec dugo imaju komercijalni avion i imali bi fantastican uspjeh u Novom Zelandu da se nije srusio avion s, mislim ministrom, dok su imali demonstraciju za vladu.

  

Kad je avion u zraku onda ima viska energije, cim ide dolje skuplja energiju. Jedino ako ne mislis slijetati na neke aerodrome u zraku?

Btw, cijena leta za cetvero od Zagreba do Zadra je samo 10 kn s elektricnim avionima. Oni su sigurno buducnost.

Imat će Pipistrel uspjeha u NZ bez obzira na taj događaj. Jednostavno jedini imaju upotrebljivi električni zrakoplov i nitko im nije niti blizu AFAIK. Avioni imaju BRS pa nesreće nisu fatalne. Jedino bi padovi mogli povisiti cijenu osiguranja.

Problem je što još ne postoji elektroavion koji može u komadu preletjeti od ZG do Zadra. No nije tolika prednost u cijeni goriva već u jednostavnom pogonskom stroju koji je pouzdaniji i zato traži minimalno održavanje i udobnosti (tišina u kabini). S vremenom će postati i jeftiniji od benzinskog.
I laki benzinski dvosjed ti potroši 100kn goriva ZG-ZD ako su povoljni uvjeti za let (50kn/pax) ali gorivo čini mali udio u cijeni leta.

Kako si došao do 10kn? Potrebno je 60-80kWh za takav let za laki dvosjed, za četverosjed znatno više. 

 Mozda sam fulao, ali sam gledao na Youtubeu da je za vrijeme kruza na 80 knt trosio 15 kW. Koliko treba do Zadra? Sat i pol? Struja je 0,5 kn/kWh po noci, dakle nije 10 nego 11,50 kn, ali eto.

jozef čet 10.10.2019 13:40
zoki.zlikowski kaže...

 Mozda sam fulao, ali sam gledao na Youtubeu da je za vrijeme kruza na 80 knt trosio 15 kW. Koliko treba do Zadra? Sat i pol? Struja je 0,5 kn/kWh po noci, dakle nije 10 nego 11,50 kn, ali eto.

airspeed ili ground speed? Moguće jedino ako je jedrio na ekstremno jakom vjetru ili se spuštao, ili si nešto krivo vidio/upamtio. Pipistrel Alpha za 85 čvorova treba 45kW po tvorničkim podacima, a to je dvosjed. Sumnjam da postoji četverosjed koji leti 80 sa 15kW, možda 150(?). Autonomija Alphe je max 150km u idealnim uvjetima. Lučko-Zemunik je 190+.

zoki.zlikowski čet 10.10.2019 13:55
jozef kaže...
zoki.zlikowski kaže...

 Mozda sam fulao, ali sam gledao na Youtubeu da je za vrijeme kruza na 80 knt trosio 15 kW. Koliko treba do Zadra? Sat i pol? Struja je 0,5 kn/kWh po noci, dakle nije 10 nego 11,50 kn, ali eto.

airspeed ili ground speed? Moguće jedino ako je jedrio na ekstremno jakom vjetru ili se spuštao, ili si nešto krivo vidio/upamtio. Pipistrel Alpha za 85 čvorova treba 45kW po tvorničkim podacima, a to je dvosjed. Sumnjam da postoji četverosjed koji leti 80 sa 15kW, možda 150(?). Autonomija Alphe je max 150km u idealnim uvjetima. Lučko-Zemunik je 190+.

Ne mogu vise pronaci, ima vec previse videa o njima. Na ekranu je pisalo 80, ne znam je li ground speed ili airspeed i potrosnja je pisala 15 kW. Ne vjerujem da trosi 45 kW, to bi bilo apsolutno pretjerano. Diamond DA-20 (Katana) se vrti na 1900 okretaja s motorom od 80 KS za 95 knts, to je 25-30 KS ili 20-tak kW, a Pipistrel ima puno veca krila od njega. Nisam neki ekspert pa me slobodno ispravi, ali sam dosta proucavao elektricne avione.

jozef čet 10.10.2019 14:47
zoki.zlikowski kaže...

Ne mogu vise pronaci, ima vec previse videa o njima. Na ekranu je pisalo 80, ne znam je li ground speed ili airspeed i potrosnja je pisala 15 kW. Ne vjerujem da trosi 45 kW, to bi bilo apsolutno pretjerano. Diamond DA-20 (Katana) se vrti na 1900 okretaja s motorom od 80 KS za 95 knts, to je 25-30 KS ili 20-tak kW, a Pipistrel ima puno veca krila od njega. Nisam neki ekspert pa me slobodno ispravi, ali sam dosta proucavao elektricne avione.

 Nažalost tako jest. Ako si ikad letio u manjem zrakoplovu (pa i putničkom, ne samo privatnom) mogao si već po zvuku čuti da to nije malo opterećenje i rad na 1900rpm. Diamond koristi Rotax 912 (kao i većina sličnih, pa i Pipistrel Virus) koji ima redukciju 1:2,43 za elisu. Elisa se vrti na 1900rpm, ali se motor vrti na 4600rpm pri čemu ima snagu od 49-50kW.

Stric_Jura kaže...

na sl. stranicama ima "sape" za 1 h leta + naravski obveznih 45 minuta rezerve...

 

e sad, to nije nikako više od realnih 1050 km doleta...

 

zasad...

 1050km doleta za 1h45'? Pričamo o električnim, a ne mlaznim avionima :-)
Pipistrel Alpha electro: 
max brzina je oko 185km/h, brzina krstarenja 150km/h sa 75% snage (valjda na 5000ft). Službeno je dolet 75NM, odnosno 135km. Naravno, može više ali ne treba se igrati s time, uz nepovoljan vjetar ili loše uvjete za slijetanje zabava je garantirana. 
1000km doleta nemaju niti mnogi benzinski bez dodatnog spremnika goriva. 

Stric_Jura čet 10.10.2019 17:44
jozef kaže...
zoki.zlikowski kaže...

Ne mogu vise pronaci, ima vec previse videa o njima. Na ekranu je pisalo 80, ne znam je li ground speed ili airspeed i potrosnja je pisala 15 kW. Ne vjerujem da trosi 45 kW, to bi bilo apsolutno pretjerano. Diamond DA-20 (Katana) se vrti na 1900 okretaja s motorom od 80 KS za 95 knts, to je 25-30 KS ili 20-tak kW, a Pipistrel ima puno veca krila od njega. Nisam neki ekspert pa me slobodno ispravi, ali sam dosta proucavao elektricne avione.

 Nažalost tako jest. Ako si ikad letio u manjem zrakoplovu (pa i putničkom, ne samo privatnom) mogao si već po zvuku čuti da to nije malo opterećenje i rad na 1900rpm. Diamond koristi Rotax 912 (kao i većina sličnih, pa i Pipistrel Virus) koji ima redukciju 1:2,43 za elisu. Elisa se vrti na 1900rpm, ali se motor vrti na 4600rpm pri čemu ima snagu od 49-50kW.

Stric_Jura kaže...

na sl. stranicama ima "sape" za 1 h leta + naravski obveznih 45 minuta rezerve...

 

e sad, to nije nikako više od realnih 1050 km doleta...

 

zasad...

 1050km doleta za 1h45'? Pričamo o električnim, a ne mlaznim avionima :-)
Pipistrel Alpha electro: 
max brzina je oko 185km/h, brzina krstarenja 150km/h sa 75% snage (valjda na 5000ft). Službeno je dolet 75NM, odnosno 135km. Naravno, može više ali ne treba se igrati s time, uz nepovoljan vjetar ili loše uvjete za slijetanje zabava je garantirana. 
1000km doleta nemaju niti mnogi benzinski bez dodatnog spremnika goriva. 

realnih 150 km doleta...

 

ma  jučer skinuo gips i desnica u junaka još ne radi kako spada.... 

MrBlc pet 11.10.2019 07:58
T700 kaže...

Ovo uopče nije loše, no kad bude putnički avion tj baterija pri kraju, pilot na razglas govori. ""Jako smo kratki sa strujom, molim vas ugasite tv, radio, nepotrebne lampe i prikopčajte svoje powerbankove da produžimo naš let""

Zapravo, najveća mana i prednost, ovisno o situaciji, električnog zrakoplova jest to što mu masa ne ovisi o količini preostale energije. Mana je što su teži i kad su prazni, pa prednost je što nema više punjenja "na knap", pa je eliminirana još jedna mogućnost greške.

 

zoki.zlikowski kaže...

Kad je avion u zraku onda ima viska energije, cim ide dolje skuplja energiju.

Regenerativno spuštanje? Mislim da to baš i ne bi u praksi funkcioniralo - količina energije koju možeš regenerirati je jako mala, a gubiš puno na upravljivosti i sigurnosti.

ihush pet 11.10.2019 10:09

-problem trenutnih elektro motora kao u primjeru aviona, slovenci.. je premala snaga, problem mase, fizike i vjetra (da je brod tad morskih struja-valova).

-veći-jači motor, veća masa-potrošnja + baterije. Ovo može letjeti, može i jedrilica.. problem su vjetrovi kao i morske struje i lakše je razumjeti problem na moru s brodovima. Ako brod nema dovoljno jake motore-potisak, tad ne može ploviti protiv struje, tad nije brod nego plutača. Razlika, brod može plutati, avion padne + da bi umjesto pada sletio mora imati pistu. Problemi koje automobil jednostavno nema (pritisak zraka, otpor je važan tek na brzinama iznad 50-100.. npr aerodinamika) brod barem može plutati i nema problem mase-težine ili gabarita motora i skladišta goriva/baterije.

-ako uzmemo analogiju s ostalim vozilima, elektro (pogotovo elektro-dizel) vlakovi odavno postoje i koriste se, brodovi ne.. to implicira da avioni za sad nemaju šanse, tj problemi su fizikalni i nema čarobnog trika koji će problem eliminirati. Trenutno elektro motori idu na brojnost kao dronovi s 4-8 i više elisa.. možda je to rješenje ali za sad je jako daleko tj da bi avion bio avion ne zmaj na koncu mora imati dovoljno jake motore, dovoljan dolet, inače je igračka.

 

edit .. zapravo (kao, sam sebe ispravljam-dopunjavam..) imamo elektro brodove, podmornice, na nuklearni pogon-struja. Da je to primjenjivo na avione problem bi bio riješen, uz drugi problem tj minimalnu brzinu za uzgon dok auto-brod mogu stati, avion tad pada. Nuklearana podmornica je vojna stvar dok vlakove-aute-brodove nećemo u skoroj budućnosti imati na nuklearni pogon .. osim kad se jednog dana ovalda fuzijom ili fluxreaktorom iz backtofuturera..

MrBlc pet 11.10.2019 12:17

Zapravo, ako avion zbog struje vjetra stoji relativno u odnosu na zemlju, i dalje se kreće maksimalnom brzinom u odnosu na zrak i nema problema sa stvaranjem uzgona. Problem može imati isključivo zbog smanjenog dometa jer efektivno mora proći udaljenost do cilja + put koji će vjetar u tom vremenu prevaliti.

ihush pet 11.10.2019 12:22

-točno, niti ne govorim da zbog vjetra gubi uzgon.. ali da bi prešao put mora svladati 'uzbrdicu', ne može stati kao ostala vozila kad potroši gorivo nego padne.. tj prekratka autonomija za let-vožnju tj rizik koji se time stvara npr udaljenost aerodroma i nužna količina goriva u slučaju da se na neki aerodrom ne može spustiti avion.. što tad?

-cepelin, zato to sad razvijaju.. riješava taj problem padanja-autonomije ali su ogromni itd. itd..

zoki.zlikowski sub 12.10.2019 00:31
jozef kaže...

 1050km doleta za 1h45'? Pričamo o električnim, a ne mlaznim avionima :-)
Pipistrel Alpha electro: 
max brzina je oko 185km/h, brzina krstarenja 150km/h sa 75% snage (valjda na 5000ft). Službeno je dolet 75NM, odnosno 135km. Naravno, može više ali ne treba se igrati s time, uz nepovoljan vjetar ili loše uvjete za slijetanje zabava je garantirana. 
1000km doleta nemaju niti mnogi benzinski bez dodatnog spremnika goriva. 

 

Ako kazu da leti sat vremena (a ne leti, leti 45 minuta, poznam osobu koja je letila na njemu i razmisljala o kupnji) i ako ima rezerve jos za 45 minuta (nema, ima za 15 minuta), a baterija je samo 24 kWh, kad dodamo penjanje, ispada 15-tak kW potrosnja na cruisu, a ne 50 kW.

 

MrBlc kaže...

Regenerativno spuštanje? Mislim da to baš i ne bi u praksi funkcioniralo - količina energije koju možeš regenerirati je jako mala, a gubiš puno na upravljivosti i sigurnosti.

 

To vec radi u praksi, oko 15% struje dobije Pipistrel (skoro 4 kWh). 

 

ihush kaže...

-problem trenutnih elektro motora kao u primjeru aviona, slovenci.. je premala snaga, problem mase, fizike i vjetra (da je brod tad morskih struja-valova).

-veći-jači motor, veća masa-potrošnja + baterije. Ovo može letjeti, može i jedrilica.. problem su vjetrovi kao i morske struje i lakše je razumjeti problem na moru s brodovima. Ako brod nema dovoljno jake motore-potisak, tad ne može ploviti protiv struje, tad nije brod nego plutača. Razlika, brod može plutati, avion padne + da bi umjesto pada sletio mora imati pistu. Problemi koje automobil jednostavno nema (pritisak zraka, otpor je važan tek na brzinama iznad 50-100.. npr aerodinamika) brod barem može plutati i nema problem mase-težine ili gabarita motora i skladišta goriva/baterije.

-ako uzmemo analogiju s ostalim vozilima, elektro (pogotovo elektro-dizel) vlakovi odavno postoje i koriste se, brodovi ne.. to implicira da avioni za sad nemaju šanse, tj problemi su fizikalni i nema čarobnog trika koji će problem eliminirati. Trenutno elektro motori idu na brojnost kao dronovi s 4-8 i više elisa.. možda je to rješenje ali za sad je jako daleko tj da bi avion bio avion ne zmaj na koncu mora imati dovoljno jake motore, dovoljan dolet, inače je igračka.

 

edit .. zapravo (kao, sam sebe ispravljam-dopunjavam..) imamo elektro brodove, podmornice, na nuklearni pogon-struja. Da je to primjenjivo na avione problem bi bio riješen, uz drugi problem tj minimalnu brzinu za uzgon dok auto-brod mogu stati, avion tad pada. Nuklearana podmornica je vojna stvar dok vlakove-aute-brodove nećemo u skoroj budućnosti imati na nuklearni pogon .. osim kad se jednog dana ovalda fuzijom ili fluxreaktorom iz backtofuturera..

 

Vidim da si upoznat s temom, ali iz enciklopedija iz osamdesetih. Elektricnih brodova itekako ima, puna ih je Norveska, a krece ih se sve vise i vise proizvoditi i u ostatku svijeta (imas vec odavno za kupiti vanbrodski elektricni motor, cesto se vidja cak i kod nas). Pipistrel leti vec 5 godina, baterija je ondasnja, nije mijenjana. Danasnje su baterije 2-3 puta veceg kapaciteta, a iste velicine i tezine nego tada tako da mi nije jasno otkud ti ideja da je snaga premala? Imas i elektricnu extru s 300 KS koja leti, a koristi se za trke i za vucu jedrilica.

T700 sub 19.10.2019 00:07
MrBlc kaže...
T700 kaže...

Ovo uopče nije loše, no kad bude putnički avion tj baterija pri kraju, pilot na razglas govori. ""Jako smo kratki sa strujom, molim vas ugasite tv, radio, nepotrebne lampe i prikopčajte svoje powerbankove da produžimo naš let""

Zapravo, najveća mana i prednost, ovisno o situaciji, električnog zrakoplova jest to što mu masa ne ovisi o količini preostale energije. Mana je što su teži i kad su prazni, pa prednost je što nema više punjenja "na knap", pa je eliminirana još jedna mogućnost greške.

 

 Evo jedna bedasta ideja, da nek vozi po nevremenu, a iznad da ima nesto metalno ili nesto sto bi munje privlačilo da napuni svoje baterije.