tomislav10 sri 10.7.2019 16:26

Vlada je jučer predstavila elektronsku naplatu cestarine na našim auto-cestama koja bim se trebala primjenjivati od 2022.g.

Odbacila je vinjete jer su po njima nepravedne i donijele bi gubitak u poslovanju od cca 300.000.000,00 kn godišnje već predlaže elektronsku naplatu i naplatu očitanjem tablica vozila koja ulaze/izlaze s autoceste.

 

Što vi mislite o ovome? Koja vrsta naoplate cestarine je za nas najbolja?

Čitatelj sri 10.7.2019 17:09

Vinjete su jedini logicki izbor.

 

Ovaj nacin naplate, i bilo koji drugi, osim vinjeta, je samo dodatni pritisak na gradjane.

 

1. Nova infrastruktura kosta

2. Naplatne kucice kostaju

3. Naplatne kucice usporavaju promet

4. Netko mora u njima raditi

5. Hrvatski prihodi su medju najnizi u zemljama EU, dok cestarine su jedne od najvece

 

Uvodjenjem vinjeta i micanje naplatnih kucica ce rezultirati slijedece:

1. Smanjenjem guzvi na naplatnim kucicama, potrebe za njima

2. Smanjenja troskova za drzavu

3. Konzistentna cijena koja ce biti prihvatljiva gradjanima

4. Gradjani nece morati biti roblje, ciji ce porez sluziti za izgradnju novih infrastruktura naplate,

te njihovo odrazvanje, koje kosta vise nego sto se gubi koristenjem vinjeta

5. Uostalom, ako drzava misli da je to gubitak - nek pogledaju Sloveniju - oni imaju "Vinjeta turizam", i prihodi cvatu.

MrBlc sri 10.7.2019 20:51

Trenutni sustav:

- ogromni troškovi ljudstva

- loš protok vozila

- visoka cijena za krajnje korisnike

- velika mogućnost krađe

 

 

Predloženi sustav:

- visoki trošak infraskture

- kompliciran sustav za povremene/jednokratne korisnike

- upitna preciznost očitavanja tablica

- na papiru djeluje pravedno

- ne smanjuje značajno troškove ljudstva

 

 

Vinjeta:

- na papiru djeluje nepravedno

- jeftin sustav implementacije i kontrole

- jednostavan i protočan

 

 

Moja presuda je: vinjete.

 

Zašto?

Iako na papiru odabrani sustav djeluje poštenije, mislim da je loš. Turistička smo zemlja s velikom razlikom u gustoći prometa u sezoni i van sezone, te velikim brojem stranaca u sezoni. To značajno komplicira korištenje autocesta u sezoni gdje će svi ti stranci morati registrirati svoje kreditne kartice kako bi omogućili naplatu cestarina, što će uzrokovati gužve. Ok, nek to omogućimo putem interneta, taj problem smo riješili, međutim, sustav očitavanja tablica će koristiti prvenstveno stranci, a kako će iz njega ići direktna naplata, on bi trebao biti dovoljno pouzdan. U jednom vršnom sezonskom vikendu imamo 800 000 vozila na autocestama. Uz preciznost od 99 % (današnji sustavi na testovima postižu 95-98%), bi to značilo da bi za taj vikend imali 8000 pogrešno očitanih tablica, a vjerojatno i više jer bi taj sustav koristili većinom međunarodni gosti, a sustavi najbolje rezultate postižu tweakani na konkretne (u pravilu domaće, što je tu neprimjenjivo) tablice, što znači da bi velik broj ljudi morao ručno provjeravati fotografije, a neke cestarine bi ostale nenaplaćene ili bi se stvarala gužva ako se takva vozila ne bi odmah puštala na ili sa autoceste.

 

S druge strane, vinjeta bi se mogla kupiti preko interneta, s tim da bi se unijelo za koji dan, odnosno od kojeg dana vrijedi i gosti bi mogli samo nastaviti vožnju. Mađarski sistem elektronske vinjete mi djeluje najjednostavniji (ne znam imaju li mogućnost online, ali nama bi taj dodatak koristio) - kupiš vinjetu na benzinskoj ili online na uneseni broj registracije, registracija ostane u računalu, a ti dobiješ potvrdu s kontrolnim brojem. Na autocesti kamera snima vozila i ona koja nemaju vinjetu dojavljuje patroli/presretaču (iste kamere mogu kontrolirati i brzinu). Patrola zaustavlja vozilo i traži potvrdu o plaćenoj vinjeti, te u sustav unosi kontrolni broj ako imaju (kako bi sustav povezao pogrešno očitanje s upisanim podatkom, pa sljedeća kamera neće opet slati patrolu), a ako nemaš potvrdu, piše kaznu. Iako se u teoriji ovaj sustav ne razlikuje značajno od trenutnog prijedloga, sustav kamere ne treba biti toliko precizan jer se kazna ne naplaćuje automatski, a patrole svakako trebaju biti prisutne na cestama, pa je dodatni trošak lažne uzbune minimalan.

 

Što se pravednosti tiče, s jedne strane, naplata po kilometru ima smisla, a s druge, stalni korisnici koriste jednostavniju infrastrukturu koja zahtjeva manje ljudskih sati rada, a za to mogu dobiti maksimano pišljivih 13% popusta koji EU limitira, dok se za povremene korisnike ugrađuje skuplji i kompliciraniji sustav koji zahtjeva više ljudskih sati rada, čime praktički, u našoj strukturi prometa, stalni korisnici subvencioniraju povremene, što je apsurdno i nepravedno. Dodatno, trošak hladnog pogona (administrativni troška, ophodnja cesta, održavanje nastalo zbog atmosferskog utjecaja i roka trajanja materijala, trošak struje, posipanja i čišćenja snijega u zimskim uvjetima) je nužan uvijek i takvom naplatom pada većinom na teret stalnih korisnika. Trošak nastao korištenjem (prvenstveno trošenje asfalta i horizontalne signalizacije, te prljanje boje u tunelu) je u najvećoj mjeri rezultat kamionskog prometa koji se u pravilu i naplaćuje po kilometru, tako da svakako ima minimalan utjecaj u razmatranju "nižih" skupina vozila. 

 

Vinjeta je najjeftinija redovnim korisnicima, povremenima u pravilu nije skuplja, ali ne ostvaruju neku veću uštedu, dok je najskuplja povremenim korisnicima na kraće relacije, što se može opravdati time da zapravo plaćaju dostupnost infrastrukture. Dodatni benefih vinjete je to što omogućava visoku protočnost (što rješava problem gužvi), zahtjeva malo ljudskih radnih sati (više love ostaje na otplatu, održavanje, širenje kapaciteta) i potiče korištenje autoceste (ako si već kupio vinjetu, zašto bi muhtario po lokalnoj cesti), što u konačnici rasterećuje lokalne ceste, čime se olakšava život lokalnom stanovništvu, te podiže sigurnost prometa.

 

Čisto za usporedbu, 2009. (tad je cestarina bila niža od one koju planiraju s novim sustavom naplate, a koja je vrijedila 2012 - 2017) smo putovali na relaciji Split - Budimpešta - Split. Do Splita do Goričana smo platili nešto manje od 200 kn, što znači da smo ukupno ostavili na toj relaciji nešto ispod 400 kn. U Mađarskoj smo uzeti trodnevnu vinjetu (jednodnevna nije bila opcija jer je povratak bio iz ponoći, a dvije jednodnevne su skuplje od trodnevne) koju smo tada platili nešto ispod 40 kn. Znači, cestarina u Hrvatskoj nas je izašla 10 puta skuplje od trodnevne vinjete u Mađarskoj. Po nekom standardima pravednosti, mi smo Mađarsku vinjetu preplatili jer smo je od tri dana koristili samo nekih 9-10 sati, od toga 4 sata aktivne vožnje, međutim, vožnja s vinjetom nas je izašla oko 0,09 kn po kilometru, dok nas je u Hrvatskoj izašla oko 0,39kn.

love2ml86 sri 10.7.2019 21:10
Čitatelj kaže...

Vinjete su jedini logicki izbor.

 

Ovaj nacin naplate, i bilo koji drugi, osim vinjeta, je samo dodatni pritisak na gradjane.

 

1. Nova infrastruktura kosta

2. Naplatne kucice kostaju

3. Naplatne kucice usporavaju promet

4. Netko mora u njima raditi

5. Hrvatski prihodi su medju najnizi u zemljama EU, dok cestarine su jedne od najvece

 

Uvodjenjem vinjeta i micanje naplatnih kucica ce rezultirati slijedece:

1. Smanjenjem guzvi na naplatnim kucicama, potrebe za njima

2. Smanjenja troskova za drzavu

3. Konzistentna cijena koja ce biti prihvatljiva gradjanima

4. Gradjani nece morati biti roblje, ciji ce porez sluziti za izgradnju novih infrastruktura naplate,

te njihovo odrazvanje, koje kosta vise nego sto se gubi koristenjem vinjeta

5. Uostalom, ako drzava misli da je to gubitak - nek pogledaju Sloveniju - oni imaju "Vinjeta turizam", i prihodi cvatu.

Zar nisu dovoljne kamere?

NEW_MAN čet 11.7.2019 15:37
tomislav10 kaže...

Vlada je jučer predstavila elektronsku naplatu cestarine na našim auto-cestama koja bim se trebala primjenjivati od 2022.g.

Odbacikla je vinjete jer su po njima nepravedne i donijele bi gubitak u poslovanju od cca 300.000.000,00 kn godišnje već predlaže elektronsku naplatu i naplatu očitanjem tablica vozila koja ulaze/izlaze s autoceste.

 

Što vi mislite o ovome? Koja vrsta naoplate cestarine je za nas najbolja?

Mislim da je Monty Python goli k za ovu vladu. Vjerojatno bude neki kum zgrnul lovu na nabavi opreme, instalaciji i odrzavanju.

To je tak kad se radi autocesta na kredit i svaku dionicu vodi drug firma. Ekipa se nakrala kod gradnje, nakrali se kod uhljebljivanja ljudi koji rade na naplatnim a sad se budu nakrali na novom sustavu i tako u nedogled.

 

Nekad sam sljakal u ZG i vozil se iz Vz na posel, godisnje takva voznja kosta nekih 12000 kuna, sad imam godisnju vinjetu od AT i SLO te se vozikam kolko ocu kroz dvije drzave za nekih 1200 kuna, to je jedna nula manje FFS!

Čitatelj čet 11.7.2019 15:56

Godisnja ti je 89.20€ (ugrubo 660kn) za austrijsku vinjetu, i 110€ (ugrubo 814kn) za slovensku vinjetu.

(total 1474kn)

 

Makar pogledaj slovenske seronje, em su puno skuplji za troduplo manje ceste od austrijanaca,

em imaju 7 dana vinjetu, a ne 10 dana, kao austrijanci - guzicari te sile da dvaput kupis

7 dana vinjetu za (2x 7.50€), dok austrijanci imaju 10 dana vinjetu za 9.20€.

 

Ako odes u petak poslije posla, i zelis se vratiti u nedjelju - sa austrijskom vinjetom - nema problema.

Sa slovenskom - braco kupi dvije. 

 

A za HR cestarine ne treba ni pricati - cjenovno skoro kao talijanske - a usporedite talijanske i hrvatske place.

Zato sloveniju gazim javnom cestom, izgubim 30min vise na voznju, ali si ustedim visestruko:

2x 7.50€ za vinjetu

2x 7.40€ za karavanke

__________________

29.80€ total

 

Za te novce se dobro najedem, i fino popisham iza slovenske granice.

 

Jedino sto moram reci da su naplatne kucice u HR veoma korektne.

Jedanput sam se pravio blesav, ne znam hrvatski, dam mu 10€, kusur sam dobio u kunama,

tocno u lipu (kasnije prebrojao, ne pred kucicom) - da bi rijec rekao - postenih naravno jos ima.

Al isto tako na jugu hrvatske, te hoce zalevatit - i to ne za 1-2kn, nego za 8-10€.

 

Da je zena rekla "nemam van za vratit 2-3kn", ma nema problema, al vratit krivo skroz,

e to ne moze. Kao "joj zabuna", pa ne moze naci novcanice. Rekoh "evo ja cu tu fino ugasit motor,

a vi se fino prosetajte do druge naplatne kucice po kusur, u lipu molit cu", kako ona meni, tako ja i njoj.

I prosetala se. To joj je bila skola.

 

Ja ne serem novac, nit ga berem s grane - posteno ga zaradim i posteno ga potrosim. Al da me kradu, to ne moze.

 

Trebali bi zatraziti referendum, sto gradjani zele - kakav oblik naplate, a ne da drzava bira - jer gradjani su svojim porezom

i financirali autoceste, i jos uvijek ih financiraju, kao sto financiraju i idijote koji vas siromase.

 

Bitno da se okupljaju skupovi "dajmo da zive" protiv pobacaja, jer nitko nema pravo odlucivati o svom tijelu,

dok neke bitne stvari kao sto su vrtici, skole, bolnice, autoceste, zeljeznica itd, e za to "nije moja briga".

tomislav10 pet 12.7.2019 13:46

Smatram da su vinjete najjednostavnije i najbolje rješenje za naplatu auto-cesta. Koriste ih mnoge države u okruženju, ne zahtjevaju velike troškove prilagodbe, a potiču vozače da više koriste auto-ceste koje su za promet sigurnije od državnih i lokalnih cesta. Samo jedan primjer; kad se stranci vrraćaju s odmora i silaze s autocesta u Demerju, nitko ne ide platiti cestarinu karticama (a svi oni imaju kartice) već produže ravno na plaćanje kešom. kako bi tek izgledalo da se autoceste plaćaju preko aplikacije, što se predlaže, koji bi to kaos bio...

love2ml86 pet 12.7.2019 13:52
tomislav10 kaže...

Smatram da su vinjete najjednostavnije i najbolje rješenje za naplatu auto-cesta. Koriste ih mnoge države u okruženju, ne zahtjevaju velike troškove prilagodbe, a potiču vozače da više koriste auto-ceste koje su za promet sigurnije od državnih i lokalnih cesta. Samo jedan primjer; kad se stranci vrraćaju s odmora i silaze s autocesta u Demerju, nitko ne ide platiti cestarinu karticama (a svi oni imaju kartice) već produže ravno na plaćanje kešom. kako bi tek izgledalo da se autoceste plaćaju preko aplikacije, što se predlaže, koji bi to kaos bio...

Po meni nema tu problema, ne bi trebale niti aplikacije, snimanje tablica i računi na adresu. Web sučelje da se može kupiti nekakav paket za češće korištenje i to je to.

nikonja pet 12.7.2019 14:17

ja živim u Sloveniji i molim boga da nikad ne ukinu vinjete jer je to carska stvar, možda ne toliko za dnevne turiste ali iskreno boli me čuna za njih, jer ja se za 110 ojra cilu godinu vozim po autocesti, a za 110 eura u HR nemogu otić niti dva puta Zagreb-Makarska (225 kn u jednom smjeru).

A da ne govorimo o večoj sigurnosti na autocestama, razbremenjene lokalnih i automatski manji troškovi održavanja, manjih gužvi..... pa nisu austrijci i slovenci budale, na vinjetama se tresu pare to je svakome jasno.

tomislav10 ned 14.7.2019 20:28
love2ml86 kaže...
tomislav10 kaže...

Smatram da su vinjete najjednostavnije i najbolje rješenje za naplatu auto-cesta. Koriste ih mnoge države u okruženju, ne zahtjevaju velike troškove prilagodbe, a potiču vozače da više koriste auto-ceste koje su za promet sigurnije od državnih i lokalnih cesta. Samo jedan primjer; kad se stranci vrraćaju s odmora i silaze s autocesta u Demerju, nitko ne ide platiti cestarinu karticama (a svi oni imaju kartice) već produže ravno na plaćanje kešom. kako bi tek izgledalo da se autoceste plaćaju preko aplikacije, što se predlaže, koji bi to kaos bio...

Po meni nema tu problema, ne bi trebale niti aplikacije, snimanje tablica i računi na adresu. Web sučelje da se može kupiti nekakav paket za češće korištenje i to je to.

 Račune slati na adrese stranaca? Pa tko bi  ih naplatio! Prijedlog je aplikacija koja se skine na mobitel vozača/vlasnika vozila i koju on napuni novcima, kao enc ćto se puni.

pukycro pon 15.7.2019 07:26

Evo već u ovih desetak postova podastrijeta je analiza svih dobrih i loših strana naplate cestarina u svim varijantama.

Još kada bi ministar Butković navratio na forum valjda bi mu bilo sve jasno, ovako zakon će biti donešen kao i svi ostali, 

bez simulacije utjecaja na promet i troškove te probleme naplate kod stranaca kao i obrade podataka.

Čitatelj pon 15.7.2019 08:06

Bas me zanima kakav ce biti Kolovoz - prosle godine se nije moglo autoputom doci do Rijeke,

kolone kilometarske, naplatne kucice pune, a nisu sve bile ni otvorene. I onda se ministri

cude sto ljudi idu starom cestom - em ne kosta nista, em u praksi stignes prije,

em nije dosadno gdje samo vozis ravno, pa stojis satima u koloni, a i kad zelis malo stati

i fotografirati, popit vode, pojest nesto - mozes.

 

Bolje da taj novac koji investiraju u spanjolsku naplatu - investiraju u gradske i medjugradske ceste,

tako da stare ceste budu opet - nove. A ne samo radit fontane po Zg-u.

izzy007 pon 15.7.2019 08:35

Trenutni ENC je smeće. Tko god da je donio odluku da se ovakav sustav uvede je nekome pogodovao da uzme lovu. Slovenci su imali sličan sustav prije vinjeta. Zvao se ABC (Avtomatsko Brezgotovinsko Cestninjenje). Taj je bio svjetlosnu godinu ispred ovog našeg. Razlog je taj da sam sa gotovo 70 na sat mogao proći kroz naplatnu postaju. Kod nas moram stati. Na svakoj manjoj postaji moraš zaustaviti auto da očita stanje. Ako ga uspije očitati. Nikakvo čudo da se stvaraju kolone. Kućice neće nikada maknuti jer treba uhljebiti mašineriju. U državnoj službi ne možeš dobiti posao bez veze. To jednostavno nije moguće. Baš me zanima matematika iza gubitaka koji bi nastali uvođenjem vinjete.
Jer po mojoj matematici, otpustiš 2000 ljudi koji su višak u HACu. Prosječna bruto 2 plaća je oko 7.000kn za neto od 5000. Bruto 2 je cijena koju isisavaju iz proračuna. Ako pomnožimo 2000 sa 7000 to je 14 milijuna mjesečno uštede na plaćama. To još pomnožimo sa 12 mjeseci i eto iznosa od 168 milijuna kuna godišnje uštede samo od plaća. I kad bi otpustili jedno 20.000 iz državnog aparata koji su višak imali bi od čega graditi i vrtiće i bolnice i pruge.