NASA počinje testirati svoj prvi električni zrakoplov

Prvi električni eksperimentalni zrakoplov X-57 Maxwell isporučen je NASA-i ovog tjedna, a bit će korišten za testiranje električnog pogona na tlu i u zraku

Sandro Vrbanus subota, 5. listopada 2019. u 06:30

Kompanija Empirical Systems Aerospace proizvela je i NASA-i ovoga tjedna isporučila eksperimentalni električni zrakoplov modela X-57 Maxwell. Prvi je ovo zrakoplov na potpuno električni pogon koji će NASA testirati, a riječ je tek o prvoj od tri planirane konfiguracije. Zrakoplov je izrađen na osnovi lakog visokokrilnog talijanskog zrakoplova Tecnam P2006T, s time da su njegovi Rotax motori zamijenjeni električnima.

NASA ima plan ovaj zrakoplov prvo testirati na tlu, u taksiranju po pisti, te eventualno i u letu. Cilj testiranja ovog modela jest utvrditi jesu li električni zrakoplovi spremni za redovno korištenje. Sve dobivene rezultate iz svemirske agencije planiraju podijeliti s regulatorima i predstavnicima industrije, u želji da informiraju rastuće tržište električnih zrakoplova o njihovoj isplativosti.

Krajnji cilj cijelog programa s eksperimentalnim električnim zrakoplovima jest razviti standarde za certifikaciju sličnih letjelica u budućnosti, uključujući i neke nove kategorije u nastanku kao što su leteći taksiji, za koje se također najavljuje električni pogon.

Vizija završenog X-57 Maxwella
Vizija završenog X-57 Maxwella

Finalna inačica X-57 Maxwella trebala bi na krilima imati čak 14 rotora pokretanih elektromotorima. Na vrhovima krila bit će smještena po dva velika motora snage 60 kW (promjera elise 1,5 m) koji će se koristiti za krstarenje, dok će po krilima biti raspoređeno još po 6 dodatnih motora snage 9 kW (promjera elise 60 cm), koji će se uključivati samo prilikom polijetanja i slijetanja.

Zrakoplovu će energiju davati litij-ionske baterije od ukupno 69,1 kWh, od kojih će 47 kWh biti iskoristivo za pogon. Planirana masa baterija je oko 390 kilograma.