Yuda ned 15.9.2019 10:01

Kako sam u postupku nabave svog prvog 3D pisača (Creality Ender 3) zanima me samo jedna stvar oko uvoza.
Naime pisač ću kupiti preko ALIEXPRESS-a. Ako izaberem da se pisač isporuči iz nekog od ponuđenih EU skladišta, hoću li na prikazanu cijenu(cca 200$) morati platiti i 25% PDV-a.
Bio bih zahvalan kada bi netko ovdje podijelio svoja iskustva.

 

Hvala unaprijed.

Mile264 ned 15.9.2019 10:38

@Yuda

Ako je roba na EU skladištu ne plaćaš nikakvu carinu, PDV i troškove uvoza. Plaćaš samo cijenu + dostavu.

Preporučam ti da se protegneš do Endera 5 jer ima stabilniju okvir konstrukciju(hotend na fiksnoj Z osi) koju je lakše termički zatvoriti sa kartonom ili plaksiglasom što je potrebno za printanje ABSlike materijala. Ender 2/3/Pro su isto dobar izbor jer manje više svi koriste iste dijelove(matična, motori, hotend, ekstruder...) samo je konstrukcija malo drugačija. Nevezano koji model uzmaš obaveno zamijeni ekstruder feeder sa metalnim i špulu sa filamentom premijesti bočno.

Ender 5 heated chamber:
VID

 

Ender ekstruder feeder:

VID

Mile264 ned 15.9.2019 13:00

Ovisno o volumenu i kompleksnosti modela, te materijalu kojim se printa. Za PLA plastiku koja je najpopularnija i najlakša za printanje 2-4HRK. Kod servisa koji nude uslugu FDM printa daleko više na cijenu utječe trajanje printanja(zauzeće stroja) te količina završne obrade.

ZovemseZoranidolazimizRijeke ned 15.9.2019 19:32
HCMAA kaže...
I sad recimo....nekome kome je to prvi susret...kupi ovaj iz teksta...kupi materijal...uključi u struju...i kreće proizvodnja...ili se ima što još...kupiti

 

da i nisi jedini koga to zanima. Mogao bi BUG napraviti tutorijal o 3D printerima, ono za totalne njubere, gdje se kupi materijal, što je potrebno od dodatne opreme, što koristiti od softvera, koji su mogući problemi, savjeti, bla bla

 

T700 ned 15.9.2019 21:39

Druga zamjerka odnosi se na prejako prianjanje ispisanih objekata na podlogu. Najčešće, neovisno o tome sačekamo li da se podloga ohladi ili ne, ispis je toliko dobro zalijepljen na nju da postoji realna opasnost da se porežete kad ga skidate špatulom.  

 

Ja bi kao rješenje preporučio da se stavi papir za pečenje, tad nema problema da se zaljepi za podlogu.

 

Yuda ned 15.9.2019 22:13
T700 kaže...
Ja bi kao rješenje preporučio da se stavi papir za pečenje, tad nema problema da se zaljepi za podlogu.

 

 

It's not that simple.

 

Model mora 'dobro' prianjati za podlogu. Vrag je u detalju koliko 'dobro'.

Manzi ned 15.9.2019 23:33

Creality modeli su relativno dobro pokriveni na YouTubeu, pogotovo Ender 3. Osobno sam imao dosta posla oko njega zbog svog "petljanja" po svemu istodobno umjesto jedno po jedno da sam išao. Što se tiče plastike, PLA oko 170kn tu kod nas za 800g što je čisto pristojna cijena i za 99.99% stvari ne treba bolja plastika, pogotovo ako su hobiji u pitanju, a s obzirom da hotend nije metalni ionako ništa od temperatura viših od 260 stupnjeva.

Dex.pwn pon 16.9.2019 01:39
ZovemseZoranidolazimizRijeke kaže...
HCMAA kaže...
I sad recimo....nekome kome je to prvi susret...kupi ovaj iz teksta...kupi materijal...uključi u struju...i kreće proizvodnja...ili se ima što još...kupiti

 

da i nisi jedini koga to zanima. Mogao bi BUG napraviti tutorijal o 3D printerima, ono za totalne njubere, gdje se kupi materijal, što je potrebno od dodatne opreme, što koristiti od softvera, koji su mogući problemi, savjeti, bla bla

 

 

Nabavka materijala - marwiol.pl biraj DevidDesign brend. Kupuj veće količine, inaće se ne isplati.

Materijal držati u zatvorenome. On naime ima hajmo reć, rok trajanja. Neki materijali s vremenom povuku vlagu i onda ih možeš hebat ako nemaš isušivač koji bi ti izvukao vlagu iz materijala.

Vrh materijala, tj. kraj materijala pričvrstiti na sam kolut s materijalom. Imaju napravljene rupe baš za to. S time se spriječava to da se materijal zapletlja. Također prije uvlačenja materijala u printer dobro pogledati da li je negdje zapetljano.

 

Od dodatne opreme ti treba nešto za čišćenje podloge. Za podlogu je najbolje uzeti staklo, ovo sve ostalo batali. Najbolje sredstvo za staklo je običan medicinski alkohol - skida grijehe s duše!

Također si nabaviš jednu špahtlu za odvajanje predmeta od stakla.

 

Od softvera koristiš CURA koji radi kod od modela. Taj kod daješ printeru i on po njemu radi predmet.

Za dizajniranje predmeta možeš koristiti Fusion 360. Nije težak, imaš tri godine besplatno za studente. Kad dizajniraš model, spremiš ga kao .STL, taj .STL ubaciš u CURA-u i od njega napraviš G kod.

Za brzinu pritanja bi išao na 60mm/s, layer height bi išao 0.08, 0.12, 0.16, 0.20, 0.24, 0.28, 0.32. mm naravno. Razlog za to je što 99 posto printera ima stepper motore koji imaju 200 koraka(pravih, punih koraka). Ti stepper motori su upareni s osovinom koja ima 8mm/360°(korak navoja na osovini je 8mm. Znači za jedan okretaj stol se podigne za 8mm). Kad se to podjeli dobiješ 0.04mm. Većina printera ne ide ispod 0.05 (50 mikrona), dakle minimalni layer height je 0.08mm. Naravno možeš izabrati i 0.10mm no stvar je u tome da će stepper morat koristiti mikro-stepiranje(ako sam dobro nazvao to), a to rezultira lošijim printom.
Također trebaš paziti kako dizajniraš neke stvari. Većina oblika se može izraditi na 3D printeru, no imaju oblici koji se ne mogu tako lagano ili se uopće ne mogu izraditi. Prije nego što išta kreneš radit, odgledaj koji video na Maker's Muse kanalu, mislim da se zove designer tips for begginers. Overhangovi, bridging. Koliko je infilla potrebno, kakav oblik infilla itd... Nemam 3D printer još ali definitivno sam dosta upio iz njegovih videa u kojima daje savjete s kojima se model lakše i brže printa.

 

Prvih 5-10 posto printa su ti najkritičniji. ABS/ASA(ASA je ABS na steroidima) se obavezno printa s printerom koji ima kućište. Razlog su plinovi koji nastaju kod rada s navedenim materijalima kao i to da ABS/ASA zahtjeva minimalno hlađenje, dakle treba biti u zatvorenom kućištu. PLA zahtjeva manju temperaturu od ABSa/ASAe, ne zahtjeva kućište no PLA na suncu postane mekan, i krene se raspadati. Zato je isti loš za izradu predmeta koji će biti na suncu, dok ABS/ASA ne popusti tako lagano. ABS je dobar no nije UV otporan, ASA je kao ABS no ima veću čvrstoću i UV otpornost kao i veću cijenu.

 

Za ostalo, pogledaj Maker's Muse i CNC Kitchen na Youtubeu.

Drago pon 16.9.2019 10:20
mGT kaže...

Koliko je vremena bilo potrebno za izradu Falcona ?

 

Podosta - govorim napamet jer je to bilo prije nekoliko mjeseci, ali mislim oko 36 sati. 

 

BTW, svi ti programi za ispis na 3D printer daju procjenu koliko će trajati koji ispis, ovisno o veličini, brzini, broju perimetara, složenosti itd., tako da tvikanjem raznih parametara i/ili dimenzija ispisa (tamo gdje je moguće, ako ne praviš neki dio koji treba biti točno unutar zadanih dimenzija) možeš smanjiti vrijeme ispisa nauštrb veličine i kvalitete i slično. 

 

To sam više puta rekao, ali ispis na FDM pisačima je, posebno onima koji se s time prvi puta sretnu, nevjerojatno spor - realno 60 mm/s, iako je teoretski maksimum na ovom pisaču 180 mm/s.

 

 

Solo761 pon 16.9.2019 10:57
snake44 kaže...

Mene zanima ima li tko iskustva sa diy 3d printerom? I da li se to isplati? Prema raznim tutorialima na youtubu, do 200€ (materijal) se može napraviti sasvim solidan 3d printer.

IMO ne isplati se, evo npr. https://www.aliexpress.com/item/32858931045.html Ender 3, sa njemačkog skladišta (nema carine/poreza) je $180. Za početak dobar printer, kada se čovjek malo ufura lako ga je i dograditi (osobno bih zamjenio matičnu ploču sa nekom 32 bit i zamjenjivim stepper driverima što je oko $30, npr. SKR v1.3 + TMC 2208 driveri).

Osim ako ne misliš neki posebni printer, onda možda, ali IMO previše zezancije.

 

Drago kaže...

Podosta - govorim napamet jer je to bilo prije nekoliko mjeseci, ali mislim oko 36 sati. 

 

BTW, svi ti programi za ispis na 3D printer daju procjenu koliko će trajati koji ispis, ovisno o veličini, brzini, broju perimetara, složenosti itd., tako da tvikanjem raznih parametara i/ili dimenzija ispisa (tamo gdje je moguće, ako ne praviš neki dio koji treba biti točno unutar zadanih dimenzija) možeš smanjiti vrijeme ispisa nauštrb veličine i kvalitete i slično. 

 

To sam više puta rekao, ali ispis na FDM pisačima je, posebno onima koji se s time prvi puta sretnu, nevjerojatno spor - realno 60 mm/s, iako je teoretski maksimum na ovom pisaču 180 mm/s.

 

 

 Da, na brzinu utječe dosta faktora, od samih postavki printera npr. akceleracija, trzaj (jerk u originalu) ili "linear advance" (zavisi od konfiguracije firmware-a), što je je zapravo najveći razlog zašto procjena sliceru (naziv za programe za pripremu ispisa, za one koji nisu u 3D print svijetu :) ) fula u odnosu na stvarno vrijeme ispisa. Tu mi je najbolji Slic3r PE, tj. PrusaSlicer po novom imenu, jer se u njemu mogu podesiti ti parametri pa onda ulaze u kalkulaciju vremena. A i apliciraju se po loadu gcode-a (format kojega većina FDM prinera koristi za print) tako da možemo imati različite postavke bez mrdanja po control panelu printera.

 

Još jedna stvar koja utječe na brzinu ispisa je i sam hot end, treba moći topiti plastiku dovoljno brzo, još ako se stavi mlaznica sa većim promjerom... standardni hot endovi jednostavno ne stignu topiti dovoljno brzo. Za te slučajeve se često koristi tzv. volcano hot end koji zbog drugačije orijentacije grijača (uzduž putanje plastike, ne poprijeko, pa je kontakt "duži") bolje prenosi toplinu.

 

Imam Tevo Tornado (pandan/klon Creality CR-10 printera od Tevo-a) i mali Ender 2. Na Tornado grupi FB-u se ljudi hvale da printaju na 120 mm/s sa super kvalitetom što iskreno sumnjam. Ja na Tornadu printam 40 - 60 mm/s, zavisno od željene kvalitete. Heatbed je velik i težak (stakleni je, na CR-10 je alu) i na velikim brzinama to treba i zaustaviti što rezultira titranjem (tzv. ghosting). Ender 2 ima puno manji heat bed i on može printati solidno brže baš zato što je inercija manja. Vrlo vjerojatno da ovi "120" likovi imaju akceleraciju i jerk na niskim vrijednostima i priner zapravo niti ne pređe nekih 50 mm/s jer treba imati liniju da se toliko zalaufa.

 

Uglavnom 3D printeraj je hobi kod koga se treba prilično angažirati i ima gro stvari za učenje :). Samo mi je žao što do sada nisam našao nikakv HR forum kojemu je to tematika, a da ima više od 10 članova. Čak ni tu na forumu nisam našao temu.

Solo761 pon 16.9.2019 12:19
Dex.pwn kaže...
Tih 180mm/s je za brzi hod
Ne vjerujem da bi extruder mogao izgurati 180mm/s

 Tj. travel misliš? To da, mada sam vidio da se neki hvale i sa 200 mm/s printanjem, ali vjerojatno igraju na "marketing", i to da ljudi ne znaju što to točno znači :D.

 

 

 

Eh, da, sjetih se jedne stvari iz članka, sa verzijom Cura-e 4.2 Creawsome mod je integriran u samu Cura-u. Pa ako tko skine trenutnu verziju ne mora tražiti.

Drago pon 16.9.2019 12:57
Solo761 kaže...
...

 

 Da, na brzinu utječe dosta faktora, od samih postavki printera npr. akceleracija, trzaj (jerk u originalu) ili "linear advance" (zavisi od konfiguracije firmware-a), što je je  

Imam Tevo Tornado (pandan/klon Creality CR-10 printera od Tevo-a) i mali Ender 2. Na Tornado grupi FB-u se ljudi hvale da printaju na 120 mm/s sa super kvalitetom što iskreno sumnjam. Ja na Tornadu printam 40 - 60 mm/s, zavisno od željene kvalitete. Heatbed je velik i težak (stakleni je, na CR-10 je alu) i na velikim brzinama to treba i zaustaviti što rezultira titranjem (tzv. ghosting). Ender 2 ima puno manji heat bed i on može printati solidno brže baš zato što je inercija manja. Vrlo vjerojatno da ovi "120" likovi imaju akceleraciju i jerk na niskim vrijednostima i priner zapravo niti ne pređe nekih 50 mm/s jer treba imati liniju da se toliko zalaufa.

 

Uglavnom 3D printeraj je hobi kod koga se treba prilično angažirati i ima gro stvari za učenje :). Samo mi je žao što do sada nisam našao nikakv HR forum kojemu je to tematika, a da ima više od 10 članova. Čak ni tu na forumu nisam našao temu.

 

Oni 3D printeri kojima se podloga pomiče samo u Z-osi, a ispisna glava u X i Y imaju mogućnost daleko bržeg ispisa, baš zbog postavki jerka. Mislim da je to, plus višestruke ispisne glave (kao kod tintnih pisača) i granule, a ne filament, način za buduće ubrzavanje ispisa FDM pisača.

 

 

 

Solo761 pon 16.9.2019 14:47
Drago kaže...
 Da, na brzinu utječe dosta faktora, od samih postavki printera npr. akceleracija, trzaj (jerk u originalu) ili "linear advance" (zavisi od konfiguracije firmware-a), što je je  

Imam Tevo Tornado (pandan/klon Creality CR-10 printera od Tevo-a) i mali Ender 2. Na Tornado grupi FB-u se ljudi hvale da printaju na 120 mm/s sa super kvalitetom što iskreno sumnjam. Ja na Tornadu printam 40 - 60 mm/s, zavisno od željene kvalitete. Heatbed je velik i težak (stakleni je, na CR-10 je alu) i na velikim brzinama to treba i zaustaviti što rezultira titranjem (tzv. ghosting). Ender 2 ima puno manji heat bed i on može printati solidno brže baš zato što je inercija manja. Vrlo vjerojatno da ovi "120" likovi imaju akceleraciju i jerk na niskim vrijednostima i priner zapravo niti ne pređe nekih 50 mm/s jer treba imati liniju da se toliko zalaufa.

 

Uglavnom 3D printeraj je hobi kod koga se treba prilično angažirati i ima gro stvari za učenje :). Samo mi je žao što do sada nisam našao nikakv HR forum kojemu je to tematika, a da ima više od 10 članova. Čak ni tu na forumu nisam našao temu.

 

Oni 3D printeri kojima se podloga pomiče samo u Z-osi, a ispisna glava u X i Y imaju mogućnost daleko bržeg ispisa, baš zbog postavki jerka. Mislim da je to plus višestruko ispisne glave (kao kod tintnih pisača) i granule, a ne filament, način za buduće ubrzavanje ispisa FDM pisača.

 Da, tzv. CoreXY printeri. Ovi "klasični" su samo u X osi lagani. Ako su extruderi bowden tipa, ako su direct tipa onda je i tu malo više težine.

Mada i za direct ima nekih opcija npr. ako se stavi extruder sa omjerom zupčanika (u nedostatku, tj. nemaštovitosti, boljeg prijevoda za gear ratio), npr. trenutno popularni klonovi Bondtech BMG Dual drive extruder sa 3:1 i tzv. palačinka (pancake) stepperima, koji imaju slabiji okretni moment od standardnih, ali uz omjer zupčanika to donekle kompenziraju. Zavisno od origigi steppera može se uštediti na gramaži. Imam doma jedan pancake stepper mogao bih ga staviti na vagu pa usporediti sa "normalnim".

Još jedna opcija je neka od varijanti "sa sajlom". Extruder stepper je na okviru kao kod bowdena, a sam extruder iznad hot enda, no putem sajle motor vrti zupčanik u extruderu, tako barem težina motora nije na X osi. Zesty nimble je primjer takvog setupa. No dosta je papreno.

 

Da sada nabavljam printer i da znam što sada znam vjerojatno bih se odlučio za Ender 5, nije Core XY, X motor mu putuje sa hot endom, ali je sigurno lakše i pokretljivije nego čitava podloga.

Dex.pwn pon 16.9.2019 15:52
Solo761 kaže...
Dex.pwn kaže...
Tih 180mm/s je za brzi hod
Ne vjerujem da bi extruder mogao izgurati 180mm/s

 Tj. travel misliš? To da, mada sam vidio da se neki hvale i sa 200 mm/s printanjem, ali vjerojatno igraju na "marketing", i to da ljudi ne znaju što to točno znači :D.

 

 

 

Eh, da, sjetih se jedne stvari iz članka, sa verzijom Cura-e 4.2 Creawsome mod je integriran u samu Cura-u. Pa ako tko skine trenutnu verziju ne mora tražiti.

 

Da. Navika mi je govoriti brzi hod(G0), spori hod(printanje ili šta god kod CNC obrade) je G1. G2 i G3 su radijusi.

qwwerty11 uto 17.9.2019 08:03
snake44 kaže...

Mene zanima ima li tko iskustva sa diy 3d printerom? I da li se to isplati? Prema raznim tutorialima na youtubu, do 200€ (materijal) se može napraviti sasvim solidan 3d printer.

 Jeftini setovi pate od cestih djecjih bolesti tipa pogresno izradjene rupe, neodgovarajuci navoji, nedostatak dijelova. Cesto su i sami dijelovi takvih printera izradjeni 3d printanjem, pa tak ce i njihova trajnost biti kraca.Inace mozete i sami sastaviti 3D printer od stepper motora sa starih matricnih printera i alu profila koji se mogu naruciti iz kine. Iako svaki taj dio nije skup (10-20E), dijelova je podosta pa cete brzo prijeci 200E vrijednosti

snake44 uto 17.9.2019 08:18

Vidim da puno forumaša zna dosta o 3d printanju, pa molim ako netko može pokrenuti novu temu gdje će detaljno opisati kako se radi sa 3d printerom, i navesti sve često korištene pojmove i izraze.